metro.cz

Počasí v Praze

15 °C / 23 °C

Čtvrtek 2. května 2024. Svátek má Zikmund

Dopravní podnik představil novou tramvaj. Do ulic vyjede už příští rok, posedíme si na kožence

  20:00
Pětičlánkové zcela nízkopodlažní vozidla od firmy Škoda vyjedou do ulic metropole v roce 2025. Domovský přístav mají mít v nové hloubětínské vozovně.

Další 2 fotografie v galerii
Letos se začne na Václavském náměstí stavět nová tramvajová trať. I zde budou potřeba nová nízkopodlažní vozidla. | foto: Škoda Group

Dědina, Libuš, Slivenec. To jsou tři nové úseky tramvajových tratí, které je třeba obsluhovat adekvátním počtem tramvají. O chystaných tratích nemluvě. Zástupci hlavního města proto dnes společně s dopravním podnikem představili podobu čtyřicítky nových vozidel. Polovina z nich by měla nejen na ty nejnověji položené kolejnice v hlavním městě vyjet nejpozději na konci příštího roku.

„Hlavní město potřebuje nové tramvaje, protože prožíváme tramvajový boom, stavíme další tratě, jenom v minulém roce jsme otevřeli tři nové v celkové délce pět kilometrů,“ říká náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.

Zase od Škodovky
Nové tramvaje Škoda ForCity Plus Praha 52T budou tiché, plně bezbariérové a nově dosáhnou rychlosti až osmdesát kilometrů v hodině. Tedy teoreticky. Většinou se mají prohánět Prahou maximálně sedmdesátkou. Ve vozech nebude chybět klimatizace. Koncepce nového pětičlánkového „padesátdvatéčka“, které má nabídnout ještě více míst pro cestující, vycházejí z tramvají Škoda 29T a 30T. Podobná tramvaj také brázdí ulice Bratislavy.

Letos se začne na Václavském náměstí stavět nová tramvajová trať. I zde budou...

Inovativní sedačky
V nové tramvaji brzy najdou cestující také celou řadu dalších novinek. Mezi nejvýraznější bude patřit sedmdesát koženkových sedaček, které mohli Pražané doposud využívat pouze v autobusech. Čtyřicet čtyři jich bude po směru a dvacet šest proti směru jízdy. Podle zástupců Škodovky mají tato sedadla velkou výhodu v tom, že jsou nehořlavá a snadno se myjí.

Poprvé má být tramvaj také opatřena panelem s číslem linky, a to na levé straně po směru jízdy. Tedy na té, kde nejsou dveře.

Pro cestující už ne tolik podstatnou novinkou má být také nová dispozice panelu v kabině řidiče. Ten je rozdělen na tři samostatné části. Řidič bude oproti starším tramvajím také sedět výrazně výš. A díky tomu bude mít lepší výhled z kabiny. Mezi řidiči tramvají se již nějaký ten pátek šíří zvěsti o tom, že bude kabina výrazně menší než u starších souprav. Vše ale ukáže až finální podoba tramvaje.

Širší harmoniky
Oproti dosud nejmodernějším vozům Škoda 15T ForCity, které se nyní Prahou prohánějí, bude mít Škoda ForCity Plus 52T pro cestující víc prostoru v místech spojujících jednotlivé články. Tramvaj bude i jinak brzdit, a to pouze pomocí motorů. Tramvaj má být vybavená úsporným a regulovatelným LED osvětlením a změní se podoba informačních panelů ve voze. Novinkou bude i automatický systém sčítání cestujících. Tramvaje budou nově vybaveny takzvaným antikolizním systémem, který má sledovat prostor před tramvají a upozorní řidiče na případnou překážku v cestě. Pokud řidič do určitého okamžiku na informaci systému nezareaguje, tramvaj automaticky zastaví. Na vše má dohlížet superpočítač firmy Škoda známý jako HYPEX.

Letos se začne na Václavském náměstí stavět nová tramvajová trať. I zde budou...

