metro.cz

Počasí v Praze

-2 °C / 5 °C

Pondělí, 8. března 2021. Svátek má Gabriela.
Bateriový trolejbus při testu v Plzni
Větší foto
Bateriový trolejbus při testu v Plzni | foto: PMDP

Každý druhý pražský autobus bude do deseti let na elektrický pohon

14. dubna 2020  17:14 Filip Jaroševský Metro.cz
Každý ujetý kilometr naftových busů přijde dopravce na devět až deset korun za kilometr. U elektrických jen na dvě koruny.

Snížení emisí, zlepšení životního prostředí, omezení hluku a zvýšení komfortu cestování městskou hromadnou dopravou. Všechny tyto benefity mají Pražanům přinést elektrobusy. Do roku 2030 by měla v hlavním městě jezdit nejméně čtvrtina až polovina autobusů na elektrický pohon. K tomuto cíli se před pár dny zavázali pražští radní v rámci nové koncepce využití alternativních paliv v pražské autobusové dopravě.

„Až osmdesát procent znečištění ovzduší způsobuje automobilová doprava. Tím, že začneme více využívat alternativních pohonů ve veřejné dopravě, přispějeme k naplnění pražského klimatického závazku ve snižování emisí CO2 do deseti let až o pětačtyřicet procent. Znatelně se tak zlepší prostředí, v němž žijeme,“ říká pro deník Metro náměstek primátora pro oblast životního prostředí Petr Hlubuček.

Podle městských zastupitelů se již projektuje trolejbusová trať na letiště, uskutečňuje se výběrové řízení na dvacet velkokapacitních trolejbusů i testování hybridních autobusů. U alternativních pohonů podle Hlubučka zdaleka nejde jen o ekologii. Kromě toho, že jsou například zmíněné elektrobusy při jízdě tišší, totiž hlavnímu městu jejich provoz ročně ušetří milionové náklady.

„Samotné provozní náklady elektrobusů jsou mnohem nižší než u klasických vozů se spalovacími motory. Každý ujetý kilometr naftových autobusů přijde dopravce na 9 až 10 korun za kilometr, u elektrobusů se stejná vzdálenost pohybuje okolo dvou korun,“ dodává Hlubuček.

Pražský dopravní podnik vlastní celkem 1100 autobusů, které ročně spotřebují přes 30 milionů litrů nafty. Ty ale v metropoli tahají za nejkratší konec. Podle aktuálních statistik, jež má deník Metro k dispozici, se jimi v současné době v metropoli přepravuje jen čtvrtina cestujících. Zbylé tři čtvrtiny se logicky již nyní přepravují ekologičtěji, tedy tramvajemi a metrem.

„To pokrývá zhruba 65 procent všech výkonů realizovaných Dopravním podnikem hlavního města Prahy. Zbylých 35 procent pak zůstává v kompetenci autobusové dopravy,“ uvádí tiskový odbor dopravce.

V tuzemsku je za průkopníka a lídra v elektrifikaci městské hromadné dopravy považován Hradec Králové. Zde elektrobusy před pár dny pokořily hranici dvou milionů ujetých kilometrů. Přitom první elektrobus pořídili Královéhradečtí teprve v roce 2013.

„Od té doby se poměr vozidel s elektrickým a naftovým pohonem vyrovnal na jedna ku jedné. Dopravní podnik vlastní nejekologičtější veřejnou dopravu v celé České republice. V oblasti e-mobility městské dopravy jsme na špici,“ chlubí se ředitel královéhradeckého dopravního podniku Zdeněk Abraham.

Z evropských měst byla v otázce ekologických dopravních prostředků oním průkopníkem Vídeň. Místní tu vozí speciální elektrobusy, které se liší možností vytápění či klimatizace pomocí proudu přímo z baterie. Podle oficiálních údajů této metropole se začnou nemalé náklady vynaložené do takzvaných e-busů po zhruba osmdesáti tisících najetých kilometrech vždy konečně vracet. 

Elektrobusy v zahraničí

  • V celosvětovém měřítku je lídrem v elektrifikaci MHD Čína. Konkrétně město Šen-čen, které se stalo prvním na světě, kde jsou všechny prostředky městské hromadné dopravy výhradně na elektrický pohon.
  • V hojném počtu nalezneme elektrobusy také v britské metropoli. Podle nejnovějších údajů jezdí v Londýně 234 elektrobusů typu BYD ADL a vzhledem k tomu, že si město nad Temží dalo za cíl stát se městem s nejčistším provozem v městské dopravě, dá se očekávat, že jejich počet bude v dalších letech stoupat.
  • Pozadu nezůstává ani Paříž, jejíž dopravní podnik se nedávno rozhodl vyměnit významnou část svého vozového parku autobusů za elektrobusy. Výběrové řízení bylo vypsáno na úctyhodných osm set vozů. Podmínkou bylo, aby všechny dosahovaly délky dvanáct metrů.

Komentáře

Hlavní zprávy

Pražský okruh se v létě opět zpomalí. Opraví zde tunely

Komořanský tunel je téměř dvoukilometrový.
vydáno 8. března 2021  16:48

Lochkovský a Komořanský tubus budou mít po jedenácti letech nové technologie.  celý článek

Žádné šťourání v nose či plivání do kelímku. Koronavirus vyčenichá pes. Test proběhl v Troji

Vycvičená zvířata jsou pomocí čichu schopna odhalit i bezpříznakové přenašeče.
vydáno 8. března 2021  5:13

Vycvičená zvířata jsou pomocí čichu schopna odhalit i bezpříznakové přenašeče. Testování je méně invazivní, zato stejně úspěšné jako metoda PCR. V...  celý článek

Doma míváme načančáno, ale venku jsme jako čuňátka

Není mezi těmito plechovkami i některá „vaše“?
vydáno 7. března 2021  17:49

Plechovka letí do křoviska, nedopalek na zem. V obýváku bychom vajgla do koberce zřejmě netípli.  celý článek

Sběratel. Příběhy hodinek někdy dojmou chlapy k slzám

Vzácné kapesní hodinky
vydáno 7. března 2021  11:58

Sběratelství je neodolatelná vášeň. Muž, říkejme mu třeba Vladimír, dokáže o hodinkách, které sbíral, vyprávět hodiny a hodiny. O tom, jak k jednotlivým...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám