Selhání strojvedoucího. To je předběžný odhad úterní nehody na trati Praha–Kolín. Za necelé dva týdny už třetí, z toho podruhé se smrtelnými následky. V případě té poslední, u Českého Brodu, strojvedoucí osobního vlaku, který se stal jedinou obětí srážky, projel podle ministra dopravy Karla Havlíčka návěstidlem na červenou. Narazil do stojící poštovní soupravy. Jaké jsou důvody nehod?
Pomohou křižovatky
|
Čeští dopravci se v posledních letech potýkali s nedostatkem strojvedoucích. Některé firmy, převážně dopravní, proto hledaly řidiče lokomotiv i v zahraničí. „U Českých drah cizinci nejezdí,“ řekl deníku Metro Jiří Hron, strojvedoucí z Jihlavy. Odmítá možnost, že by se kvůli personálním problémům stávali strojvedoucími i lidé, kteří nemají dostatečné schopnosti. „Zkoušky se nedají ošidit. Jen Dopravní a návěstní předpis má čtyři sta stran, dalších minimálně pět nejdůležitějších vyhlášek a nařízení mají dvě stě nebo víc stran,“ vysvětluje jihlavský strojvedoucí.
Muž, který předevčírem zemřel v kabině strojvedoucího osobního vlaku u Českého Brodu, byl po dovolené, únavu vyšetřovatelé předběžně vyloučili. Může za nehody v posledních dvou týdnech třeba nesoustředěnost? Jak je to u strojvůdců s používáním mobilních telefonů, jak se s tím policie setkává u řidičů osobních aut, kamionů nebo autobusů?
„Mobilní telefony strojvedoucí využívají pro komunikaci se spolupracovníky ve vlakových četách a depech. Zákonné či technické prostředky pro zamezení používání mobilních telefonů nemáme,“ řekla deníku Metro regionální mluvčí Českých drah Gabriela Novotná. „Strojvedoucí společnosti Leo Express využívají mobilní telefony během jízdy pouze z pracovních důvodů ve chvíli, kdy je kontaktuje vlakový dispečink,“ říká Emil Sedlařík, mluvčí soukromého dopravce.
Víc se jezdí a bourá
|
Soukromé společnosti, které provozují osobní vlakovou dopravu, kvůli posledním nehodám mimořádná opatření nebo školení strojvůdců nechystají. „Máme nastavený propracovaný systém školení, bezpečnosti a kontrol stejně jako vlastní systém vzdělávání strojvedoucích. Samozřejmě, každá podobná událost vyvolá diskusi o dalších možnostech posilování bezpečnosti,“ uvedl pro deník Metro mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.
„Leo Express disponuje školicím střediskem, v němž školí své strojvůdce. V rámci povinných školení postupujeme podle platných předpisů,“ říká mluvčí Sedlařík. Na kondici strojvedoucího podle něho dohlíží i palubní personál vlaku přímo v kabině. „Personál zároveň sleduje jízdu vlaku, při změnách v jejím rytmu kontaktuje strojvedoucího,“ dodává mluvčí dopravce.
Častou příčinou srážek bylo nerespektování semaforu.14. 7. Při srážce dvou vlaků mezi Úvaly a Českým Brodem se zranilo několik desítek lidí. Čtyři lidé se zranili těžce. Strojvůdce, který zůstal zaklíněný ve zdemolované kabině, zemřel. 12. 7. Osobní vlak u Černošic nedaleko Prahy se dostal odpoledne na stejnou kolej jako rychlík z Klatov, který jel za ním. Strojvedoucí rychlíku ale stačil zareagovat a vlak zastavil. 10. 7. V Praze-Běchovicích se srazil osobní vlak s rychlíkem, nikdo nebyl zraněn. Několik vagonů vykolejilo. V době srážky byla v místě průjezdná jen jedna ze tří kolejí, kvůli jiné nehodě. Pendolino tam srazilo člověka, který na místě zemřel. 7. 7. U Perninku na Karlovarsku se čelně srazily dva osobní vlaky; 24 lidí se zranilo, dva zemřeli. 4. 7. V Prosenicích na Přerovsku narazil vlak do trakčního vedení. Vlak stál kvůli avizované poruše na trakčním vedení. Když se rozjel, spadlo na něj v nízké rychlosti trakční vedení. Generální ředitel Správy železnic (SŽ) Jiří Svoboda vyzval dopravce k větší důslednosti, školení a kontrolám zaměstnanců. Jedním z opatření SŽ bude od 15. srpna ohlašovací povinnost ve stanicích bez výpravčích. „Laicky řečeno je to povinnost strojvedoucího se ohlásit dirigujícímu dispečerovi, ten dá strojvedoucímu následně souhlas k další jízdě,“ uvedla pro deník Metro mluvčí SŽ Nela Friebová. |