metro.cz

Počasí v Praze

9 °C / 23 °C

Neděle 28. dubna 2024. Svátek má Vlastislav

Živnostníci jsou věrni klasice, píší křídou na černou tabuli

  10:57
Ani nejmodernější komunikační prostředky 21. století a zázraky digitální techniky nevytlačily z ulic obyčejné způsoby, jak přilákat pozornost.

Další 2 fotografie v galerii
Veršování | foto: Metro.cz

Muž v pokleku před antikvariátem vypisuje na černou „áčkovou“ tabuli nabídku nejnovějších přírůstků: Egypťan Sinuhet, Pinocchio, Sienkiewicz. „Píšu to každé ráno, chci, aby lidé věděli, co máme nového. Občas na to zareagují a koupí i to, co jsem na tabuli napsal,“ vysvětluje majitel obchůdku na královéhradeckém Malém náměstí. Obyčejnou křídu a černou plochu považuje za dobré lákadlo. Dřevěná tabule je podle něho i odolnější než nějaký elektronický panel.

Stačí pár vteřin

8

Jen tolik vteřin má podle odborníků na reklamu obchodník na to, aby upoutal pozornost zákazníka. Platí to především pro videoreklamy, kdy by měl během prvních osmi vteřin divák pochopit, o co se v „příběhu“ jedná.

12

Tolik minut smějí trvat reklamní spoty v jedné hodině televizního vysílání podle směrnice Rady EU.

Oblibu takové reklamy potvrzuje i slečna za pultem cukrárny a kavárny na pražském Smíchově. Na černém stojanu před prodejnou právě inzerují jednu z mnoha zmrzlin a kávy. „Poměrně často se stává, že sem kolemjdoucí zajdou právě kvůli tomu, jakou zmrzlinu jim tam napíšeme,“ říká obsluha.

„Primitivní“ způsob, jak přilákat pozornost, nezavrhuje ani Robert Němec, odborník na reklamu a marketing. Má dokonce osobní zkušenost ze studia na Yale, jedné z nejprestižnějších amerických univerzit. Byl překvapený, proč se při výuce nepoužívají moderní digitální tabule. „Vyučující vysvětlil, že nastavení by každý den trvalo deset minut, možná bych neměl ani kompatibilní software, spotřebovávalo by to elektřinu, vadilo by tomu sluníčko, někdo by to mohl taky rozbít,“ vzpomíná Němec. Křída je prý levná, rychlá a každý s ní umí pracovat.

Podobně je to s obyčejnými psacími tabulemi, které visí na každé hospodě nebo jako stojany lákají do obchodů. „Je to třetí nejdůležitější součást marketingového mixu. Jakákoli překážka vytrhuje člověka z chůze, nutí zpomalit a věnovat překážce pozornost,“ říká Robert Němec. Provozovatelé by však měli dodržovat základní pravidla. Aby například tyto stojany nepřekážely nevidomým, či nenarušovaly vzhled budov v památkových zónách.

Hmatatelné platí víc

  • Na reklamu si potřebujeme často i fyzicky sáhnout.
  • Physical evidence. Tak se v moderním marketingu říká tomu, když si chce zákazník ověřit, že to, co si našel na internetu, existuje i ve skutečnosti. 
  • Lidé mají tendenci více věřit tomu, co si mohou „ohmatat“, než nehmotným věcem. 
  • Nabídka jídel a pití na tabulích u hospod umožňuje i rychlou změnu v okamžiku, kdy nějaké jídlo dojde.

Zvláště důležité je to podle něho o dovolené, kdy má člověk dost času, má chuť se najíst a musí vybírat z několika restaurací. „Hledá, co by ho mohlo zaujmout. Zajímavá nabídka je jedním z faktorů, který rozhoduje o tom, jestli do restaurace vkročí nebo ne,“ vysvětluje Němec. Informace na tabulích si všímají i ti, kteří si předem našli nabídku jídel a pití na internetu a pohledem na křídou popsanou tabuli se přesvědčují, že internetové informace platí.

„Dovedete si představit hospodu bez tabule, na kterou se píše křídou? Věřím, že i kdyby všude jinde tabule zmizely a byly nahrazeny něčím modernějším, tak v hospodách vydrží, protože k nim historicky patří,“ nedá na klasiku dopustit Zdeněk Šípek, obchodní ředitel Rodinného pivovaru Bernard, který dodává pivo do tří tisícovek hospod a restaurací. „Z pohledu marketingu jsou pro nás tabule stále důležitým nástrojem,“ dodává obchodní ředitel Šípek. 

Hlavní zprávy

Pražské mrakodrapy. Víte, že ten úplně první na světě měl pouhopouhých deset pater?

vydáno 28. dubna 2024  11:48

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči od displeje mobilního telefonu a nestačíte se divit....  celý článek

Písni Nothing Else Matter trumpeta velmi sluší, říkají kluci z kapely Melanchollica

vydáno 28. dubna 2024  5:33

Tribute kapely oslavující svoje vzory jsou běžnou součástí hudební scény. V Česku se ale před rokem zrodil projekt, který se běžnému napodobování cizích...  celý článek

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Železniční koridor mezi Ostravou a Slovenskem stál, vlak tam srazil člověka

vydáno 28. dubna 2024  10:52,  aktualizováno  16:17

Nehoda v neděli dopoledne téměř dvě hodiny komplikovala provoz na hlavním železničním koridoru mezi Ostravou a Slovenskem, vlak tam srazil člověka.  celý článek