Brno zatím neví, kolik peněz zaplatí za stavbu kilometrů nových tramvajových tratí, aby obslouilo nové hlavní nádraí. Má začít fungovat za 11 let, říkají v současnosti představitelé ministerstva dopravy i Brna. Náklady budou podle mluvčího magistrátu Filipa Poňuchálka součástí výstupů ze studií či jednotlivých projektů. Sdělil to ČTK. Potřeba bude i více tramvají.
Plány, jak by mělo být obslouené nové nádraí, představil před měsícem na konferenci dopravní ředitel dopravního podniku Jan Seitl. Ze severu se bude k nádraí přijídět po Plotní a po Bulváru, tedy ulici, která má teprve vzniknout. Pro obsluhu severovýchodní části města má vzniknout tra v Masné ulici, která ve směru od nádraí protne Plotní, Hladíkovu a také Křenovou a pokračovat bude zhruba podél Svitavy a na Cejl k zastávce Tkalcovská. Nová tra má také na západě pokračovat rovně z Hybeovy přes Nové sady pod viadukt a poté zahne doprava směrem na Bulvár. Nové tratě mají být také na jihu. Směrem na jihozápad se má jezdit a na Vídeňskou a měla by také vzniknout tra na jih do Dolních Herpic. Podle propočtů dopravního podniku vzrostou do konce přítího desetiletí výkony tramvajové dopravy o 56 procent.
Podle Poňuchálka se bude příprava nových tratí spoutět v závislosti na změnách a rozvoji konkrétních území. Uvedl, e propojení Hybeova Bulvár nové nádraí Plotní má jako součást souboru staveb městské infrastruktury, které souvisejí s přestavbou elezničního uzlu, pravomocné územní rozhodnutí.
Naposledy otevřenou novou tra z Osové k bohunické nemocnici trvalo postavit od oznámení o investičním záměru více ne osm let, přičem lo o necelý kilometr tratě z části v tunelu. Od schválení investičního záměru k prodlouení bystrcké tratě o více ne kilometr uplynulo deset let a dosud se nezačalo stavět. "V případě reálného rozhodnutí, nikoliv v rámci dlouhodobých úvah a prověřování, lze celý tento proces zkrátit do pěti let," uvedl Poňuchálek.
Stejně tak mají vzniknout nové trolejbusové tratě pro obsluhu nového nádraí. Poňuchálek uvedl, e "nové nádraí musí fungovat ji s rozířeným skeletem MHD". Například autobusové nádraí na Zvonařce se přeloky tramvaje k němu dočkalo více ne 40 let od jeho otevření.
Zatím není zřejmé, jakou obnovu a rozíření vozového parku si nové tratě vyádají. "Dopravní podnik předpokládá po roce 2030 s postupným navýením vozového parku tramvají, co je nyní za horizontem aktuální strategie obnovy vozového parku," uvedl Poňuchálek.
Město chce na investice do rozvoje a rozíření MHD čerpat dotace. "Podobně jako dosud předpokládá město pro investice do infrastruktury vyuití dotačních titulů jak regionálních a jejich obdoby, tak nově i vyuití dotačních titulů pro rozvoj Transevropské dopravní sítě TEN-T. Brno je v aktuálně revidované dopravní politice EU zařazeno mezi tzv. uzlová města sítě TEN-T a navazující městská mobilita bude v těchto uzlech také podporována," uvedl mluvčí magistrátu.