Smith se vrací po čtyřech letech- Pro Willa Smithe to byla dlouhá doba, co mu nevyšel žádný film. Naposledy hrál v dojímavém filmu Sedm životů. Proto byl rád, že se mu naskytlo něco, co už zná.
- "Přes tři roky jsem nepracoval. Chtěl jsem si proto nazout boty, o kterých vím, že mi sedí," říká Smith.
- Tentokrát se v Mužích v černém objevuje motiv cestování v čase a Josh Brolin zde hraje mladší verzi Tommyho Lee Jonese. Ale když si to odmyslíte, stále je to podobný druh filmu.
- "Bylo pro mě důležité, abych se vrátil v projektu, který je pro mě příjemný a který bude bavit i děti. Jak mi kdysi řekl Ediie Murphy: když budeš mít štěstí a vydržíš v tomhle byznyse, každých dvacet let se vrať a okouzli nové děti," vzpomíná Smith.
- To ale není jediné moudro, které se Smith naučil od starších kolegů. "V roce 1990 jsem byl v Austrálii a Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger a Bruce Willis tam otevírali Planet Hollywood. A Arnold mi řekl: Mladíku, nemůžeš být hvězda jen v Americe, musí tě znát taky ve světě. Proto jsem od té doby se svými filmy vždy vyrážel za hranice," přiznává herec.
- Když vzkřísil Muře v černém, těší se Smith i na pokračování Mizerů? "To ještě nevím. Miluju natáčení takových filmů. Je to v Miami, můžete tam chodit v tílku a řídit rychlá auta. Ale musí to být správný projekt. Je mi už 43 let, přiznejme si to, mám před sebou tak sedm let, kdy budu moct na place skákat a běhat. Pak budu muset po zbytek kariéry sedět na zadku a hrát charakterní role," směje se Smith.
|
Dříve jste zmínil, že Muži v černém 3 vás nadchli už jen kvůli tomu, že je pro vás těžké najít práci. Tomu se snad ani nedá věřit...
Ve skutečnosti to tak není, ale spousta nabídek se prostě musí odmítnout. Všechno, co mi přijde na stůl, si nejdřív přečtu a pak se rozhodnu. Ale kdybych měl brát všechno, co mi chodí, byl bych zaneprázdněný snad každou minutu po celý rok. Spíš jsem měl říct, že jsem šťastný, že mi konečně přišla nabídka práce, kterou jsem opravdu chtěl dělat.
A co musí v sobě filmový projekt mít, abyste do něho šel?
Je několik faktorů, které definují dobrý projekt. Jedním je dobrý scénář, dalším dobrý režisér či dobří herci, pak také obchodní stránka věci a v neposlední řadě je velké plus, když se natáčení odehrává na nějakém místě, které chci já nebo moje rodina navštívit. To vše hraje roli. A Muže v černém mám rád. Je to dobrá frančíza, to je to slovo, které se teď používá, nebo ne?
Režisér Barry Sonnenfeld ale zmínil, že zpočátku jste se k podepsání smlouvy stavěl rezervovaně. Prý jste si stěžoval, že vaše postava se ve filmu objevuje málo...
Já už nevím, vy snad jo? Proběhlo nějaké vyjednávání, nějak jsme o tom filmu mluvili a v jednu chvíli jsem byl přesvědčený, že se toho projektu musím zúčastnit. Ale na detaily už si přesně nevzpomínám, opravdu ne.
Herec Will Smith říká, že když si dva herci sednou a doplňují se a je mezi nimi nějaká chemie, je to, jako kdyby hráli tenis? Máte také nějaké sportovní metafory k hraní?
Ne, žádné metafory. Dokonce bych nepoužil ani to slovo chemie. S jinými lidmi máte nějaký vztah a snažíte se proto navodit okolnosti, v nichž je vaše postava ve filmu ve stejném vztahu k jiným postavám. Mám třeba dobrý vztah s Willem Smithem, osobní i profesionální. Pracuje se s ním hrozně, ale je to výborný společník.
Mluvilo se o tom, že film se začal natáčet, když se ještě dodělával scénář. Jak to ovlivnilo proces tvorby snímku?
