metro.cz

Počasí v Praze

20 °C / 25 °C

Středa 24. července 2024. Svátek má Kristýna

Práce je nutno dělat pořádně, hájí četné uzavírky v hlavním městě radní Adam Scheinherr

  6:25
Starosti potkávají šoféry, kteří využívají Argentinskou či Proseckou ulici. Může za to špatná koordinace? Podzim trápí Pražany nejen kvůli covidu, ale i kvůli přetrvávajícím problémům v dopravě. Leckde není kudy projet, nebo jen v kolonách.
Radní Adam Scheinherr | foto: MHMP

Řadu plánovaných oprav klíčových dopravních tepen se nepodařilo přes prázdniny dokončit. Některé je pak podle magistrátu bezpodmínečně nutné začít uskutečňovat na podzim, a to hned v několika případech najednou. Praha je tak plná uzavírek, které řidičům komplikují život.

„Současné vedení magistrátu si prostě určilo řidiče aut jako své nepřátele a vede proti nim válku. Pan náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr kupí jednu dopravní uzavírku za druhou. Objízdné trasy často neexistují, případně na nich probíhají stavební práce,“ říká opoziční zastupitelka a místostarostka Prahy 2 Alexandra Udženija.

Její ostrá kritika vedení hlavního města a jeho dopravního odboru není podle reakcí čtenářů deníku Metro cizí ani mnoha řidičům. Kritici se shodují v jednom, magistrát má vážný problém s koordinací oprav, aby se netloukly. Obrátili jsme se proto na náměstka Scheinherra, aby kroky svého odboru obhájil.

„Koordinace je hlavně o tom udělat všechny potřebné práce v lokalitě najedou a pořádně, aby se to samé místo nemuselo po čase znovu rozkopat. Například rekonstrukce tramvajové tratě na Bubenském nábřeží je pouze jedním z celkem devíti projektů koordinovaných napříč městskými i soukromými investory. Jsou rozložené posloupně za sebou nebo paralelně, aby jejich dopad na MHD a automobilovou dopravu byl co nejmenší,“ vysvětluje pro deník Metro Scheinherr.

Akce dopravního podniku je podle náměstka v tomto případě koordinována s opravou vozovek v přilehlém úseku Argentinské ulice, rekonstrukcí semaforů na křižovatce Argentinské a Plynární ulice. „Tu zase provádí Technická správa komunikací. Dále pak koordinujeme s přeložkou vysokého napětí v Argentinské ulici, a jako nutná předstihová akce pro rekonstrukce kanalizace, plynovodu, vozovek a pěší promenády Bubenského nábřeží. A to včetně semaforů nejen zde, ale i u lávky Holešovice–Karlín, která se ještě letos začne stavět,“ dodává Scheinherr.

Kde to vázne?
Náměstek Scheinherr v posledních týdnech tvrdil, že je terčem obecné kritiky neúnosné dopravní situace v hlavním městě. Nikdo mu ale podle jeho slov nepředložil konkrétní ukázky špatné koordinace uzavírek. Deník Metro tedy požádal o jeho komentář situace v Jeremiášově ulici, kde se tvoří kolony kvůli nešťastně umístěnému cyklopruhu. Redakce dále také chtěla komentář například k dopravnímu režimu na Proseku. Zde auta postávají v kolonách v Prosecké ulici. Ta je opravovaná dlouhodobě, což by samo o sobě nevadilo. Řidiči však musejí trasu objíždět přes Vysočany, které jsou ale podle zkušeností čtenářů kvůli provozu denně téměř neprůjezdné.

Náměstek se k situaci v těchto konkrétních ulicích pro deník Metro nevyjádřil. Ohradil se ale proti kritice opozičních zastupitelů, kteří tvrdí, že kromě koordinace samotné nezvládá jeho odbor ani dostatečně komunikovat s městskými částmi.

