Obě strany by se v rozhodčím řízení měly dohodnout na ceně stavby, kterou by následně projednalo zastupitelstvo. Praze by navíc dohoda umožnila zákonným způsobem zaplatit za práce, které vznikly nad rámec projektů a smluv. Kdo se na rozhodčí soud obrátí, ale zatím není jasné.
Stanoviska advokátů podezření prý potvrzují
Informace o údajně neplatných smlouvách na stavbu tunelového komplexu Blanka zveřejnili radní ve středu po mimořádném jednání rady. Stalo se tak několik hodin poté, co Metrostav oznámil přerušení stavby. Rozhodnutí firma zdůvodnila tím, že mu Praha dluží více než 2,1 miliardy korun a navíc chybí smluvní dodatky na změny v projektu.
Praha ale na základě analýzy kontrolního odboru tvrdí, že platit nemůže, protože existuje pochybnost o platnosti smluv. "Dnes jsme obdrželi právní stanoviska dvou renomovaných advokátních kanceláří, která potvrzují existenci vysokého rizika neplatnosti smlouvy k tunelovému komplexu Blanka," uvedl dnes v krátkém prohlášení primátor Tomáš Hudeček (TOP 09). Praha o tom prý bude s Metrostavem dál jednat.
Smlouvy mohou být neplatné
Radní pro legislativu Lukáš Manhart v rozhovoru s ČTK řekl, že analýza zpochybnila platnost smlouvy na stavební část Blanky. "Jediný dokument, který byl schválen radou, byl výběr dodavatele, což je ale pouze finální fáze výběrového řízení," uvedl Manhart. Součástí schváleného materiálu ale stejně jako v případě dalších rozhodnutí týkajících se Blanky nebyla smlouva. Podle některých právních výkladů proto mohou být smlouvy neplatné. "Navíc podle zákona o hlavním městě Praze musí v takových případech zastupitelstvo projednat takzvané nabytí vlastnického práva k nemovitosti. Zastupitelé se ale Blankou nikdy nezabývali," doplnil.
Tunelový komplex Blanka, jehož stavba byla schválena v éře primátora Pavla Béma (ODS), se začal stavět v roce 2007 s tím, že bude stát asi 28 miliard korun. Na začátku roku 2011 ale nové vedení města zjistilo, že by se cena měla vyšplhat na 38 miliard. Město za stavbu zaplatilo zhruba 25 miliard, dohromady by měla po úpravách projektu vyjít na 36 miliard korun. Komplex měří 5,5 kilometru, jeho součástí je nejdelší souvislý ražený tunel v Česku dlouhý zhruba 2,23 kilometru.