Zpoždění plateb město obhajuje tím, že musí zkontrolovat všechny změny, které v projektu během výstavby nastaly. Z auditu faktur, kterou zpracovala společnost White and Case, totiž vyplynuly nejasnosti, kolik z požadovaných částek tvoří vícenáklady a kolik náklady plynoucí přímo ze smlouvy či z její valorizace, tvrdí primátor.
Záloha ve výši 2,5 miliardy korun nebude
Město chtělo svízelnou situaci původně vyřešit tím, že by poskytlo Metrostavu zálohu ve výši 2,5 miliardy korun na budoucí práce na tunelovém komplexu. Postup ale kritizoval opoziční zastupitel a bývalý náměstek primátora pro dopravu Karel Březina. Vyplacením zálohy by se rada města podle něj vystavovala riziku porušení zákona o veřejných zakázkách a záloha by mohla být považována za zakázanou veřejnou podporu.
"Je zřejmé, že primátor Svoboda si neví s celou záležitostí rady. Vytváří tak riziko, že dojde k zastavení a zakonzervování stavby. Hlavnímu městu také hrozí sankce za pozdní úhradu vystavených faktur," řekl v úterý Březina. Primátor ale kritiku odmítá, podle něj Březina za svého působení předložil do rady tisk, podle kterého se konečná cena za Blanku měla vyšplhat na 37,9 miliardy korun. "Já jsem na rozdíl od něj zadal analýzu nákladů Blanky a vyvinul maximální tlak na snížení celkových investičních nákladů, což se ve výsledku podařilo v řádu dvou miliard korun," poznamenal primátor.