Stavba první části metra D by měla být hotova do roku 2022, Praha by pak na stavbu mohla čerpat dotace z evropských fondů. Dopravní podnik nyní řeší výkup pozemků, ještě potřebuje vykoupit asi 750 parcel. Revizí by měla projít konečná podoba stanic, to by měl prozkoumat Institut plánování a rozvoje.
Původně se mělo stavět klasické metro jezdící se strojvůdcem, náklady byly odhadovány na necelých 30 miliard. Rozhodla o tom rada pod vedením tehdejšího primátora Tomáše Hudečka.
Stavba přijde na 50 miliard, část by mohla platit Evropská unie
Nynější vedení města ale schválilo změnu záměru, kdy Praha začne do tří let stavět bezobslužné metro. Důvodem je, že náklady na stavbu budou vyšší, nižší však budou následné provozní náklady. Metro D spojí centrum s jižní částí města. V další fázi by se z Pankráce mělo stavět dále do centra.
Náklady na celou stavbu z náměstí Míru do Písnice včetně výkupu pozemků se odhadují na 50 miliard korun. Konkrétní náklady na stavbu nové trasy ještě nejsou podle náměstka primátorky Petra Dolínka přesně vyčísleny. Nyní se je pokusí upřesnit dopravní podnik s projekční firmou Metroprojekt.
„Žádat budeme samozřejmě o dotaci z evropských fondů a rádi bychom, aby se na výstavbě finančně podílel i stát. Například v Německu se spolkové republiky na takových stavbách běžně podílejí, ani Praha metro nebude stavět jen sama pro sebe,“ řekl Dolínek.