„Obecně jsou všechny důležité opravy na hlavních pražských komunikacích dopředu projednané magistrátním odborem pozemních komunikací a drah s příslušnými úřady městských částí a o výsledném rozhodnutí spolu se stanovením dopravního značení všechny městské části vědí. O povolených dopravních omezeních se městské části dozvídají v takovém předstihu, který jim umožní včas seznámit jejich občany s příslušným opatřením prostřednictvím různých kanálů,“ vysvětluje Scheinherr.

Nechtěný cyklopruh
Příkladů, kdy měl magistrát jednat buďto přímo proti přání jednotlivých radnic, či bez jejich výslovného souhlasu, lze v poslední době nalézt hned několik. Jeden z nejznámějších měl dohru minulý měsíc v Praze 5. Na vozovku křížení silnic Plzeňská a Kukulova totiž nechal magistrát prakticky ze dne na den namalovat cyklopruhy. Tím se jízdní pruhy pro auta zúžily tak, že nemohli projíždět ani vozidla Integrované záchranné služby.

Praha 5 se však postavila proti vybudovanému cyklopruhu a přiměla magistrát k přehodnocení řešení dopravy na této rušné ulici. Slib, že nově vzniklý cyklopruh a parkovací stání zmizí, byl naplněn před pár týdny.

„Něco podobného se odehrálo i přes nesouhlas městské části v Bucharově ulici, a to na křížení výjezdu z dálnice D5 s cyklopruhem. Pan radní Scheinherr byl radnicí Prahy 13 opakovaně upozorňován na to, že toto řešení je nebezpečné jak pro cyklisty, tak řidiče, ale zůstal k těmto výtkám absolutně hluchý,“ kritizuje náměstka Udženija.

Počet aut narůstá
Praha se jako každá metropole potýká s každoročním nárůstem individuální automobilové dopravy. Nejen na webu magistrátu se tak dočtete oficiální radu, že se automobil v Praze doporučuje jen při jízdě na delší vzdálenosti a mimo město. Jedním z důvodů, proč je aut v ulicích víc, je podle dopravních specialistů fakt, že si lidé během covidu zvykli na pohodlnější způsob cestování. Více aut a více uzavírek najednou tak tvoří pro pražské řidiče smrtící koktejl.

Samostatnou kapitolou jsou pak podle Scheinherra havarijní opravy plynovodů, vodovodních a kanalizačních řadů. Ty způsobují zácpy téměř vždy. „U významných staveb, které probíhají rok, ale i déle, jako je například modernizace železniční trati Praha Hostivař – Praha hlavní nádraží a s ní spojené dlouhodobé uzavírky na dotčených pozemních komunikacích v Praze10, se pak pravděpodobnost, že nehoda nastane, pochopitelně zvyšuje,“ doplňuje pro Metro Scheinherr.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Než bych se hýbal, to si raději nesundám tričko. Kila nad limit na plážích i schováváme

vydáno 24. července 2024  5:00

Vystavit tělo veřejnému obdivu, nebo ho skrýt pod hladinou? Tak může znít dilema, které mnohdy trápí lidi ve chvíli, kdy mají pocit, že jejich postava...  celý článek

První chytrá tramvaj jezdí v Plzni. Umí reagovat na překážky a v provozu pustit spěchající hasiče

vydáno 23. července 2024  15:17

Hned v úvodu si řekněme, že doba, kdy se českými městy budou prohánět tramvaje bez řidiče, není úplně za rohem. Přesto je v dohlednu. Jak by mohla...  celý článek

Víte, jaký je rozdíl mezi kryptoměnovou burzou a kryptoměnovou směnárnou?

vydáno 23. července 2024  12:00

V případě směnárny jde o platformu, která umožňuje přímou výměnu jedné kryptoměny, například bitcoinu, za jinou. Lidé zde nakupují a prodávají za ceny...  celý článek

V kůži mechanika. Přezouvání formule 1 si můžete vyzkoušet na nábřeží Vltavy

vydáno 22. července 2024  21:00

V polovině srpna zavítá do centra Prahy tým Red Bull Racing se svou našlapanou událostí Red Bull Showrun. Než se tak ale stane, budou mít fanoušci závodů...  celý článek