metro.cz

Počasí v Praze

6 °C / 20 °C

Sobota 27. dubna 2024. Svátek má Jaroslav

Držte se! I nová červená Podkolačka totiž brzdí tvrdě a dlouze

  17:04
Kampaň Neskákej mi pod kola se v novém ročníku zaměřuje na chování cestujících uvnitř autobusů a tramvají.

Další 2 fotografie v galerii
Prudké brždění má za následek ještě prudší pád. | foto: Metro.cz

„Kdybych se nedržel, tak mám makovici napadrť.“ I takové hlášky včera zaznívaly z úst novinářů v areálu Ústředních dílen dopravního podniku v Praze 10. Zástupci největšího pražského dopravce si totiž v rámci zahájení čtvrtého ročníku bezpečnostní kampaně „Neskákej mi pod kola!“ přichystali ukázky brzdění prostředků hromadné dopravy. Deník Metro u toho nesměl chybět.

Nulové skóre
Dopravní podnik se letos ve spolupráci s Besipem, policií, magistrátem a organizátorem dopravy Ropidem letos zaměří na pravidla bezpečného chování během jízdy uvnitř dopravních prostředků. Mezi ně patří i povinnost cestujících se držet. Upozorňovat na to bude také nový polep autobusu a tramvaje.

„Největší úspěch kampaně za uplynulé dva roky je nulové skóre v počtu smrtelných nehod tramvají s chodci. K žádné smrtelné nehodě naštěstí nedošlo ani během prvního kvartálu letošního roku, i když počet cestujících v dopravních prostředcích roste,“ říká pro deník Metro mluvčí podniku Aneta Řehková.

V některých situacích v běžném provozu je například autobus občas nucen prudce změnit směr jízdy nebo brzdit. Dopravní podnik proto apeluje na cestující, aby dodržovali přepravní řád a v případě nenadálého nutného zabrzdění či mimořádné nehody si tak nezpůsobili zdravotní úraz v interiéru vozů. Příčinou mimořádnosti může být cokoliv, například vstup chodce do dráhy autobusu nebo tramvaje. Že je následné prudké brzdění pro cestující více než nekomfortní, jsme si v ústředních dílnách vyzkoušeli jak v připraveném autobuse, tak v tramvaji.

Výrazy přítomných hovoří za vše. Byla to pěkná šlupka.

„V rámci pokračování kampaně jsme nechali nově polepit autobus SOR NB 12 a tramvaj typu T3 s nápadným červeným polepem a v čele s lebkou, který upozorňuje mimo jiné na dodržování přepravního řádu a tím pádem bezpečné cestování v MHD,“ vysvětluje Josef Voltr, jenž má u dopravce na starost marketing a obchod.

Tramvajím a autobusům s polepem kampaně, který měl doposud jen černo-žlutou variantu, se v hlavním městě přezdívá Podkolačka a Podkoláček. Tyto prostředky MHD bývají polepené nejen různými poučkami, ale i siluetami nebožtíků.

„Cestující naleznou na autobusu a tramvaji například následující upozornění: Nerespektování výstrahy dveří může způsobit smrt. Lehkovážní cestující lehce narazí. Držet se vyplatí. Neopírej se o dveře. Pusť sednout ty, kteří to neustojí. Gravitace je dobrý sluha, ale zlý pán, Kočárek postav ve směru jízdy, ne příčně,“ komentuje Voltr.

Kočárky a mobily
Během posledních let jsou celkové statistiky ohledně počtu úrazů v jedoucích autobusech spíše klesající, ale stále poměrně vysoké. Podle Řehkové v roce 2018 dopravní podnik evidoval celkem 221 úrazů v jedoucím autobusu, v roce 2019 celkem 257 úrazů, v roce 2020 celkem 196 úrazů a loni 141.

„Nejrizikovější skupiny, u nichž dochází ke zranění v salonech vozů, jsou zejména: senioři, lidé věnující veškerou pozornost užívání mobilních telefonů, či matky s kočárky, které se drží pouze kočárku a už ne madla ve voze. Věříme, že kampaň pomůže informovat právě je,“ míní pro Metro Řehková.

Tramvajím a autobusům s polepem kampaně se přezdívá Podkolačka a Podkoláček.

Mezi nejčastější příčiny nehod cestujících v autobusech a v tramvajích se podle dopravního podniku řadí krom nedostatečného držení také procházení se vozem za jízdy či například sezení bokem, případně vkleče na sedadlech. 

