„Systém výuky a zkoušení autoškol je zastaralý a už několik let nereflektuje současné změny a potřeby. Nutné je například seznámit budoucí řidiče s rizikovými situacemi v silničním provozu. Jednou z možností, jak přiblížit a zprostředkovat reálné situace, je využití moderních technologií,“ říká ředitel TSB Jan Polák.
Studenti autoškol by podle něj měli při výuce zažít situace, které jim ještě v bezpečí učebny dají určitou zkušenost. Tu mohou získat prostřednictvím nových technologií, které by se měly konečně ve výuce využívat. „I proto jsme připravili interaktivní videa, která rizikové situace nabídnou nanečisto. Budoucí řidiči se tak s nimi nesetkají poprvé až v reálném provozu,“ dodává Polák.
Videa dokáží víc než jen nebezpečnou situaci ukázat. „Sice jsme zatím na začátku, ale není to vychloubání, když řeknu, že už nyní jsme na špici v tom, co nám aplikace na vnímání rizik ve srovnání se zahraničím umožňuje,“ popisuje místopředseda Asociace autoškol České republiky Jiří Novotný. Jeho slova potvrzuje Milan Janda z ministerstva dopravy. „Mohu potvrdit, že aplikace je na světové úrovni, což nám potvrdili i na univerzitě v Nottinghamu, kde videa na vnímání vznikla. Aplikace také letos získala prestižní ocenění mezinárodní organizace CIECA za nejpřínosnější projekt v oblasti bezpečnosti silničního provozu,“ líčí Janda.
Program nejen testuje schopnosti žáka, ale zároveň edukuje více, než je dosud při instruktážních videích běžné. Pokud se budoucí řidiči naučí předvídat, pak dokáží i včas reagovat. Aplikace dokáže rozpoznat reakční rychlost i to, jestli student označil všechny rizikové situace. Studenti následně získávají body nejen podle správnosti vyhodnocení situace, ale také podle rychlosti vyhodnocení a následné reakce. „Představte si situaci, kdy objíždíte autobus, který stojí na vyhrazené zastávce. Vy jako řidič byste měl předpokládat, že někdo může autobus dobíhat, nebo naopak od něj nečekaně vyběhne do vozovky,“ upozorňuje Polák a pokračuje: „Těmito interaktivními videi pomáháme tvořit vodítka, co může v určitých situacích nastat. Žáci autoškol totiž často ani nezaregistrují, že nebezpečná situace už vlastně probíhá.“
Asociace Autoškol s Týmem silniční bezpečnosti a dalšími odborníky stále vytváří nová interaktivní videa, která může využít prostřednictvím internetu veřejnost a k dispozici jsou i autoškolám. Pro lektory autoškol má program přidané další funkce, které vyučujícímu umožňují animace ovládat, zastavovat či rizikovou situaci vysvětlit po stránce právní. Nechybí ani metodika, jak videa používat. Je pouze na samotných školách, jestli je zařadí do výuky. „Bohužel, to, co je nad rámec výuky, se většinou do praxe nedostane,“ uzavírá Novotný.