metro.cz

Počasí v Praze

15 °C / 23 °C

Čtvrtek 2. května 2024. Svátek má Zikmund

Pošťáky v MHD potkáte často. Přesunují se tam, kde pak roznášejí zásilky adresátům pěšky

  18:17
Doručovatele uvidíte s taškou na kolečkách klidně i v tramvaji. Lístky jim proplácí Pošta. Využití hromadné dopravy má ale pravidla.

Další 1 fotografie v galerii
Práce poštovní doručovatelky probíhá i v tramvaji. | foto: Filip Jaroševský, Metro.cz

Vpředu má trubičku, vzadu má truhličku. Tak podle textu české lidové písně Jede, jede poštovský panáček vypadá správný dopravní prostředek poštovního doručovatele. V současnosti však v hlavním městě není pravidlem už ani obyčejné auto s charakteristickým modro-žlutým logem trumpety na dveřích. Řada doručovatelů šlape po svých. Mnoho modrých uniforem a tašek na kolečkách je v poslední době k vidění i v tramvajích, v metru a autobusech. „Mám pocit, že je těch pošťáků v MHD víc a víc. Typicky třeba v Holešovicích či na Letné, kde se kolikrát sejde v jedné tramvaji i vícero doručovatelek a doručovatelů. Zajímalo by mě, zda je v tom nějaký řád,“ oslovil Metro minulý týden čtenář Jan.

Deník Metro se obrátil na mluvčího České pošty Iva Vysoudila. Ten nám potvrdil, že se pošťačky vozí MHD se souhlasem Pošty. Ta určuje i to, kudy mají přesně jet.

„Zaměstnanci České pošty, respektive naši doručovatelé, využívají v určených lokalitách MHD k přepravě pouze v některých případech. Děje se tak v souladu s předpisy a požadavky České pošty a jízdné mají zaměstnanci zajištěno podnikem. Jde o dopravu do lokality, ve které pak zajišťují doručování pěší pochůzkou,“ vysvětluje Vysoudil s tím, že takoví pošťáci s sebou obvykle nevezou vše, co ten den mají v plánu roznést lidem. „Veškerý doručovaný objem si následně mohou vyzvednout na dalších dodejnách či jiných k tomu určených místech,“ dodává Vysoudil.

Samostatnou kapitolou je bezpečnost pošťáků. Podobně jako při pěším doručování totiž v MHD doručovatelé nemají žádnou viditelnou ochranu. To, zda tímto způsobem zaměstanci pošty vozí i cenné zásilky či dokonce peníze, však Vysoudil deníku Metro neprozradil.

„Bezpečnost mají samozřejmě zajištěnou. Obecně se však k bezpečnostním detailům či obsahu doručovaných zásilek nebudeme z pochopitelných důvodů vyjadřovat,“ doplňuje Vysoudil.

Pražský dopravní podnik každý rok zveřejňuje seznam neobvyklých předmětů, které cestující v hromadné dopravě zapomněli. Pošťácký batoh s dopisy v něm podle zjištění deníku Metro figuroval naposledy před dvěma lety.

Doručovatelé v hromadné dopravě vozí klidně i pizzu

  • V centru metropole se pohybuje velké množství kurýrů a doručovatelů nejrůznějších firem. MHD využívají poměrně běžně, dokonce i tehdy, pokud převážejí jídlo. U větších zásilek se však neobejdou bez doručovacích aut.
  • Pokud jde o pražský magistrát, ten se počet kurýrních vozů v užším centru Prahy snaží řešit zřizováním dep pro nákladní kola. V listopadu předloňského roku bylo na Florenci otevřeno vůbec první městské cyklodepo určené pro rozvoz zásilek po centru města na nákladních elektrokolech. Další funguje od loňska na Smíchově.
  • Doručovací společnosti cyklodepa využívají hlavně na takzvanou poslední míli cesty k zákazníkovi. Firmy rovněž zkoumají možnost nasazení nákladních kol i v dalších českých městech. Depo na Florenci se dostalo i mezi nejlepší evropské projekty Eurocities Awards 2021. V žebříčku chytrých měst se přitom Praha naopak propadá.
  • Magistrát rakouského hlavního města Vídeň zvažuje, že udělá doručovatele zásilek z některých svých cestujících v tramvajích a autobusech. Učinit by tak mohl již začátkem příštího jara. Cestující a kurýři v jedné osobě by mohli v budoucnu využívat aplikaci, která by analyzovala jejich pravidelné cesty veřejnou dopravou. Následně by pak jednotlivcům doporučovala balíčky, které je třeba přepravit přesně podél těchto cest. Úložné boxy u zastávek by se daly jednoduše otevřít a uzavřít pomocí QR kódů. Praha nic podobného nechystá.
  • Magistrát města Vídeň musí ještě dořešit několik otázek. Před realizací myšlenky musí vedení rakouské metropole například vyhodnotit konkrétní umístění úložných boxů přes maximální velikost zásilek či omezení ve špičkových časech až po motivační systém. O vývoji samotné mobilní aplikace nemluvě.
  • Podle přepravního řádu nelze v pražské MHD vozit předměty, jejichž rozměry přesahují 50 × 60 × 80 centimetrů, nebo předmět tvaru válce, delší než tři metry nebo o průměru větším než 25 centimetrů. A také předmět deskového tvaru, je-li větší než 150 × 150 × 10 centimetrů. Výjimku tvoří dětské kočárky, vozík pro invalidy, jeden nebo dva páry lyží s holemi v jednom obalu.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Domeček hříbeček. Betonová lobby o byznys nepřijde, ale zdroje ubývají

vydáno 1. května 2024  11:00

Nic není nemožné. Vedle obnovitelných energií mají lidé i obnovitelné stavební materiály. Není to jen dřevo. Kámen, písek, cement, beton, štěrk. Převaha...  celý článek

Dvacet let v EU: Jihočeši splavnili Vltavu, na letiště nedostali ani korunu

vydáno 2. května 2024  0:02

K výročí 20 let od vstupu České republiky do Evropské unie připravila MF DNES téma, kdy vybrala tři velké jihočeské projekty dotované evropskými penězi,...  celý článek

Krásný chrám, ale též mizerný Aquasvět. Peníze z EU končí pýchou i průšvihem

vydáno 2. května 2024  0:02

Přes 9 300 projektů podpořila v Ústeckém kraji za 20 let Evropská unie. Žadatelům, tedy obcím, firmám či těm, kteří chtějí prostě jen vytvořit něco...  celý článek

Dotace pomohly nemocnicím a školám, promrhaly se za stánek i zpackané značení

vydáno 2. května 2024  0:02

Z dvaceti let v Evropské unii dokázal Kraj Vysočina vytěžit mnoho. Do kraje proudily miliardy korun. Peníze šly zejména do budování nových komunikací nebo...  celý článek