Zklidnění magistrály v centru Prahy je možné dosáhnout i bez jejího zahloubení do tunelu. Povrchové úpravy by přinesly zhruba stejné výsledky, rozdíly mezi variantami jsou velmi malé. Vyplývá to z dokumentace pro záměr na zklidnění magistrály, která byla zveřejněna v informačním systému EIA. Autorem posudku je firma Pragoprojekt, oznamovatelem záměru Ředitelství silnic a dálnic.
Odborníci posuzovali dopad několika variant. Šlo o povrchové řešení, krátký tunel pouze za Národním muzeem, dlouhý tunel až k Nuselskému mostu a kombinovanou variantu s částečným zahloubením.
"Rozdíly v hodnocení jednotlivých navrhovaných variant jsou tak malé, že lze stěží obhájit obrovské náklady na tunelové varianty. Většina vozidel, které budou posuzovanou oblastí projíždět, mají v širší oblasti svůj zdroj nebo cíl. Navíc tunelové varianty umožňují lepší průjezd, a i když více odlehčují ulice Legerova a Sokolská, více zatěžují ulici 5. května," uvedli v dokumentu odborníci.
Odborníci proto doporučují řešit zklidnění magistrály pomocí povrchových úprav s tím, že by bylo potřeba nejvíce omezit vjezd pro tranzitní dopravu. "Posudek prokázal, že se tunely nevyplatí, a to je pozitivní. Dlouhodobě na to upozorňujeme, že tunely jsou neobhajitelné," řekl Vratislav Filler ze sdružení Auto*Mat.
Jak omezit dopravu?- Po magistrále v centru města projede denně až 100 tisíc aut.
- Projekt na zklidnění magistrály počítá s přeložením dopravní tepny za Národní muzeum tak, aby se prostor kolem muzea opět propojil s Václavským náměstím.
- Obnoveno by mělo být i propojení s Vinohradskou třídou, případně prostřednictvím tramvajové trati.
- Ve všech variantách se počítá se zbouráním garáží Slovan u hlavního nádraží, kde by pak vyrostla okružní křižovatka.
- Podmínkou pro zklidnění magistrály je podle projektu dokončení tunelového komplexu Blanka, který je součástí městského okruhu.
- Tunel, do kterého by byla směřována průjezdná doprava, by měl být otevřen v roce 2014.
|