metro.cz

Počasí v Praze

10 °C / 20 °C

Sobota 27. dubna 2024. Svátek má Jaroslav

Nový vodíkový autobus vyrazí s cestujícími do pražských ulic v lednu příštího roku

  19:15
Na jedno natankování ujede nový vůz až 350 kilometrů. Denně má na lince 170 zvládnout jen o něco méně.
Vodíkový autobus má dojezd asi 350 kilometrů a vyjede do ulic v lednu 2023 | foto: ŠKODA GROUP

Pražská hromadná doprava jezdí doposud takřka výhradně na naftu. S elektrobusy a trolejbusy se jako s perspektivním řešením počítá teprve krátce. Nyní se však přiblížil den, kdy Praha začne testovat autobusy na vodík. První pražský vodíkový bus bude na lince 170 minimálně příští dva roky pendlovat mezi Barrandovem a Jižním Městem. Poprvé má vyjet v lednu či únoru příštího roku. Podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra to závisí na dodání vozu a zprovoznění první veřejné vodíkové plnicí stanice v Praze v ulici K Barrandovu.

„Pražský dopravní podnik musí být vlajkovou lodí technologií 21. století. Ta vodíková umožňuje velice pohodlný, plynulý provoz bez vibrací, je maximálně tichý a autobus sám o sobě neprodukuje žádné emise. Po otestovaní budeme mít potřebné zkušenosti z provozu i včetně finanční náročnosti, abychom se rozhodli, zda se městu vyplatí rozšířit vozový park o jednotky, či desítky vodíkových autobusů,“ říká náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Provoz autobusu na vodík je podle vedoucího jednotky provoz autobusy pražského dopravce Jana Barchánka mezi bezemisní dopravou ten nejdražší. Do mixu pražské veřejné dopravy ale podle něj patří. Náklady na životní cyklus vodíkového autobusu jsou podle něj proti naftovému asi dvojnásobné. Novinku H’CITY 12 bude mít pražský dopravní podnik pronajatý od výrobce Škoda Group s dvouletou opcí. Dopravce má podle smlouvy za každý ujetý kilometr uhradit 54 korun bez DPH a do nákladů patří i plnění autobusu vodíkem. Na jedno natankování, trvající deset minut, má vůz ujet až 350 kilometrů. Na lince 170 by měl každý den absolvovat tři sta kilometrů. Autobus bude pendlovat na zhruba čtyřicet kilometrů dlouhé kopcovité trati.

Autobusy poháněné vodíkem mají v následujících letech začít jezdit i v Brně. Vůz společnosti Zetor by mohl čerpat z takzvaného elektrolyzéru na výrobu vodíku, který chce město zbudovat v brněnských teplárnách. Nákup vodíkových autobusů měly v plánu i Ústí nad Labem či Ostrava. Ve druhém jmenovaném městě měly začít jezdit již příští rok. Plán ale nabral zpoždění. V květnu byl zrušen tendr na jejich dodání.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

„Nauč se pískat.“ Zaplněné pardubické náměstí se těšilo na oslavy, přišlo zklamání

vydáno 26. dubna 2024  15:12,  aktualizováno  19:47

Pardubické Pernštýnské náměstí dnes mohlo zažít velkou hokejovou noc - oslavu titulu. Po porážce Dynama v Třinci 1:4 je však jasné, že o letošním mistrovi...  celý článek