metro.cz

Počasí v Praze

9 °C / 24 °C

Neděle 28. dubna 2024. Svátek má Vlastislav

Nizozemci si nevědí rady s upravenými elektrokoly. Rychlé bicykly už straší i v Česku

  5:33
Evropská legislativa povoluje elektrokolům maximální rychlost 25 kilometrů v hodině. Cokoli nad tuto rychlost nemá na silnici, natož na chodníku nebo cyklostezce co dělat.
ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Technicky jsou totiž elektrokola schopná jezdit mnohem vyšší rychlostí než povolenou pětadvacítkou. Brzdí je omezovač rychlosti. To lze obejít jednoduchou úpravou. Po našich cestách se proto řítí stále víc přečipovaných elektrokol. Jejich rychlost dosahuje běžně i 55 kilometrů v hodině. Na změněnou situaci reagují evropské státy zatím nejednotně. Dál než u nás jsou v okolních zemích.

V Evropě mají „espézetky“
„V Německu jsou taková kola zařazená už do kategorie motorových vozidel, musí mít registrační značku i povinné ručení,“ komentuje situaci mimo Česko Martin Říha, majitel firmy Citybikes. Odlišit u nás v praktickém provozu elektrokolo, které odpovídá pravidlům provozu, a kolo, u něhož je omezovač rychlosti zrušený, podle Říhy nelze. „Poznáte to jedině tak, že vás někdo předjede, i když jedete na běžném kole poměrně rychle,“ dodává Martin Říha.

Nebožtíci přibývají

  • V Nizozemsku se ročně zabije na elektrokolech víc seniorů, než jich zahyne za řídítky motocyklů.
  • Cyklisté zavinili v Česku v roce 2019 přes 2600 nehod. Třetinu z nich pod vlivem alkoholu. 
  • V Česku neplatí pro dospělé cyklisty povinnost nosit přilbu. Osmdesát procent ze 36 usmrcených cyklistů v roce 2019 přilbu nemělo.

„Espézetky“ pro výkonnější elektrokola nemají ale jen v sousedním Německu. Narazíte na ně třeba i v Nizozemsku nebo Belgii a ten, kdo na takové kolo usedne, už musí mít řidičský průkaz na skútry. To odpovídá českému ekvivalentu kategorie B. Český cyklista na „speedbiku“ si zatím lámat hlavu nemusí. Podle zákona se může se zrychleným bicyklem pohybovat pouze mimo veřejné komunikace. Jenže policie nekontroluje, jak výkonná kola se na českých vozovkách nebo cyklostezkách pohybují.

Škoda může být mastná
Jak ukazují zkušenosti Centra dopravního výzkumu z posledních let, některá přečipovaná kola mají výkon motoru až sedm kilowattů (téměř třicetkrát vyšší než povolená norma). Rychlost takto upravených strojů dosahuje až sedmdesát kilometrů v hodině. „V takovém případě už nemůže být o elektrokole ani řeč,“ připomíná důrazně Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.

Úpravám se brání také mnozí výrobci elektromotorů pro tato kola. Odmítají totiž odpovědnost za případné poruchy, které mohou při zásahu do zařízení nastat. Ti, kteří si nechají kolo přenastavit, si neuvědomují, že stroj není konstrukčně k tak vysokým výkonům uzpůsobený. Ztrácejí nárok na záruku jak na motor, tak na celé kolo.

Varovný prst zvedají i pojišťovací instituce. Cyklista totiž mimořádně riskuje, že mu pojišťovna zavře dveře před nosem. „Pokud pojišťovna, u které je sjednáno pojištění odpovědnosti, zjistí, že škodu zavinil řidič vozidla nezpůsobilého k provozu na pozemních komunikacích, což elektrokolo po tuningu bezesporu je, odmítne pojistné plnění a náhrada škody jde za viníkem,“ varují dopravní experti z Centra dopravního výzkumu.

Kolo, nebo motorka?

  • Některé cykloservisy nabízejí softwarovou úpravu elektromotoru. Ta umožní kolu jezdit až 55 kilometrů v hodině.
  • Cena úpravy se liší podle motoru a způsobu odblokování. V Česku se pohybuje od 1500 do 6 tisíc korun.

Až se toho chytnou právníci, bude mela
Policisté připouštějí, že postih cyklistů s upravenými koly je problematický, ale že se s takovými případy už setkávají. Dopraváci zatím vycházejí z daných předpisů, které se netýkají jen elektrokol, ale třeba i koloběžek s přídavným motorem. I pro ně platí zmiňovaná maximální konstrukční rychlost do 25 kilometrů v hodině. Že to všechna kola nebo koloběžky nesplňují, to policie pochopitelně ví. „Samozřejmě se tímto protiprávním jednáním také zabýváme. Pokud zjistíme, že byla elektrokola, koloběžky a podobně upraveny v rozporu se zákonem, kolo policie zabaví a případ je řešen u správního orgánu,“ řekla deníku Metro Hana Rubášová, mluvčí Policejního prezidia. Ochránci pořádku připouštějí, že kontrola rychlosti je problematická, na rozdíl od kontrolního měření rychlosti aut na silnicích.

„Každá legislativa vždy logicky zaostává za technologickým vývojem. V některých zemích se to daří rychleji harmonizovat, u nás to zatím nikdo moc neřeší, ani policie se tím výrazněji nezabývá. Bojím se, že se čeká na prvního mrtvého, až někoho srazí kolo s takovou úpravou a chytí se toho nějaký právník a bude požadovat náhradu škody, kterou takové kolo způsobilo,“ uzavírá debatu o současném stavu obchodník s jízdními koly Martin Říha. 

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz

Hlavní zprávy

Písni Nothing Else Matter trumpeta velmi sluší, říkají kluci z kapely Melanchollica

vydáno 28. dubna 2024  5:33

Tribute kapely oslavující svoje vzory jsou běžnou součástí hudební scény. V Česku se ale před rokem zrodil projekt, který se běžnému napodobování cizích...  celý článek

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek