Renovace unikátního pětitunového a ještě donedávna rzí prolezlého kolosu s původním ciferníkem se podle zástupců městské firmy Technologie hlavního města Prahy (THMP), která měla úpravy na starost, povedla na jedničku.
„Práce na nových hodinách u stanice metra Florenc skutečně finišují. V minulých dnech byla dokončena pokládka části dlažby, která musela být při instalaci nové plastiky odstraněna. Tento týden se bude čistit původní dlažba, aby měl celý prostor jednotný vzhled, bude proveden sokl kolem paty ocelové konstrukce hodin a drobné dokončovací práce,“ říká pro deník Metro mluvčí THMP Simona Kopová s tím, že je zprovoznění monumentu plánováno v průběhu příštího týdne. „Tisková konference je v plánu v týdnu od 4. prosince,“ dodává pro deník Metro Kopová.
Stojan na nefunkční displej
Unikátní plastika výtvarníka Rudolfa Svobody s kulovými hodinami a tabulí světového času udivovala Pražany i návštěvníky metropole od roku 1985. V roce 2020 ji však servisní technici městské firmy museli z bezpečnostních důvodů demontovat. Při plánované obnově hodinového stroje zjistili rozsáhlou korozi hlavní konstrukce. Na dvanáct metrů vysokém a pět tun těžkém sloupu, který zde léta sloužil jako stojan na nefunkční displej s časy ve světových metropolích, se pořádně podepsala nejen rez, ale i vandalové. „Nová konstrukce je rozměrově i tvarově identická s originální plastikou. V uplynulých dnech byly do její horní části osazeny kulové pozlacené hodiny, jež na spodní části tabule ukazují čas v desítce světových metropolí,“ vysvětluje předseda představenstva THMP Tomáš Jílek. Repliku zhotovila zámečnická firma Jan Lang z Jaroměřic nad Rokytnou. Oba ukazatele času repasovala pražská firma Elektročas, která je i výrobcem původní tabule světového času.
Chytrá reklama i servis
Práce lidí z THMP je však v ulicích metropole ke spatření i jinde. O něco rozporuplnější reakce nežli nově vznikající sloup v posledních dnech sklízí LCD obrazovky na nových zastávkách MHD. Těch firma ve spolupráci s magistrátem spustila celkem dvacet sedm. Do konce února jich má pak být rovná stovka. „Pilotní vysílání na obrazovkách tvoří smyčka z aktuálního dění v metropoli. Spuštění do běžného provozu se předpokládá v únoru příštího roku, kdy bude na vysílání technicky připraveno devadesát zastávek. Současně bude vyhlášena soutěž na provozovatele digitální reklamy, která doplní obsah informací pro občany komerčními sděleními. Reklama bude zároveň zdrojem příjmů zajišťujících celkovou návratnost investice města do nového zastávkového mobiliáře,“ uvádějí zástupci THMP s tím, že obsah komerčních sdělení nepřekročí čtyřicet procent vyhrazeného času smyček. Tím má podle THMP dojít k výrazné redukci reklamy na zastávkách oproti předchozímu stavu, kdy celou síť provozovala soukromá společnost.
„Provozní doba LCD obrazovek je nyní stanovena od šesti ráno do dvaceti tří hodin večer, mimo tento interval budou obrazovky zcela vypnuty,“ informuje Jílek.
Z chytré reklamy v ulicích Prahy i pod nimi nejsou nadšení zdaleka všichni. Dopravní podnik totiž již více než měsíc testuje v tunelu metra mezi stanicemi Dejvická a Bořislavka nový reklamně-informační systém. Ten funguje pomocí moderních technologií na principu LED panelů, jež umožňují promítat sdělení přímo za okna projíždějícího vlaku.
„Nebýt bombardován nevyžádanou reklamou by mělo být s trochou nadsázky základní lidské právo. Praha se přitom zároveň snaží omezovat vizuální smog a z města mizí alespoň některé city lighty, a dokonce se opatrně začíná klást otázka, co se bude dít s černou reklamou,“ komentuje na sociálních sítích redaktor kulturního čtrnáctideníku A2 Matěj Metelec.