Obrovský bazén na kopci ve Štěchovicích má jen jílové dno, vodu ale nepropustí

Autor: Josef Škvor
  5:55
Soustrojí štěchovické přečerpávací elektrárny se nyní opravuje, proto deník Metro využil možnosti k návštěvě celého tohoto díla.
Dělníci v současnosti opravují dilatační spáry nádrže.

Dělníci v současnosti opravují dilatační spáry nádrže. | foto: Josef Škvor, Metro.cz

Na levém břehu Vltavy se nad Štěchovickou přehradou nachází zajímavá stavba. Je to obrovská pětiúhlá uměle vytvořená nádrž přečerpávací elektrárny na vrchu Homole o rozloze téměř pěti hektarů. Její stěny jsou betonové a v době naší návštěvy dělníci právě kontrolovali a opravovali dilatační spáry.

Naším společníkem je čtyřiasedmdesátiletý inženýr Karel Drahozal, který ve společnosti pracoval jako šéf údržby elektráren a nyní provádí v Infocentru vodní elektrárny Štěchovice. „Nádrž má betonové stěny, ale jílové dno. Od roku 1947, kdy je v provozu, nebyla nikdy zcela vypuštěná a vypustit se to nesmí, protože jíl na dně by popraskal,“ připomíná průvodce. První velká oprava nádrže se dělala teprve po roce 1991. Při ní se ukázalo, že jílové dno spolehlivě těsní a průsak je minimální. Celkově tento obrovský bazén pojme půl milionu kubíků vody, což je v hrubém odhadu náplň 250 padesátimetrových plaveckých bazénů. Tento objem vody – z maximální na minimální povolenou hladinu – stačí asi na čtyři hodiny provozu přečerpávací elektrárny. Přibližně stejnou dobu se pak nádrž napouští. „Když se jede na turbínu, rozdíl skoro ani nevidíte. Hladina ‚padá‘ za hodinu asi o dva metry. Když se voda přečerpá sem, tak se to nepatrně vaří,“ poznamenává u výtoku z nádrže Drahozal.

Nehrozí, že by voda mohla zamrznout? Drahozal připomíná, že při charakteru současných zim už asi ne. Provozní předpisy ale i na tuto variantu pamatují. Při mrazech se musí každý den nahoru prohnat voda, a protože ta ve Vltavě mívá teplotu kolem 4° C, v nádrži nezamrzne.

Výstavba celého štěchovického vodního díla začala v roce 1938. Kvůli horní nádrži vybudovali na kopci betonárku, jejíž skelet je tam dosud. Drahozal připomíná, že se dochovalo minimum informací o výstavbě – asi kvůli době, v níž se stavělo, a snaze o utajení. Na jedné fotografii v infocentru ze září 1944 je vidět na nynějším dně soustava kolejí a několik menších parních lokomotiv a vozů, jež převážely stavební materiál.

Těsně u vpusti do potrubí je níže položená půlkruhová takzvaná mušle. V ní musela při případném odstavení soustrojí zůstat vždy voda, aby se při prvním cyklu jeho spuštění nepoškodilo. Nyní už tento systém není potřeba, protože si soustrojí pro svůj rozjezd „umí vzít vodu“ přímo z Vltavy. Na kraji severovýchodní části nádrže je takzvaný jalový přeliv. Přes ten by mohla přetékat voda zpět do Vltavy v případě, že by se porouchalo automatické vypnutí čerpání. Průvodce připomíná, že se tu také pomocí sond měří průsak z nádrže. Přestože byla postavena v lokalitě, kde se v historii pomocí štol těžilo zlato, únik není žádný.

Při rekonstrukci přečerpávací elektrárny v letech 1991–1996 byla na Homoli postavena válcovitá vyrovnávací komora, která je viditelná zdaleka. Je nainstalována na potrubí a vyrovnává tlaky, jež v něm vznikají při přečerpávání a odstavování turbíny. V momentě, kdy čerpadlo přestane čerpat, dochází k utržení vodního paprsku a voda se tlačí dolů, kde vytvoří velký ráz. Aby se při tom nepoškodilo potrubí, rázy se „vybijí“ právě ve vyrovnávací komoře.

