Osobní automobily s naftovým pohonem do města nepatří. Vyplývá to z rozhodnutí německé justice. S výjimkou aut, která splní nejvyšší normu Euro 6. Vyvrcholil tím spor o to, jestli radnice velkých německých měst, kde jsou překračovány emisní normy, smějí vykázat z měst automobily s neekologickým pohonem. Teď už mohou.
O tom, že by také česká města zaváděla emisní zóny, se hovoří léta. Žádná radnice zatím zákaz naftových motorů nevyhlásila. Před časem se hovořilo například o Praze, Berouně, Táboře nebo Klimkovicích.
„Vyhlášku jsme připravili asi před pěti lety,“ řekl deníku Metro starosta Lázní Klimkovice Zdeněk Husťák. Protestovali ale živnostníci i obyvatelé okolních obcí, plán na zavedení nízkoemisní zóny proto odložili. „Až bude odvážnější zastupitelstvo,“ říká starosta. Dodává, že letos je volební rok a před volbami se k zavádění zón neodváží zastupitelstvo nikde v Česku. Podle Husťáka je ale dobré, že možnost zavedení zón v zákoně existuje. „Vytváří to tlak na zlepšování životního prostředí. My jsme si zatím alespoň pořídili elektromobil,“ připomíná starosta lázeňského města.
Mezi těmi, kde o zákazu naopak neuvažují, je třeba Zlín. „Případný zákaz vjezdu do centra je nemožný, Zlín nemá objízdné trasy,“ říká mluvčí města Zdeněk Dvořák.
Radikálnější je předseda Zelených Petr Štěpánek. Před patnácti lety, kdy byl byznys s auta na naftu na svém vrcholu, mělo zřizování emisních zón v Německu smysl. „Zavádět u nás emisní zóny poté, co emisní skandál Volkswagenu a podvody dalších automobilek výrazně snížily zájem o diesely, mi připadá zbytečné,“ řekl deníku Metro Štěpánek. Podle něho dochází k vyřazování naftového pohonu už ve vývojových plánech automobilek. „Myslím, že za deset let ho v nabídce už nenajdeme,“ komentuje předseda Zelených. Podle Štěpánka by bylo účelnější zakázat import automobilů s naftovými motory. Jinak se prý z východní Evropy stane odkladiště a hřbitov dieselových ojetin.
Tažení proti naftovým motorům v celé Evropě zesiluje
|