Škoda ForCity Plus Praha 52T má být stoprocentně nízkopodlažní tramvaj bez jediného schodu v celé části pro cestující, a to včetně prostoru nad podvozky. Autorem moderního designu je tým designérů ze Škoda Group pod vedením Tomáše Chludila. Tramvaj bude dlouhá třicet dva metrů. Ve srovnání s předchozími tramvajemi 15T se kapacita nových vozů zvýší o třicet tři cestujících, tedy o téměř šestnáct procent.

Kolik to bude stát?
Hlavní město se teoreticky může těšit až na dvě stě tramvají Škoda ForCity Plus Praha 52T. Dopravní podnik podepsal s vítězem veřejné zakázky, se Škoda Group, osmiletou smlouvu na nákup čtyřiceti tramvají a opci na dodávku dalších až sto šedesát vozů. Celková hodnota zakázky je bezmála 16,602 miliardy korun a jedná se o jednu z největších investic do nových tramvají v novodobé historii pražského dopravního podniku. Prvních dvacet tramvají by mělo do Prahy dorazit v prosinci 2025, dalších dvacet vozů o rok později, do prosince 2026.

Technické parametry tramvaje Škoda Forcity plus Praha 52T

  • Délka vozidla přes nárazníky činí 31,99 metru, šířka dva a půl metru. Počet míst k stání má být celkem 173, na sezení pak celkem 70, z toho 44 po směru a 26 proti směru.
  • Celkový počet trakčních podvozků činí čtyři kousky, tedy dva volně otočné a dva pevné. Průměr nových kol je 640 milimetrů, výška nástupu 350 milimetrů. Dveří bude celkem pět, a to dvoukřídlých o šířce 1300 milimetrů. Dveře řidiče budou zvnějšku mechanické, vnitřní pak posuvné.
  • Životní cyklus vozidla by měl činit celkem třicet let. Konstrukční rychlost je udána na osmdesát kilometrů v hodině, hmotnost prázdného vozidla činí 48 tun.
  • Vzhledem k rostoucím nárokům na bezpečnost bude každá nová tramvaj vybavena antikolizním systémem Škoda, který má za úkol snížit pravděpodobnost kolizí.
  • K tomu využívá kombinaci zdvojené technologie LiDARu a HD-kamery a přesné lokalizace pomocí off-line nahraných HD map.
  • Vozidlo představuje spojení osvědčených komponentů, které Škodovka čerpala ze svých úspěšných projektů. Podvozkové rámy jsou převzaty z tramvají ForCity Smart pro Ostravu, Plzeň a Brno, výkonný trakční motor zase z projektu ForCity Plus pro Frankfurt, Chotěbuz a Branibor.
  • Co se týče hrubé stavby vozidla Škoda ForCity Plus Praha 52T, inspirací byla pětičlánková tramvaj ForCity Plus pro Bratislavu, kde se podařilo zvýšit počet najetých kilometrů pro novou sadu kol.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Domeček hříbeček. Betonová lobby o byznys nepřijde, ale zdroje ubývají

vydáno 1. května 2024  11:00

Nic není nemožné. Vedle obnovitelných energií mají lidé i obnovitelné stavební materiály. Není to jen dřevo. Kámen, písek, cement, beton, štěrk. Převaha...  celý článek

Skiareál z evropských dotací za 126 milionů lyžaře netáhl, je roky zavřený

vydáno 2. května 2024  0:12

Dotace z Evropské unie se staly nedílnou součástí většiny velkých projektů v Olomouckém kraji. Kromě všemožné dopravní infrastruktury putovaly velké sumy...  celý článek

Na Áčko do Motola dotace, na Déčko půjčka. Peníze z EU Praha nedostane ani na okruh

vydáno 2. května 2024  0:12

Více než 115 miliard korun. Tento obří obnos Evropská unie vyplatila hlavnímu městu na dotacích za poslední dvě dekády. Dost na to, aby z těchto peněz...  celý článek

Dotace probudily baťovský areál a vyčistily Bečvu, rozhledny se ale rozpadají

vydáno 2. května 2024  0:12

Za uplynulých dvacet let od vstupu České republiky do Evropské unie dorazily do Zlínského kraje miliardy korun. MF DNES vybrala projekty s největším...  celý článek