Zápletka filmu Cosmopolis je na první pohled jednoduchá. Divák sleduje mladého burzovního spekulanta a miliardáře Erika Packera (Robert Pattinson), který během čtyřiadvaceti hodin přijde kvůli spekulacím na burze o majetek. Packer se chce nechat ostříhat, ale téměř celý den tráví kvůli dopravní zácpě a občanským nepokojům ve své pojízdné kanceláři-limuzíně, která ho hermeticky odděluje od skutečného světa. Těsně před koncem filmu do kadeřnictví skutečně dorazí, ale stihne si nechat ostříhat jen polovinu hlavy.
Cosmopolis
|
Bohužel i tak lze nakonec shrnout divácký zážitek z celého filmu: rozpačitě polovičatý. A to ne že by se v Cosmopolis nenašly skvělé momenty. Celý film lze totiž brát jako nadsázku, lehce surreálnou vizi upadajícího kapitalismu finančních bublin, tedy světa, který se pomalu propadá do chaosu. Záměrně na hranici srozumitelnosti posunuté a odtažité dialogy plné finančnického slangu vyvažuje zemitá sexualita. Občas se daří zasadit dialogy do nečekaně bizarní obrazové souvislosti, mnohé scény jsou i díky tomu absurdně groteskní.
Problém filmu však tkví hlavně v tom, že Cronenberg vpodstatě jen přepsal dialogy z DeLillovy knihy, a tak pasáže, kdy čtenář může nahlížet do Packerovy mysli, zde chybí. Divák se ztrácí a sledování emocionálně odtažitého filmu po chvíli otupí jeho pozornost. Cosmopolis celovečerní formát zkrátka neutáhne. Zklamáním je také rozplizlé finále.