metro.cz

Počasí v Praze

9 °C / 23 °C

Neděle 28. dubna 2024. Svátek má Vlastislav
Šéf dopravního podniku Jaroslav Ďuriš. | foto: DPP

Rozhovor: Generální ředitel dopravního podniku exkluzivně k možnosti svého odvolání

  10:08
Nejvyšší manažerský post pražského dopravního podniku není zrovna příliš jisté místo. Teď je pod palbou kritiky generální ředitel Jaroslav Ďuriš, a to přímo z úst primátorky Adriany Krnáčové. V dubnu oba zářili úsměvy, když společně stříhali pásku nové trasy metra A do Motola, teď se primátorce nelíbí návrh rozpočtu dopravního podniku na příští rok. Chce vyměnit Ďuriše i některé členy představenstva. Deníku Metro exkluzivně na současnou situaci generální ředitel odpověděl.

Věděl jste o tom, že paní primátorka je s vaší prací nespokojená? Naznačila vám v poslední době, že uvažuje o vašem odvolání?

Ne, nic takového mi paní primátorka do očí neřekla.

Důvodem její nespokojenosti je údajně vaše žádost o navýšení peněz pro dopravní podnik v příštím roce. Žádáte zhruba o dvě miliardy více, tedy celkově více než třináct miliard. Proč?

Návrh rozpočtu pro rok 2016 je připraven podle standardní, schválené metodiky uplatňované již řadu let. Podle smlouvy o závazku veřejné služby mezi hlavním městem a dopravním podnikem, nám vyplývá nárok na narůst v několika různých položkách, tj. inflace + 48 milionů, odpisy +60 milionů, mzdy +208 milionů, tedy celkem 316 milionů. Z rozhodnutí vedení města je pak dále požadován meziroční narůst dopravních výkonů, což je 309 milionů korun navíc a za slevu na jízdném dalších 237 milionů. To představuje celkem již 546 milionů. Navýšení kompenzace tak činí 853 milionů korun meziročně. V rámci přiměřeného zisku uplatňujeme pouze narůst financí na obnovu vozového parku autobusů v částce 483 milionů korun. Protože jsme loni při jednání o rozpočtu souhlasili s přesunem této položky o jeden rok, přicházíme s ní v návrhu rozpočtu na rok 2016. Celkový narůst tedy činí 1 miliardu 345 milionů korun. Hospodářský výsledek roku 2015 očekávám s úsporou kolem 100 milionů.

Za co chcete tyto peníze navíc utratit? Další její námitkou je, že nemáte plán budoucího rozvoje a málo šetříte uvnitř podniku.

Za mého dvouletého působení došlo ke stabilizaci firmy, na stavbě a zprovoznění nového úseku metra snížil dopravní podnik náklady z 22,5 miliard na 19 miliard, to je úspora 3,5 miliardy korun a dále jednáme. Změnou podmínek na dodávku nových tramvají jsme ušetřili přibližně 750 milionů korun, tedy tři čtvrtě miliardy. Roční hospodářský výsledek jsme otočili ze ztráty minus 372 milionů v roce 2013 do zisku v roce 2014 plus 316 milionů. Předpoklad pro rok 2015 je zisk 100 milionů korun. Máme velkou úsporu v energiích, naftě i elektrické energii. Na právních službách šetříme desítky milionů, přesoutěžujeme dodavatele a ty úspory jsou také zřejmé. V tomto trendu hodláme pokračovat i v příštím roce.

Radní pro dopravu před časem nevyloučil, že by se mělo zdražit jízdné, kromě nejlevnější jízdenky a ročního kuponu. Počítáte pro příští rok i s touto možností?

To je jednoznačně v kompetenci města.

Komentáře

Hlavní zprávy

Pražské mrakodrapy. Víte, že ten úplně první na světě měl pouhopouhých deset pater?

vydáno 28. dubna 2024  11:48

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči od displeje mobilního telefonu a nestačíte se divit....  celý článek

Písni Nothing Else Matter trumpeta velmi sluší, říkají kluci z kapely Melanchollica

vydáno 28. dubna 2024  5:33

Tribute kapely oslavující svoje vzory jsou běžnou součástí hudební scény. V Česku se ale před rokem zrodil projekt, který se běžnému napodobování cizích...  celý článek

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Železniční koridor mezi Ostravou a Slovenskem stál, vlak tam srazil člověka

vydáno 28. dubna 2024  10:52,  aktualizováno  16:17

Nehoda v neděli dopoledne téměř dvě hodiny komplikovala provoz na hlavním železničním koridoru mezi Ostravou a Slovenskem, vlak tam srazil člověka.  celý článek