Podél dvou tlustých rour přicházíme na hranu svahu. Dole hluboko pod námi, asi o 220 metrů níže, je vlastní přečerpávací elektrárna Štěchovice II.

V letech 1992-1996 byla přečerpávací elektrárna rekonstruována. Původní dvě soustrojí o výkonu 21 MW byla nahrazena jedním s reverzní Francisovou turbínou s oběžným kolem průměru 2,2 metru, s hltností 24 m3 vody za sekundu. Celé soustrojí je instalováno v přibližně 45 metrů hluboké podzemní strojovně.

Více informací o vodním díle Štěchovice (vodní elektrárně Štěchovice I i přečerpávací elektrárně Štěchovice II) můžete získat v infocentru vodní elektrárny v ulici Prof. Vl. Lista 329. Objednat se můžete v pracovní dny od 8 do 15 hodin. Na exkurzi je třeba se objednat minimálně 3 dny předem na telefonním čísle 602 107 453. Když byste z různých důvodů nemohli elektrárnu navštívit osobně, je vám k dispozici virtuální prohlídka na webu Skupiny ČEZ. 

Pokud se chcete dovědět více o dalších elektrárnách Skupiny ČEZ, můžete navštívit Infocentra Temelín, Dlouhé stráně, Hučák, Lipno, Ledvice, Orlík, Vydra a Čeňkova pila, Tušimice. Infocentra Dukovany a Dalešice zůstávají zatím uzavřena.

Nejčtenější

OBRAZEM: Chátrající Praha. Znáte příběhy nejznámějších ruin a opuštěných domů?

Vymlácená okna, zazděné dveře a léta zarostlé vstupy. Takových opuštěných budov najdete v hlavním městě spousty, jen Pražané už si jich po letech míjení tolik nevšímají. Většinou mají kromě...

„Šedesát let? Nemám v plánu se vracet.“ Michael Douglas v Karlových Varech promluvil o konci kariéry

Oscarový herec Michael Douglas se po sedmadvaceti letech vrátil do Karlových Varů, aby osobně představil restaurovanou verzi Přeletu nad kukaččím hnízdem a odnesl si novou edici Křišťálového glóbu,...

OBRAZEM: Legendární podchod u Muzea mizí. Stavba nové tramvajové trati mění Legerovu ulici

Praha přichází o jeden ze svých známých podchodů. Pěší tunel pod Legerovou ulicí u Muzea se kvůli stavbě nové tramvajové trati postupně bourá. Místo, kudy po desítky let proudily davy lidí mezi...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

Zarostlé schody v Karlíně ukrývají zapomenutou železniční historii. Obnoví zdejší zastávku?

Mezi činžáky v Pernerově ulici v Karlíně si jich možná ani nevšimnete. Za bránou mezi domy 324 a 357 však zarůstají schody, které vedly na dávno zrušenou železniční zastávku. Ta kdysi sloužila...

Proměna Pankráce v přímém přenosu. Rekonstrukce stanice metra C pokračuje dle plánu

Stanice metra se mění před očima. I když zatím jen těm, kteří mají přilbu a vstup na stavbu. Rekonstrukce pokračuje podle plánu a práce jdou do finále: mizí staré eskalátory, přibývá kabelů, světel i...

V Paláci Liebieg se představí Lakomec

Světoznámou komedii Moliéra vysmívající se chamtivosti, kupčení s city, marnivosti a nafoukanosti sehranou jako divadlo na divadle si návštěvníci užijí v podání Divadelního klubu Jirásek, který v...

18. července 2025

Výluka na krušnohorské trati končí, vlaky se na ni vracejí v pátek večer

Na železniční trať mezi Nejdkem a obcí Potůčky na Karlovarsku se v pátek v podvečer vrátí vlaky. Správa železnic dokončuje rekonstrukci dalšího úseku železnice, cena oprav se blíží 440 milionům korun.

