Tramvajové soupravy v letních dnech připomínají spíše pojízdné sauny. Teplota uvnitř vozů často převyšuje třicet stupňů nad nulou. To by se ale mohlo již brzy změnit. Dopravní podnik začal testovat první tramvajovou soupravu s klimatizací. Informovala o tom dnešní MF DNES. "Jedná se o soupravu Škoda ForCity, do které jsme dopravnímu podniku zatím bezplatně instalovali klimatizaci," popisuje mluvčí společnosti Škoda Transportation Lubomíra Černá.
Souprava musí najet kilometry, pak sveze cestující
Ve chvíli, kdy souprava najede dostatečný počet kilometrů, bez kterých nemůže být tramvaj nasazena do běžného provozu, začne dopravní podnik zkoušet, jak klimatizace vyhovuje cestujícím. Poté se rozhodne, zda začnou ulice metropole brázdit i další tramvaje. "Pokud se dopravní podnik rozhodne pořizovat další tramvaje s klimatizací, bude muset připlatit. Kolik bude souprava s klimatizací stát, zatím nechceme komentovat," říká Černá.
Pokud by se i přes finanční potíže dopravní podnik rozhodl mít v nových soupravách chladící zařízení, mohlo by do šesti let v Praze jezdit přibližně dvě stovky tramvají s klimatizací. Právě tolik typu tramvají ForCity totiž plánuje dopravní podnik od společnosti Škoda Transportation pořídit. Jedna souprava však už v současné době stojí přibližně 70 milionů korun. S novým zařízením by cena ještě vzrostla.
Chládek mohl být na kolejích už loni
Dopravní podnik o pořízení klimatizace do nových vozů uvažoval již v loňském roce. Plány mu ale zmařil technický problém. "Jelikož jsou tramvaje typu ForCity výkonné, chtěli jsme loni nahradit čtyři ze šestnácti motorů právě klimatizací. Změnila by se tím ale brzdná dráha soupravy," vysvětluje Černá.
Přestože by brzdná dráha tramvají splňovala požadované limity, dopravní podnik záměr zamítl. Řidiči by si totiž museli zvyknout na to, že soupravy ForCity s klimatizací reagují na brzdění jinak než ty, které systémem chlazení nedisponují. "Nyní jsme však objevili způsob, jak umístit do tramvaje klimatizaci, aniž bychom museli odstranit jediný z motorů. Brzdná dráha se tak nezmění," říká Černá.