Předlohou komedie Můj vysvlečenej deník byla stejnojmenná kniha sedmnáctileté studentky gymnázia Johany Rubínové, která se údajně dobře prodává. Těžko říct, jak z tohoto pohledu dopadne film, který se zbytečně podbízí producentským představám o české komedii. A sama Kubařová to bohužel neutáhne.
Můj vysvlečenej deníkČesko, 2012, 102 minut
|
Zjednodušeně řečeno hrdinka řeší dva základní problémy. Jednak svoje milostné vztahy, jednak pátrání po tom, kdo je její skutečný otec. Spouštěcím motivem k psaní deníku je terapie, kterou podstoupí poté, co se pokusí kvůli nešťastné lásce o sebevraždu. Díky češtináři (Jaroslav Plesl), který objeví Johaniny literární vlohy, se pak z deníku stane literární dílo. Což je ve filmu přímo tematizováno. Film si také trochu zahrává s diváckými očekáváními. Třeba sledujeme hodinu češtiny, kde se probírá výstavba literárního díla. Tvůrci ji pak ve filmu sami ozvláštní, když nabídnou falešný konec (návštěva domnělého íránského otce). Nebo si pohrávají s hollywoodskými klišé v samotném závěru. Ale málo platné, když jinak sázeli na jistotu a zajeté koleje komedií pro mladé.
Z filmu Můj vysvlečenej deník
Chybělo málo a mohl to být úplně jiný film
Můj vysvlečenej deník mohl nabídnout mnohem víc než jen žánrový pelmel, kde každý dobrý nápad překřičí toporné klišé. Těžko říct, zda za žánrovou směskou a velmi kolísavou úrovní stály jen producentské tlaky, ale k čemu jinému byla reklamní scéna ve fontáně v nákupním centru, k čemu exotické flashbacky z Íránu, k čemu otravně podbarvující hudba z počátku filmu.
Ve filmu nechybí ani divoké líbačky.
Kubařová film táhne, ale je samaDobrým tahem bylo především obsazení přirozené Veroniky Kubařové, která celý film táhne, do role na vlastní nohy se stavící Johany, z jejíž perspektivy je celý film vyprávěn. Simulaci deníkových záznamů podporuje vypravěččin odstup od dění, glosování toho, co se na plátně odehrává, a nakonec i členění filmu do několika kapitol. Právě onen nadhled a hlavně sama Kubařová dávají postavě Johany hloubku a přesvědčivost, která není v tuzemských komediích zdaleka tak samozřejmá. |
Především milostná linie je předvídatelná, navíc vrstevníci Kubařové herecky až na výjimky nedosahují jejích kvalit. Výsledkem je tak zcela zbytečné a podbízivé kopírování schémat z teenagerských řachand. Bohužel dojde i na hlášky a dvojsmyslné vtípky.
Máte pocit, že listuje dívčím časopisem
Mnohem lépe je podáno sbližování Johany s macechou (Petra Špalková) či opětovné sblížení se s otcem (Igor Bareš). A ač se ve filmu kouří tráva a souloží, je to uchopeno na české komedie nezvykle citlivě a bez zbytečného karikování.
I přesto však snímek vyznívá spíše jako obdoba příběhů z dívčích časopisů, které poučí, jak to v životě chodí, ale zároveň jsou pro své čtenáře dostatečně atraktivní. Shrnuto: lehce bulvární, ale místy (hlavně díky talentované Kubařové) celkem přesvědčivé.