Letoví dispečeři v tomto období zaznamenali téměř 490 tisíci letů, což představuje dosud nejsilnější letní sezonu v Česku. Letecký provoz v našem vzdušném prostoru v poslední době zažívá rozkvět, rekordní byl i výsledek za celý loňský rok, kdy přes Česko přeletělo více než 780 tisíc letadel.
Provoz je tradičně nejsilnější v červenci, kdy Češi létají k moři. Letos za tento měsíc dispečeři zaznamenali v průměru 2852 letů denně. Nejčastěji nad Českem létají letadla společnosti Lufthansa následovaná společnostmi Emirates a Turkish Airlines. Nejenže se na českém nebi letos zvýšil provoz, ale také tu létaly zajímavé stroje.
Obr nesl generátor do Austrálie
Letos do Prahy přiletělo největší a nejtěžší letadlo na světě. Antonov An-225 Mrija na letišti v Praze přistál 10. května. Nabral zde 135tunový generátor z plzeňské strojírny. Ten pak přepravil do Austrálie.
Stroj je původně sovětský, nyní ukrajinský strategický transportní letoun s maximální vzletovou hmotností 640 tun, měří 84 metrů.
Do Spojených arabských emirátů už létá pravidelně
Od května létá největší osobní letadlo Airbus A380 na lince z Dubaje do Česka denně. A380 je dlouhý 73 metrů, rozpětí křídel má 80 metrů a za určitých podmínek pojme až 880 cestujících. Stroj, který létá pro společnost Emirates Airline, má 429 sedadel v ekonomické třídě, 76 sedadel v byznys třídě a 14 soukromých kabinek
První ultralehkou stíhačku na světě sestavilo ČVUT
Nad Českem létali nejen obři. Pozornost si zaslouží i maličká stíhačka UL-39 Albi. Letadlo, jehož stopu nezachytí žádný radar, 17 let sestavovali pracovníci a studenti z Fakulty strojní ČVUT v Praze. Stroj váží 320 kilogramů. Autoři věří, že stíhačka může nalézt i armádní využití, například by mohla zlevnit výcvik bojových pilotů.
Bojovník z Brazílie měl v Česku premiéru
V Česku letos poprvé přistálo vojenské letadlo KC-390, na jehož vývoji se podílejí i Češi. Letadlo bylo vyvinuto na objednávku brazilské armády pro plnění celé řady úkolů. Přepraví až 26 tun materiálu, 80 cestujících nebo 60 parašutistů, poskytne tankování za letu nebo se může proměnit v létající nemocnici. Na vývoji letounu se podílí i česká firma Aero Vodochody.