Legionáři se po první světové válce vracejí do vlasti po transsibiřské magistrále, přitom ale musí čelit útokům rudoarmějců. Právě tato historická etapa českých dějin se stala inspirací pro vývoj počítačové hry s názvem Last Train Home od brněnského studia Ashborne Games. Krátce po jejím vydání loni v listopadu se na platformě Steam dostala do desítky nejprodávanějích na celém světě, v Česku suverénně obsadila první příčku.
Nejen díky veleúspěné novince zaívá herní byznys v Brně, kde v minulosti vznikly i takové pecky jako Mafia či Machinarium, nebývalý rozmach. Ročně v atraktivním oboru v regionu vznikají desítky, spí a stovky nových míst. Podle nejnovějích dat působí na jiní Moravě více ne čtyřicet studií, je generují trby převyující odhadem 2,5 miliardy korun. To představuje třetinu celkových českých treb v herním průmyslu.
Dřívějí data přímo za jiní Moravu neexistují, a nyní je začali místní analytici zpracovávat. Loni vak lo určitě o významný nárůst, protoe vznikala nová herní studia, podotýká Luká Veselý, jen má v Jihomoravském inovačním centru na starosti loni na podzim rozjetý inkubátor pro herní vývojáře.
Krycí jména přeloili do čtyř desítek jazykůBrno se zapsalo do herní mapy také jednou ze známých deskovek. Právě na jihu Moravy toti před devíti lety spatřila světlo světa proslulá stolní hra Krycí jména. Pomocí jednoslovné nápovědy se v ní snaí člověk propojit význam slov na vyloených kartičkách, aby to pochopil jeho spoluhráč a označil ty správné. Deskovka se dočkala velkého úspěchu ve světě, byla přeloena do více ne čtyř desítek jazyků, před necelými dvěma roky získala i svou verzi pro mobilní telefony. Její autor Vladimír Chvátil za ni v roce 2016 dostal nejprestinějí ocenění v oboru Hra roku. |
Na této platformě, první svého druhu v Česku, mohou začínající podnikatelé díky spolupráci s experty získat potřebné znalosti a zkuenosti, aby měli co největí anci uspět na dynamickém trhu velmi konkurenčního prostředí.
Vývoj videoher se tím dostal i do pozornosti jihomoravských politiků, kteří chtějí toto odvětví více podporovat. Krajský radní Jiří Hlavenka (Piráti), jen má tuto oblast ve své gesci, ovem občas naráí na rezervovanost nebo přímo nechu od politických kolegů posílat veřejné peníze do herního byznysu.
Říkám jim, a si představí, e jde o film, prostě jen jiný druh zábavy. Já hry vnímám jako kreativní odvětví, ne nějaké prvoplánové střílečky, podotýká Hlavenka, který do odvětví jako investor poslal také svoje peníze, nicméně zatím natrefil pouze na neúspěné projekty.
I podle předsedy Herního klastru Romana Hladíka je potřeba výsledné produkty vnímat z perspektivy jiného způsobu trávení volného času, ne je sledování seriálů či chození na film do kina. Jde o fenomén, z her se stává nový kulturní nosič, prohlauje.
Souhlasí s tím, e není dobře, kdy dítě tráví u počítače hodiny denně, co u je vak podle něj odpovědností rodičů. Dle jeho názoru vak existují i hry, které dokáou dětem něco předat a něco je naučit, třeba i jako cesta legií přes Rusko na loď do Vladivostoku.
Nejrychleji rostoucí byznys
Přestoe na počet herních vývojářů v absolutním čísle v tuto chvíli vede celkem logicky lidnatějí Praha s více ne 1 500 pracovníky, Brno silně láplo na plyn a dnes jich je tu přes devět stovek. V přepočtu na obyvatele je to ve srovnání s hlavním městem takřka dvojnásobek.
Někteří odhadují, e cifra můe vyplhat a na tři tisíce vývojářů. To bychom se stali jedním z největích center herního průmyslu v Evropě, upozorňuje Hlavenka, podle něho jde dnes o nejrychleji rostoucí byznys na jiní Moravě.
The Last Train Home pole hráče coby československé legionáře na cestu Sibiří |
To regionu hraje do karet k tomu, aby přebral hlavní prapor, protoe celorepublikově se růst treb spí zpomaluje. Před čtyřmi lety činily podle Asociace českých herních vývojářů 5,3 miliardy, o rok později u 7,1 miliardy, ale loni vyrostly odhadem jen o půl miliardy.
Podle Hladíka ovem čísla zkreslují zahraniční akvizice, kdy tuzemská studia odkoupí větí mezinárodní podniky a hlavní byznys se pak točí kolem distributora, který můe mít sídlo třeba v USA. Do českých čísel se potom promítne pouze provoz studia, vysvětluje.
Zájem na estinásobku
Kadopádně zájem nejen českých firem z populárního oboru o novou pracovní sílu je enormní. Pokud zjistí, e někde funguje komunita jako v Brně, kde si vývojáři navzdory konkurenci vzájemně pomáhají a inspirují se, vidí anci, e tam někoho dokáou ulovit pro své studio. Trendu se přizpůsobují i koly. Kromě Vysokého učení technického, kde existuje Ateliér herních médií, či Masarykovy univerzity s teprve pět let starým dvouletým magisterským oborem věnujícím se vývoji videoher jsou to i ty střední.
Novou Mafii vyladili vývojáři v brněnském skladu, znovu vsadili na příběh |
Před třemi roky vznikl na brněnské Střední kole umění a designu obor s názvem Game Art, tedy vyloeně zaměřený na tvorbu videoher. Ročně tu berou dvanáct studentů, zájem je ale stejně jako o jiné umělecké směry mnohem vyí, v tomto případě byl letos na estinásobku. Na naem pracoviti ve Francouzské ulici je to za tak krátkou dobu jeden ze dvou nejpoptávanějích oborů, přibliuje zástupce ředitele koly Miroslav Janda.
Limitem pro uspokojení vyí poptávky je pro instituci nedostatek expertů jako vyučujících, kteří ve kolství nedostanou takové platy jako v soukromé sféře. A pak také nákladné vybavení nestačí jen obyčejné počítače, ale jsou potřeba nadupané mainy pro sloité programování.
Mají tam opravdu ikovné studenty, někteří u v oboru i částečně pracují, chválí Hladík a doplňuje, e podobně se díky seminářům stejným směrem specializují rovně na brněnské soukromé Střední kole uměleckomanaerské.
Hráči jsou přehlcení. Uspěje jen pecka, říká vývojář slavných her Dvorský |
Podle něj byla snaha podobné obory zřídit i na technicky zaměřených kolách, tam ale existují obavy, e by výuka byla a příli úzce profilovaná a absolventi by pak měli problém si případně najít práci jinde.
Já si to ale nemyslím. Navíc ji nemusí získat jen v Brně, spousta lidí se přesouvá do zahraničí, má jasno Hladík. A pro cizí firmu lze pracovat i vzdáleně z pohodlí domova, jak je ostatně v IT sektoru častým zvykem.
1. září 2020 |