O zkáze světa, potřebě lidské solidarity i o uprchlictví vypráví divadelní hra Požár, kterou v sobotu uvede na Malé scéně Divadlo J. K. Tyla v Plzni. Po desetileté přestávce se tak soubor vrací k nejčastěji uváděnému německému dramatikovi současnosti Rolandu Schimmelpfennigovi. Hra vypráví o dvou zprvu spřátelených vesnicích, jejichž pospolitost se po sérii katastrof vytrácí a nastupuje nevraživost, řekl dnes ČTK režisér Josef Doležal.
Dvě vesnice v příběhu zpočátku odděluje jen potok. Jenže jednu obec stíhají různé pohromy, zatímco té druhé se neštěstí vyhýbají. Jedna obec vzkvétá, ve druhé jsou lidé stále bezmocnější. Postupem času se potok rozestupuje a stává se z něj divoká řeka, z bohatších břehů je cítit lhostejnost namísto ochoty pomoci slabším a chudším. Velký požár ale jedné noci donutí nastoupit obyvatele obou vesnic na záchrannou loď a vydat se na širé moře, uvedl Doležal. "V centru mého inscenačního pojetí stojí lidská solidarita. V jádru celého příběhu pak stojí každý z nás a náš postoj ke světu, který je hrou podroben zkoušce, zda jsme stále ještě lidmi," poznamenal.
Německý autor Roland Schimmelpfennig je podle dramaturga Zdeňka Janála známý svou společenskou angažovaností i nevšedním stylem psaní ve formě volného verše. Ve hře Požár nechal konkrétní dotvoření výsledného tvaru zejména na inscenátorech.
Doležal začal od prostoru - komorní Malou scénu rozdělil na dvě protilehlá hlediště, takže diváci se náhodně stanou součástí jedné z vesnic. "Uprostřed hracího prostoru stojí dlouhá úzká lávka, naše jeviště. Proti sobě pak stojí dvě skupiny lidí, kteří na sebe hledí přes tekoucí řeku," popsal scénu Doležal. Vesnice zasadil do západoslovanského světa, spolu s herectvím patří k inscenaci i folklor, tanec a zpěv. Ve hře se objeví dvě hudební linie inspirované slovanskou lidovou melodikou. Jedna je dílem skladatele a scénografa Martina Šimka, druhá vychází z českých, slovenských a polských písní.
Důraz klade režisér na choreografii Markéty Pospíšilové, baletní mistryně a donedávna členky prestižního souboru Les Ballets de Monte-Carlo. "Inspirací nám byla na jedné straně opět lidovost a její taneční projevy, na straně druhé pak současný výrazový tanec," řekl Doležal. Inscenační tým doplňuje ukrajinská kostýmní výtvarnice Olena Zahrebninová.
V inscenaci v překladu Michala Kotrouše hraje osm herců - Jana Ondrušková, Nicole Tisotová, Kamila Šmejkalová, Apolena Veldová, Eliška Vocelová, Matyáš Greif, Vladimír Pokorný a Petr Urban.
Požár vznikl na objednávku Národního divadla v Mannheimu, kde měl světovou premiéru v lednu 2017. Akcentuje tragédii lidí, kteří ve snaze dostat se ze své země umírají na moři. Tylovo divadlo před deseti lety inscenovalo Schimmelpfennigovu hru Push Up (Cesta vzhůru).