Smutný rok
„Osvětová bezpečnostní kampaň vznikla v roce 2019 původně proto, aby v hlavním městě zabránila srážkám tramvají s chodci. Počet podobných střetů totiž do té doby každým rokem stoupal, přičemž v roce předešlém došlo na smutný rekord. Jedoucí tramvaj usmrtila osm chodců, tedy nejvíce v historii. Letos, loni ani předloni nezpůsobila jedoucí tramvaj mezi chodci ani jediné úmrtí. V roce 2019 pak celkem tři.

„Nejčastější příčiny srážek tramvají s chodci jsou samozřejmě nepozornost chodců a soustředění se na displeje různých přístrojů za chůze místo na okolní dopravní situaci, případně v kombinaci s posloucháním hudby, kvůli čemuž neslyší a nevnímají přijíždějící tramvaj a její varovné zvonění. Takový chodec nedokáže včas a s rozvahou zareagovat na blížící se nebezpečí,“ popisuje Řehková a dodává: „Nebo také mylné přesvědčení značné části chodců, že na přechodu pro chodce mají absolutní přednost i před přijíždějící tramvají. Chybný odhad vzdálenosti a délky brzdné dráhy přijíždějící tramvaje v situacích, kdy se chodec snaží na poslední chvíli riskantně přeběhnout tramvajový pás a domnívá se, že to v pohodě stihne, je nejčastější příčina srážek zejména cizinců. Ti vůbec nejsou zvyklí na tramvajový provoz, respektive na jeho intenzitu v Praze.“

Antikolizní systémy
Kampaň používá také například drsnější videa skutečných případů z běžného provozu na svém webu, nastříkané siluety chodců na nejčastějších místech srážek v ulicích metropole či zmiňované nepřehlédnutelné žluto-černé a nově červené preventivní tramvaje a autobusy s lebkou, siluetami obětí a aktualizovaným skóre usmrcených chodců a sloganem „Pomoz mi nezabíjet!“. Dopravce rovněž plánuje letos v červnu pokračovat v testování druhé etapy inovovaného antikolizního systému. Ten by mohl v budoucnu srážkám tramvají zcela zabránit.

Brzdná dráha 42 metrů i špatně zaparkovaný kočárek

  • Brzdná dráha nezatížené tramvaje z padesáti kilometrů v hodině činí zhruba 42 metrů, při zatížené ještě více. Osobní vůz stejnou rychlost ubrzdí na zhruba třinácti metrech.
  • Cestujícím s kočárkem je v jedoucí tramvaji či autobusu doporučeno, aby umístili kočár ve voze vždy po směru jízdy. V tomto případě nehrozí převrácení kočárku vlivem náhlého brzdění. Na kanálech dopravního podniku vznikl pod hlavičkou kampaně „Neskákej mi pod kola!“ návodný spot, jak správně s kočárkem cestovat a co hrozí při nedodržování těchto pravidel. Bezpečný způsob je, kdy doprovod drží jednou rukou kočárek a druhou madlo zádržného systému vozu.
  • Cestujícím se rovněž doporučuje, aby manipulovali s mobily, tablety a jinými zařízeními pouze při sezení ve vozech. V případě náhlé změny směru jízdy či brzdění může dojít k pádu či k poškození. K vyražení telefonu z ruky může dojít nechtěně jiným cestujícím, který se buď řádně nedržel, nebo pouze prochází vozem.
  • Kvůli nerespektování signalizace u dveří, ať už akustické či optické, může dojít i přes bezpečnostní systémy vozu k sevření cestujícího dveřmi. I na to se osvětová kampaň letos zaměřuje. Řidič má totiž v některých případech zhoršené podmínky vizuální kontroly situace podél vozu, a to zejména tehdy, pokud stojí například v zatáčce. 
  • V nejhorších případech pak může dojít k vlečení cestujícího ve dveřích vozidla, v nejhorším případě pak k přejetí.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

„Nauč se pískat.“ Zaplněné pardubické náměstí se těšilo na oslavy, přišlo zklamání

vydáno 26. dubna 2024  15:12,  aktualizováno  19:47

Pardubické Pernštýnské náměstí dnes mohlo zažít velkou hokejovou noc - oslavu titulu. Po porážce Dynama v Třinci 1:4 je však jasné, že o letošním mistrovi...  celý článek