Vedle odpočinku si senioři totiž rádi připlatí za nejrůznější poznávací výlety přímo v místě. Proto jsou stále hýčkanější kategorií zákazníků. I přesto, že zájezdy si raději kupují přímo v kamenných pobočkách než přes internet. Nevadí ani to, že raději cestují do ověřených destinací a exotiku zatím vybírají méně než mladší zákazníci. Cestují navíc v měsících, kdy je o pobyty třeba u moře menší zájem.
„Zhruba sedmdesát procent lidí v důchodovém věku vyráží na dovolenou mimo hlavní sezonu,“ říká Michal Tůma z cestovní agentury Invia, která má v nabídce zájezdy desítek českých i zahraničních cestovních kanceláří. Podle jejich údajů se počet zákazníků nad 55 let zvýšil za posledních pět let o jedenáct procent. U jednotlivých cestovních kanceláří se to pohybuje minimálně okolo pěti procent.
Například cestovní kancelář Alexandria vykazuje podíl starších klientů kolem pětadvaceti procent. „Velmi časté jsou ale také zájezdy prarodičů s vnoučaty,“ potvrzuje marketingový ředitel Alexandrie Petr Šatný. Velmi častá kombinace je podle jeho slov jeden z rodičů, děti a prarodiče.
Mezi nejoblíbenější seniorské regiony patří Řecko, Itálie, Bulharsko a Španělsko s Baleárskými nebo Kanárskými ostrovy. Pokud senioři zamíří dál od Evropy, nejčastěji do Turecka, Tunisu a v posledních sezonách opět do Egypta.
Pro většinu je ale limitující délka letu. To přiznává Jan Bezděk, mluvčí kanceláře Fischer. „Lidé, kteří nechtějí cestovat dlouho, se drží především v Evropě,“ říká Bezděk. Také této cestovce se daří prodávat zájezdy pro uvedenou skupinu klientů především mimo hlavní sezonu. Roli hraje nejen cena, ale i nižší teploty a to, že na atraktivních památkách je méně turistů než v hlavní sezoně. Fischeru vzrostly zakázky od seniorů meziročně o patnáct procent.
Senioři mají rádi slovenské a maďarské termální lázně
|