metro.cz

Počasí v Praze

12 °C / 25 °C

Pondělí 29. dubna 2024. Svátek má Robert
V létě je cesta tramvají úmorná. | foto: ČTK

Praha má první klimatizovanou tramvaj. Cestující zatím nevozí

  13:33
Na pražské koleje vyjela první tramvaj s klimatizací. Zatím jde pouze o jednu zkušební soupravu ForCity. Pokud si dopravní podnik připlatí, užijí si v létě chládku také cestující.

Tramvajové soupravy v letních dnech připomínají spíše pojízdné sauny. Teplota uvnitř vozů často převyšuje třicet stupňů nad nulou. To by se ale mohlo již brzy změnit. Dopravní podnik začal testovat první tramvajovou soupravu s klimatizací. Informovala o tom dnešní MF DNES. "Jedná se o soupravu Škoda ForCity, do které jsme dopravnímu podniku zatím bezplatně instalovali klimatizaci," popisuje mluvčí společnosti Škoda Transportation Lubomíra Černá.

Souprava musí najet kilometry, pak sveze cestující

Ve chvíli, kdy souprava najede dostatečný počet kilometrů, bez kterých nemůže být tramvaj nasazena do běžného provozu, začne dopravní podnik zkoušet, jak klimatizace vyhovuje cestujícím. Poté se rozhodne, zda začnou ulice metropole brázdit i další tramvaje. "Pokud se dopravní podnik rozhodne pořizovat další tramvaje s klimatizací, bude muset připlatit. Kolik bude souprava s klimatizací stát, zatím nechceme komentovat," říká Černá.

Pokud by se i přes finanční potíže dopravní podnik rozhodl mít v nových soupravách chladící zařízení, mohlo by do šesti let v Praze jezdit přibližně dvě stovky tramvají s klimatizací. Právě tolik typu tramvají ForCity totiž plánuje dopravní podnik od společnosti Škoda Transportation pořídit. Jedna souprava však už v současné době stojí přibližně 70 milionů korun. S novým zařízením by cena ještě vzrostla.

Chládek mohl být na kolejích už loni

Dopravní podnik o pořízení klimatizace do nových vozů uvažoval již v loňském roce. Plány mu ale zmařil technický problém. "Jelikož jsou tramvaje typu ForCity výkonné, chtěli jsme loni nahradit čtyři ze šestnácti motorů právě klimatizací. Změnila by se tím ale brzdná dráha soupravy," vysvětluje Černá.

Přestože by brzdná dráha tramvají splňovala požadované limity, dopravní podnik záměr zamítl. Řidiči by si totiž museli zvyknout na to, že soupravy ForCity s klimatizací reagují na brzdění jinak než ty, které systémem chlazení nedisponují. "Nyní jsme však objevili způsob, jak umístit do tramvaje klimatizaci, aniž bychom museli odstranit jediný z motorů. Brzdná dráha se tak nezmění," říká Černá.

Komentáře

Hlavní zprávy

Písni Nothing Else Matter trumpeta velmi sluší, říkají kluci z kapely Melanchollica

vydáno 28. dubna 2024  5:33

Tribute kapely oslavující svoje vzory jsou běžnou součástí hudební scény. V Česku se ale před rokem zrodil projekt, který se běžnému napodobování cizích...  celý článek

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Pražské mrakodrapy. Víte, že ten úplně první na světě měl pouhopouhých deset pater?

vydáno 28. dubna 2024  11:48

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči od displeje mobilního telefonu a nestačíte se divit....  celý článek

Zastupitelé Mladé Boleslavi dnes budou hlasovat o výměně primátora

vydáno 29. dubna 2024  0:22

Zastupitelé Mladé Boleslavi dnes budou hlasovat o volbě nového primátora. Raduana Nwelatiho (ODS), který vede město od roku 2006, by měl ve funkci...  celý článek