Zdá se to být novým trendem – organizátoři různých kulturních událostí si vybírají zajímavá místa. "Chodíme ulicemi a hledáme je. Bohužel třeba v Praze už jich moc není," říká organizátorka festivalu 4+4 dny v pohybu Denisa Václavová. Ten se letos konal v bývalém kasinu Šimek v Praze. Jeho autorem je Stanislav Hubička, jenž navrhl Nuselský most.
Soukromí majitelé jsou vstřícnější než úřady
Kde už byli umělci
|
Václavová poukazuje na "brutalitu", s jakou se mnohdy místní politika k domům postavila. "Spoustu zajímavých baráků už zbourali nebo zrekonstruovali na hotely, z jejich částí se staly kanceláře," tvrdí Václavová.
A nejde jen o kulturní akce jako takové. Podle Denisy Václavové spousta zajímavých domů mohla sloužit i občanskému sektoru, jako například různým mateřským centrům nebo nezávislým kulturním institucím. Zároveň dodává, že když nějaký takový dům objeví, paradoxně se nejlépe jedná s přímými majiteli.
To potvrzuje i Barbara Solazzo z firmy DeDalo vlastnící kasino Šimek. "Získat volné prostory není v dnešní době snadné, jednání s přímými vlastníky může být rychlejší a bez zbytečné byrokracie. Jsme rádi, že můžeme akcemi tuto krásnou budovu oživit," říká Solazzo. V bývalém kasinu se pořádali nejrůznější výstavy, filmové projekce a party.
Bezpečnost především, nesmí nikomu spadnout cihla na hlavu
Stejně tak využívají opuštěných prostor organizátoři "utajených projekcí" Cinema Royal. "Projekce probíhají ve znovuobjevených architektonických skvostech, nepřístupných halách, neprobádaných objektech, které dnem i nocí střeží neprostupné úřednické vyhlášky," říká s úsměvem za organizátory akcí Jiří Šebesta. Právě neobvyklá místa a jejich genius loci hrají v konceptu Cinema Royal zásadní roli. Podle Šebesty lokaci pro promítané filmy hledají i roky.
Co je Cinema Royal
|
"Když najdeme zajímavé místo, první co řešíme je bezpečnost. Takže lajcky řečeno nějdříve testujeme, zda při akci někomu něco nespadne na hlavu a zda nebudeme nikoho po desáté večer rušit. Když prostor projde tímto základním sítem, pak přichází optika naší akce: tedy hledisko, zda prostor je dostatečně velký a vysoký pro náš tip akce. Člověk si totiž často neuvědomí, jak vysoký musí být prostor, aby například 300 diváků mohlo kvalitně sledovat filmovou projekci," říká Šebesta. "Když tyto základní věci prostor splňuje, máme téměř vyhráno, protože další důležité věci, jako je přívod vody, elektriky, toalety a další, se dají již řešit jinými cestami," dodává.