Nijak zvlášť. Pracovní den je pracovní den, skoro nepoznáte rozdíl. Samozřejmě je ale lepší, když je scénář hotový a vše je už dané. Je pak snazší si uvědomit, jaké místo má a jakou roli hraje ta konkrétní scéna, která se natáčí, v celkovém příběhu filmu. A to může hercům samozřejmě dost pomoci při hraní.
Mluvili jsme i s odborníkem na speciální efekty Rickem Bakerem, který nám prozradil, že často museli dělat několik různých propriet, protože se vám doslova rozpadaly v ruce...
Ach jo, režisér si ze mě dělá pořád legraci, že na place rozbíjím věci. Ale nevím o tom, že bych Rickovi nějak zvlášť přidělával práci.
Zmínil třeba robůtka, kterého jste použil ve scéně v restauraci, vzpomínáte?
No jasně. Ta malá věcička se rozbila jednou nebo dvakrát, protože se v té scéně použila jako zbraň. A to je trochu drsné zacházení. To se pak nemůžete divit, že se loutka rozbije. (smích)
Víte, kde bere režisér Barry Sonnenfeld inspiraci pro své vtípky?
To netuším. Má podle mě bohatý a pestrý imaginární život.
Tommy Lee Jones? Ten je jako slon v porcelánuDržitel Oscara za zvláštní efekty Rick Baker je sám o sobě legendou. Začínal jako asistent u kultovního Vymítače ďábla, později přměnil Jacka Nicholsona ve zvíře ve filmu Vlk, Eddieho Murphyho přetransformoval do rodiny tlusťochů v Zamilovaném profesorovi 2 a z Roberta Downeyho juniora udělal černocha v Tropické bouři. A také vytvořil všechny mimozemšťany v sérii Muži v černém. - Pracovat s Tommy Lee Jonesem bylo prý o život. Ve scéně velké kuchyňské rvačky Jonesův agent mlátil o gril hlavou mimozemšťana, která připomínala blob. "Udělali jsme ji ze silikonu, podobně jako se dělají umělá ňadra. Drželo to pohromědě díky takové skořápce z laminátu," vysvětluje Baker. "Při prvním záběru se do toho Jones pořádně opřel. A hned při druhé klapce jsem s úlekem zjistil, že hlava chlapíka, který měl na sobě masku mimozemšťana, jde až příliš blízko ke grilu. Vyběhl jsem na plac a zastavil natáčení právě včas. Zjistili jsme, že Jones do toho dal tolik síly, že rozlomil laminátové jádro. Kdyby v tom pokračoval, mohl tomu chlapovi uříznout kus hlavy," vypráví Baker.
- V další scéně se objevil malý robotický mimozemšťan, kterého Jones použil jako zbraň. "Když jsem si uvědomil, že s tím bude pracovat Tommy Lee jones, nařídil jsem týmu, aby vyrobil loutek víc. Bylo mi jasné, že je Jones porozbíjí. Protože všechny zbraně a další udělátka se mu doslova rozpadaly v rukách," říká Baker. "Jones dostal nápad, že by tou silikonovou loutkou mimozemšťana mohl začít mlátit člověka. Proč ne? Ale je to pět kilo silikonu. A toho chudáka na place tím opravdu zbil," líčí Baker.
- Scénář se dolaďoval na místě, ale to prý pro trikaře není neobvyklá věc. "Prakticky každý film, který jsem dělal, pro mě začal dřív, než byl scénář hotov. Ve scénáři byla třeba skvělá scéna, kde měl svědek rozpoznat pachatele na nástupu podezřelých mimozemšťanů na policejní stanici. Tak jsme začali navrhovat ty mimozemšťany a oni nám tu scénu vyškrtli," stěžuje si Baker.
- Baker je mistr hororových filmů, nemá ale rád krev. "Ve skutečnosti jsem dost choulostivý a nemám rád opravdovou krev a nerad se dívám, jak někdo trpí," říká.
- Přitom má ale Baker doma sbírku kostí a lebek. "Přitahují mě divné a temné záležitosti, ale tohle vidím jinak. Mám sbírku kostlivců, což lidem přijde divné, ale jsou to jen modely. Mám ale i několik lidských lebek. Žádné dvě nejsou stejné, a to je velmi zajímavé. Všechny jsou z Indie, protože to je jediný stát, ve kterém se smí taková věc prodávat. Myslím, že si tam lidi říkají: babička nás celý život štvala, tak prodáme její lebku," směje se Baker.
|