Dědina, Libuš, Slivenec. To jsou tři nové úseky tramvajových tratí, které je třeba obsluhovat adekvátním počtem tramvají. O chystaných tratích nemluvě. Zástupci hlavního města proto dnes společně s dopravním podnikem představili podobu čtyřicítky nových vozidel. Polovina z nich by měla nejen na ty nejnověji položené kolejnice v hlavním městě vyjet nejpozději na konci příštího roku.
„Hlavní město potřebuje nové tramvaje, protože prožíváme tramvajový boom, stavíme další tratě, jenom v minulém roce jsme otevřeli tři nové v celkové délce pět kilometrů,“ říká náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.
Zase od Škodovky
Nové tramvaje Škoda ForCity Plus Praha 52T budou tiché, plně bezbariérové a nově dosáhnou rychlosti až osmdesát kilometrů v hodině. Tedy teoreticky. Většinou se mají prohánět Prahou maximálně sedmdesátkou. Ve vozech nebude chybět klimatizace. Koncepce nového pětičlánkového „padesátdvatéčka“, které má nabídnout ještě více míst pro cestující, vycházejí z tramvají Škoda 29T a 30T. Podobná tramvaj také brázdí ulice Bratislavy.
Inovativní sedačky
V nové tramvaji brzy najdou cestující také celou řadu dalších novinek. Mezi nejvýraznější bude patřit sedmdesát koženkových sedaček, které mohli Pražané doposud využívat pouze v autobusech. Čtyřicet čtyři jich bude po směru a dvacet šest proti směru jízdy. Podle zástupců Škodovky mají tato sedadla velkou výhodu v tom, že jsou nehořlavá a snadno se myjí.
Poprvé má být tramvaj také opatřena panelem s číslem linky, a to na levé straně po směru jízdy. Tedy na té, kde nejsou dveře.
Pro cestující už ne tolik podstatnou novinkou má být také nová dispozice panelu v kabině řidiče. Ten je rozdělen na tři samostatné části. Řidič bude oproti starším tramvajím také sedět výrazně výš. A díky tomu bude mít lepší výhled z kabiny. Mezi řidiči tramvají se již nějaký ten pátek šíří zvěsti o tom, že bude kabina výrazně menší než u starších souprav. Vše ale ukáže až finální podoba tramvaje.
Širší harmoniky
Oproti dosud nejmodernějším vozům Škoda 15T ForCity, které se nyní Prahou prohánějí, bude mít Škoda ForCity Plus 52T pro cestující víc prostoru v místech spojujících jednotlivé články. Tramvaj bude i jinak brzdit, a to pouze pomocí motorů. Tramvaj má být vybavená úsporným a regulovatelným LED osvětlením a změní se podoba informačních panelů ve voze. Novinkou bude i automatický systém sčítání cestujících. Tramvaje budou nově vybaveny takzvaným antikolizním systémem, který má sledovat prostor před tramvají a upozorní řidiče na případnou překážku v cestě. Pokud řidič do určitého okamžiku na informaci systému nezareaguje, tramvaj automaticky zastaví. Na vše má dohlížet superpočítač firmy Škoda známý jako HYPEX.
Škoda ForCity Plus Praha 52T má být stoprocentně nízkopodlažní tramvaj bez jediného schodu v celé části pro cestující, a to včetně prostoru nad podvozky. Autorem moderního designu je tým designérů ze Škoda Group pod vedením Tomáše Chludila. Tramvaj bude dlouhá třicet dva metrů. Ve srovnání s předchozími tramvajemi 15T se kapacita nových vozů zvýší o třicet tři cestujících, tedy o téměř šestnáct procent.
Kolik to bude stát?
Hlavní město se teoreticky může těšit až na dvě stě tramvají Škoda ForCity Plus Praha 52T. Dopravní podnik podepsal s vítězem veřejné zakázky, se Škoda Group, osmiletou smlouvu na nákup čtyřiceti tramvají a opci na dodávku dalších až sto šedesát vozů. Celková hodnota zakázky je bezmála 16,602 miliardy korun a jedná se o jednu z největších investic do nových tramvají v novodobé historii pražského dopravního podniku. Prvních dvacet tramvají by mělo do Prahy dorazit v prosinci 2025, dalších dvacet vozů o rok později, do prosince 2026.
Technické parametry tramvaje Škoda Forcity plus Praha 52T
|