Vlaková doprava má být dopravou budoucnosti. Počet cestujících příštích desetiletích zdvojnásobí. Jak s tím počítá váš návrh?
Greta Tiedje: Tento aspekt byl východiskem celého projektu. Praha předpokládá, že se zvýší počet lidí, kteří cestují jak železniční dopravou, tak i tou tramvajovou. Také proto se v rámci našeho konceptu počítá i s novou tramvajou zastávkou přímo před halou. Pro cestující je takové řešení ideální a hned se při příjezdu do města zorientují.
Tramvaj pojede přímo parkem. Myslí váš koncept i na bezpečnost chodců?
Dorte Westergaard: V současnosti je park nepřehledný a plný bariér ve formě keřů a podobně. Nemalou část této vegetace odstraníme. Chodci tramvaj uvidí už z dálky. Zároveň se počítá i s tím, že tudy tramvaje pojedou nižší rychlostí. To je dáno i tím, že trať zde bude mít několik zatáček.
Podle vizualizací to vypadá, že je hala z velké části otevřená. Nebude to problém například v zimě?
Greta Tiedje: Halu chceme co nejvíce propojit s parkem. Zároveň ale samozřejmě počítáme s klimatickými podmínkami v Praze. Část haly je v uvozovkách „jen“ zastřešená dřevěnou konstrukcí. Velká část haly je zároveň uzavřená a tím vhodná pro cestující čekající na spoj.
Je ve vašem projektu změna, která není na první pohled patrná z vizualizací?
Greta Tiedje: Doufali jsme, že je z návrhu vidět maximum. Zdůrazním ale dvě změny. Odstranili jsme parkovací plochu, která je v současnosti nad odbavovací halou. A otevřeností konceptu jsme cestující a kolemjdoucí jakoby pozvali i přímo do interiéru, který bude i lépe vidět díky dennímu světlu.
Čím bude nové nádraží prospěšné místním?
Dorte Westergaard: Především získají Pražané v podstatě nový park. Počítáme zde se skateparkem, hřištěm a psí loukou. Také zde vznikne kulturní zóna, kde bude možné pořádat například vánoční trhy nebo koncerty. Chceme, ať se stane destinací sám o sobě, protože v současnosti se místu Pražané spíše vyhýbají.
Projektu jste dali název Šťastný Hlavák. Proč?
Greta Tiedje: Původně to byl jen pracovní titul, taková naše vize toho, co chceme vytvořit. Protože naším cílem je, ať jsou lidé na nádraží a v jeho okolí šťastní. Nakonec jsme název nechali, abychom si při práci na projektu neustále připomínali naše cíle.