Dopravní nehody nepotkávají pouze řidiče automobilů. Loni se v hlavním městě srazilo hned několik tramvajových souprav. Strojvůdce vyprošťovali hasiči, odvážela sanitka, v jednom případě dokonce řidič nehodu nepřežil.
Cítíte se v tramvaji bezpečně?
Když se srazí stará tramvaj s novou
K vážným zraněním zpravidla dochází ve starých typech tramvají. Nové naopak disponují stále sofistikovanějším bezpečnostním systémem, který ve většině případech cestující ochrání. "Je otázkou, zda má vůbec cenu renovovat staré tramvaje, protože tím dochází pouze ke zlepšení jejich vzhledu či zvýšení spolehlivosti provozu," vysvětluje František Jandoš, odborný znalec na kvalitu materiálů a konstrukcí. "Bezpečnost přepravovaných osob a řidiče i po renovaci zůstává na úrovni původního zastaralého provedení a nedá se srovnat s bezpečnostními prvky nových tramvají," dodává Jandoš.
Jak fungují bezpečnostní systémy starších tramvají ve srovnání s novými soupravami se úkázalo v září loňského roku, kdy se střetla tramvaj Porsche se starší soupravou T6A5. "Škoda 14T měla zdeformované čelo karosérie do hloubky 50 až 60 centimetrů, přičemž v prostoru pro pasažéry nedošlo k velkému poškození a cestující neutrpěli žádná zranění. Naproti tomu karosérie druhé tramvaje byla v oblasti čelního nárazu zcela zničena a její řidič střet nepřežil," popisuje nehodu s tragickým koncem Jandoš.
Kabiny řidičů jsou v nových soupravách bezpečnější
Narozdíl od automobilů, ve kterých se bezpečnost testuje prostřednictví crash testů, se u tramvají podobná zkouška kvůli vysoké pořizovací ceně provádět nemůže. Jak bezpečnostní prvky soupravy ochrání cestující se tak opravdu pozná až po první srážce.
Nehody
|
Značně bezpečněji se tak cestující mohou cítit v novějších typech tramvají. Například v souprave ForCity. "Od starších typů jsme zvyšovali pasivní bezpečnost nejenom pro řidiče, ale i pro cestující. Při menších srážkách již dokonce nedochází k poškození čelních skel," popisuje mluvčí společnosti Škoda Transportation Lubomíra Černá. "Při srážkách ve vyšších rychlostech zabrání speciální konstrukce čela proniknutí cizío vozidla do vnitřního prostoru tramvaje," dodává Černá.
V čem je ForCity bezpečnější
|