18. července 2025  12:52,  aktualizováno  12:52

Tři sta tun komplikací. Po Jižní spojce projede obří náklad, hrozí kolony

Kvůli přepravě ocelové konstrukce části železničního mostu musejí řidiči v Praze od nedělního pozdního večera do pondělního rána počítat s dopravními komplikacemi na trase z Horních Počernic přes...

18. července 2025  12:32,  aktualizováno  12:52

Hefaiston 2025 na hradě Helfštýn: program, ceník, doprava a ubytování

Poslední víkend v srpnu se opět zaplní areál hradu Helfštýn u Lipníka nad Bečvou v okrese Přerov uměleckými kovářskými pracemi a živou hudbou. Mezinárodní setkání uměleckých kovářů Hefaiston nabídne...

18. července 2025  12:52

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

Pohoří, místo jen pro pár vyvolených. Bohatí podnikatelé tam chtějí mít svůj klid

Nový územní plán v obci u rakouských hranic na Českokrumlovsku zakazuje živelné zastavování. Prosadili ho noví majitelé pozemků, jimiž jsou bohatí podnikatelé. Pohoří na Šumavě podle sčítání stále...

18. července 2025  12:42,  aktualizováno  12:42

Vyteklá nafta změnila silnici v tříkilometrovou klouzačku. A auta bourala

Zhruba tříkilometrová skvrna nafty vytékající z nádrže nákladního auta zřejmě stojí za problémy, s nimiž se od pátečního rána potýkají hasiči a správci komunikací v Plzni. Na tříkilometrovém úseku u...

18. července 2025  11:02,  aktualizováno  12:40

Nový ostravský most za 350 milionů zrezaví. A budou z něj šlehat plameny

Rez a šlehající plameny budou dvě nedílné součásti nového mostu v ulici Na Karolině, jenž by se měl začít stavět v příštím roce v Ostravě. Nahradí stávající dvoumostí, které už je ve špatném...

18. července 2025  12:32,  aktualizováno  12:32

Osobní vlak projel v Táboře návěstidlo, na koridoru se jezdilo po jedné koleji

Osobní vlak projel dnes ráno ve stanici Tábor návěstidlo. Událost neměla následky, nikdo se nezranil, řekl ČTK mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin...

18. července 2025  10:36,  aktualizováno  10:36

V Olomouckém kraji se narodilo během půl roku 2195 dětí, porodnost nadále klesá

V šesti porodnicích Olomouckého kraje se během letošního prvního pololetí narodilo 2195 dětí. Porodnost podle údajů z nemocnic nadále výrazně klesá, loni...

18. července 2025  10:36,  aktualizováno  10:36

Bolístky pod kontrolou: Vyhrajte dětské náplasti Cosmos s Prasátkem Peppou
Bolístky pod kontrolou: Vyhrajte dětské náplasti Cosmos s Prasátkem Peppou

I drobné odřeniny a škrábance mohou být pro děti velké drama. Zúčastněte se proto naší soutěže a vyhrajte limitovanou edici dětských náplastí...

Zlín koupí tenisový areál na Mladcové, vedle postaví hřiště pro ragby a baseball

Celkem deset kurtů, z toho čtyři ve dvou krytých halách a šest venkovních, tvoří tenisový areál ve zlínské čtvrti Mladcová. Ještě s potřebným zázemím leží na 30 tisících metrů čtverečních pozemků...

18. července 2025  12:12,  aktualizováno  12:12

Za podvod s řidičáky dostal zkoušející sedm let, jde o největší kauzu svého druhu

V případu rozsáhlých podvodů při vydávání řidičských průkazů ve Varnsdorfu uznal Okresní soud v Děčíně vinu dvou obžalovaných - zkušebního komisaře a tlumočníka. První dostal sedm let, druhý čtyři...

18. července 2025  12:12
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.