metro.cz

Počasí v Praze

9 °C / 24 °C

Neděle 28. dubna 2024. Svátek má Vlastislav

Jsme mistři v třídění, obchody bez obalů ale jedou pomalu

  14:45
Firma, která vyřadila jednorázové obaly, získala ekologickou cenu.
Že to jde i bez igelitu, ukazuje hradecký bezobalový obchůdek.

Že to jde i bez igelitu, ukazuje hradecký bezobalový obchůdek. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Těstoviny, olej, mýdlo, granule pro kočky nebo například prací prášek. Všechny tyto produkty s sebou nesou ekologickou zátěž v podobě velkého množství odpadu z obalů.

Česká firma MIWA přišla s inovací, která vyřadí jednorázové obaly z celého procesu od výrobce přes prodávajícího až po zákazníky. Tento projekt včera získal cenu SDGs. Tu dostávají firmy, instituce a neziskovky, které přispívají k udržitelnému rozvoji. Oceněny včera byly také například i Skutečně zdravá škola či Ministerstvo zemědělství za aplikaci, která poskytuje zemědělcům informace o míře erozní ohroženosti.

Snaží se také řetězce

  • Například britské řetězce Iceland a Tesco slíbily, že přestanou používat veškeré nerecyklovatelné plastové obaly vlastních značek. Také české Tesco se tímto krokem chce inspirovat.
  • Společnost Ahold, která v Česku provozuje prodejny Albert, pro změnu v zahraničí testuje sáčky pro opakované použití. Výsledky nyní vyhodnocuje.

Firma MIWA (z anglického „minimum waste“ neboli minimum odpadů) funguje jednoduše. „Výrobce dává zboží do čtrnáctilitrových kapslí. Na nich je speciální to, že se v obchodě pouze vyprázdní a vrací se k výrobci přes systém kontroly a umytí,“ popisuje autor projektu Petr Báča.

Zákazník si pak nákup vybere přímo v obchodě na tabuli, kde budou obrázky zboží. Pomocí aplikace pak naskenuje kód a zvolí si potřebné množství surovin. Odnést si lidé mohou nákup buď ve svých vlastních obalech, vratných dózách, či v ekologickém obalu, jako je například papírová taška. Firma výše popsaný systém vytváří, provozuje a zároveň ho nabízí obchodníkům. V Česku se koncept objeví na podzim.

Bezobalové obchody ale začínají být v Česku pomalu běžná věc. Loni na podzim dokonce v Praze 6 otevřela bezobalová samoobsluha. „Zákazník si ale může vybrat, zda se obslouží sám, nebo mu s nákupem pomůže obsluha,“ říká Petr Hanzel, ředitel organizace Bezobalu. Tento podnik však není jen prodejna. Je zároveň i školicím centrem. Na organizaci se totiž obrátily stovky lidí se zájmem otevřít vlastní bezobalové obchody ve svých regionech. Dosud se podařilo rozjet podobné prodejny například v Olomouci, ve Zlíně, Jihlavě či Třebíči.

Ačkoli jsou Češi v třídění odpadů po Belgičanech druzí nejlepší v Evropě, bezobalové obchody zatím tolik nevyhledávají. Přitom právě nákup potravin a kosmetiky bez obalů může podle Hanzela snížit množství komunálního odpadu.

Obchody, kam se chodí pro zboží s dózami, plátěnými pytli či lahvemi, ale mnohé zákazníky odrazují vyššími cenami.

Autor: Marek Hýř Metro.cz

Hlavní zprávy

Písni Nothing Else Matter trumpeta velmi sluší, říkají kluci z kapely Melanchollica

vydáno 28. dubna 2024  5:33

Tribute kapely oslavující svoje vzory jsou běžnou součástí hudební scény. V Česku se ale před rokem zrodil projekt, který se běžnému napodobování cizích...  celý článek

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek