Vyplývá to z dokumentu organizace Ropid, která plánuje praskou MHD, pro magistrát, který má ČTK k dispozici. Návrh musí schválit pratí radní.
V Praze je nyní přiblině 2500 autobusových zastávek, z nich je 69 procent na znamení. Systémy, kdy jsou vechny zastávky na znamení, ji fungují v některých zahraničních i českých městech.
Ředitel organizace Ropid Petr Tomčík dnes na jednání dopravního výboru praského zastupitelstva řekl, e změna se má týkat celé Praské integrované dopravy, take i okolí metropole. S vedením Středočeského kraje je podle něj úprava předjednaná. Sjednocení podle něj umonilo postupně vyřazení starích autobusů, které neměly dostatek tlačítek pro zastavení.
Počítáme vcelku s masivní informační kampaní pro cestující, dodal ředitel. Termín od 29. června je podle něj určen na základě celostátní změny jízdních řádů, která začne platit ve stejný den.
Vadilo by vám, kdyby byly vechny autobusové zastávky na znamení?
Výhodou zastávek na znamení je podle dokumentu zkrácení intervalů, nií náklady na pohonné hmoty, ale také větí komfort pro projídějící cestující. Zastavující a rozjídějící autobusy by tolik neničily silnice v zastávkách a sníil by se hluk a mnoství emisí. Jízdní řády by byly přehlednějí, protoe by z nich mohla zmizet řada značek.
Změna by znamenala i finanční úspory. Kadé zastavení a rozjetí podle Ropidu stojí jednu korunu. Podle dokumentu by ročně úspora mohla dosáhnout pěti milionů. Autobusy, které nemusí zastavit, navíc mají nií spotřebu nafty.
Plánovaná novinka vak můe být nevýhodou pro lidi se sníenou schopností pohybu a orientace. Pro zastavení je toti nutné dát řidiči v autobusu včas znamení, tak jako to dnes musí dělat rodiče s kočárky. Znamenalo by to rozmístit ve voze dost tlačítek.
Povinné mačkání tlačítka. Vechny praské zastávky autobusů mají být na znamení |
Hrozí také mnoství zbytečných zastavení, kdy řidič musí takzvaně dorovnávat jízdní řád, aby ze zastávky neodjel předčasně. Problém by to mohl být i pro dobíhající, protoe pokud není cestující v zastávce, řidič nemusí zastavit.
Od roku 2011 nemusí cestující dávat řidiči znamení zdvienou paí, stačí, aby na zastávce stál a řidič zastaví. Pokud v zastávce ji jeden autobus stojí, ten, který přijede po něm, musí zastavit také. Cestujícím ve voze pak před výstupem stačí včas stisknout tlačítko znamení k řidiči.
Ve Středočeském kraji, jeho veřejná doprava je propojena s praskou, jsou vechny zastávky na znamení například na Beneovsku, v Kutné Hoře, Čáslavi či ve Slaném. V Česku mají vechny zastávky na znamení například také Jihlava a Třebíč nebo Liberecký kraj.
6. března 2024 |