Stav některých pražských mostů přes Vltavu je velmi špatný. Vyplývá to z materiálu, který pro magistrát vypracovala Technická správa komunikací. Vůbec nejhůř na tom je Libeňský most, který potřebuje nutně zrekonstruovat. Opravit by potřeboval i Hlávkův a Palackého most. Mosty navíc poničila červnová povodeň, která vymlela spáry a odplavila záhozy mostů. Naopak zcela v pořádku je Lahovický most, Mánesův a opravený Štefánikův most.
"Jednoznačně nejhůře je na tom Libeňský most. Dlouhodobě usilujeme o jeho opravu, ale záleží, kolik bude mít Praha peněz," řekl mluvčí techniků Tomáš Mrázek. Stav nejnarušenějších konstrukčních částí je možné označit i po vybudování pomocného podpěrného systému v roce 2009 jako velmi špatný a hlavních kleneb jako špatný. "Je proto nutné provést jejich rekonstrukci co nejdříve," píše se v dokumentu TSK.
Odhadovaná cena opravy mostu postaveného v roce 1928 je 1,9 miliardy korun. Problém navíc je, že v září vyprší stavební povolení na rekonstrukci mostu. "Budeme usilovat o jeho prodloužení o další dva roky," řekl Mrázek.
Jak jsou na tom ostatní mosty- Rekonstruovat nutně potřebuje také most Legií postavený v roce 1901. Stav podle TSK je špatný. V letech 2010 až 2011 byly restaurovány mýtní domky na obou předmostích. To ale nestačí. Podle odborníků je nutné začít s opravou do roku 2016.
- V případě Palackého mostu zaznamenala TSK výrazný nárůst poruch především vylehčovacích cihelných klenbiček mostovky v důsledku nefunkčního hydroizolačního systému. Most navíc poškodily červnové povodně, které vymlely na některých pilířích až 20 procent spár mezi kameny. Odborníci navrhují zahájit opravy nejpozději do roku 2018.
- Špatný stav hlásí TSK také u Hlávkova mostu, který se skládá ze dvou částí.
- V dobrém stavu nejsou ani Trojská lávka a lávka pro pěší na Branickém železničním mostě, kde je část betonových panelů poškozených. V případě Trojské lávky zase diagnostický průzkum ukázal výrazné oslabení předpínacích lan, která korodují.
- Naopak jako dobrý označila TSK stav mostu Barikádníků z roku 1980, Jiráskova mostu a mostu Závodu míru, který byl opraven v roce 1996. V dobrém stavu je i Čechův most, na něm je ale ve špatném stavu umělecká výzdoba. TSK z něj proto již sundala sochy i pylony.
- Dobře je na tom Barrandovský most postavený v roce 1988, na kterém byla v letech 2006 až 2007 mimo jiné opravna vozovka nebo svodidlové zídky.
- Ve velmi dobrém stavu je Štefánikův most, který byl kompletně opraven v roce 2007 a město do opravy investovalo téměř půl miliardy korun.
- Stejně na tom je Mánesův most, také jeho stav odborníci hodnotí jako velmi dobrý. Opraven byl v roce 1994.
- Třetím mostem se stavem označeným jako velmi dobrý je Lahovický most z roku 2004.
- Pomyslnou samostatnou kapitolou je Karlův most. Ten prochází postupnou rekonstrukcí pod dohledem památkářů.
- Dvojkolejný železniční most mezi Podskalím a Smíchovem je v uspokojivém stavu.
|