Jak byste zhodnotil svoje první týdny ve funkci šéfa Dopravního podniku?
Abych podnik, na jehož chodu se podílí přes 10 tisíc lidí, co nejlépe a nejdříve poznal, vyrazil jsem do provozu právě mezi zaměstnance. Jako první jsem navštívil vozovnu Kobylisy, poté dispečink. Zavítal jsem i do rozsáhlého areálu na Kačerově nebo v Hostivaři, kde jsem se zajímal o opravnu tramvají, autobusové garáže a ústřední autobusové dílny. Jinak se s kolegy nyní zaměřujeme na smlouvy s dodavateli a zajištění financování Dopravního podniku.
Nedávno byl odvolán z funkce ředitel úseku Lidské zdroje Lumír Tesař, plánujete další personální změny? Jak jste spokojen se svým týmem?
Při řízení firmy pokládám za důležité mít kolem sebe tým, kterému věříte a který táhne za jeden provaz. V Dopravním podniku pracuje velká řada schopných lidí, je však možné, že k nějakým personálním změnám ještě dojde. Do konce roku se rozhodnu, bude-li management pokračovat v tomto složení.
Co v současnosti dopravní podnik nejvíce zatěžuje?
Určitě jsou to tramvaje 15T od Škody Transportation. Zatím jsme jich odebrali přibližně 60 z celkového počtu 250, znamená to pro nás náklady přes dvě miliardy ročně až do roku 2019, což je opravdu hodně. Podobnou zátěž představuje starost o náš majetek v hodnotě 44 miliard, což jsou různé budovy, vestibuly metra, ale třeba i cesty či mosty. Nemáme ho v účetnictví, takže jej nemůžeme odepisovat, což by znamenalo úsporu další cca 1,5 miliardy. To jsou dvě položky, bez nichž by měl podnik vyrovnané hospodaření už dnes.
Kdo je Milan Křístek
|
Náklady na zaměstnance dopravního podniku mají v příštím roce vyšplhat na částku 5 miliard. Je vůbec v silách dopravního podniku to utáhnout?
Veřejná doprava v Praze je nastavena tak, že město určuje rozsah dopravních výkonů, stejně jako stanovuje cenu jízdného a Dopravní podnik zajišťuje samotnou přepravu cestujících. Za to od města dostáváme dotace, a pokud by tomu tak nebylo, tak je pravda, že bychom museli hledat nějaká radikální řešení. Určitě se chci zaměřit na hledání vnitřních úspor – například nastavení nových podmínek u smluv. To je místo, kde se dá určitě ušetřit. Sahání na pracovní místa či zvyšování ceny jízdného není teď na pořadu dne, stejně jako případné snížení kvality či bezpečnosti dopravy. Tady šetřit určitě nechceme.
V příštím roce chcete nakoupit 73 nových nízkopodlažních autobusů, jejichž cena byla v minulosti kritizována. Je to v souladu s vašimi plány úspor?
V minulosti byla kritizována cena "krátkých" autobusů, nyní se jedná o kloubové autobusy. Jsem rád, že se díky jednáním s dodavateli podařilo dosáhnout snížení ceny o 350 tisíc Kč za kus, přičemž celková úspora bude téměř 26 milionů Kč. Vyjednaná cena je minimálně o 10 – 20 % výhodnější oproti běžné ceně na trhu. Kromě toho zlepšíme stav našeho vozového parku a nabídneme tak cestujícím větší pohodlí, nízkopodlažní kloubové autobusy nasadíme na ty linky, které jsou v současné době přetížené.
Jak pokračuje odkrývání podezřelých zakázek dopravního podniku? Byla u vás (v DPP) policie atd. Myslíte, že je vůbec možné, že bude vůbec možné na někoho ukázat prstem jako na viníka?
To je věc, kterou bych přenechal orgánům činným v trestním řízení. Dopravní podnik s Policií ČR aktivně spolupracuje. Chci, aby vyšetřovatelé od nás dostávali veškeré informace, které potřebují – například smlouvy a faktury.
Dopravní podnik již podal, pokud vím, trestní oznámení na deset svých manažerů? Konkrétní jména nám asi nepovíte, můžete alespoň nějak přiblížit tato trestní oznámení, za co padla?
Trestní oznámení se týkala údajně nevýhodných smluv uzavřených předchozím managementem. Podrobnosti nebudeme sdělovat, abychom nemařili průběh vyšetřování.
Je zatím počet podaných trestních oznámení konečný, nebo už třeba víte, že podá DPP další?
O tomto se pojďme bavit, až budeme mít výsledky současného šetření – jednak forenzního auditu, tak i policejního prošetřovaní.
Seznámil jste se již se smlouvami dopravního podniku? Můžete říct, které jsou problematické?
Od srpna pracuje v Dopravním podniku auditorská společnost KPMG na šetření smluv, které popsal pan Láska ve svém právním rozboru. Zatím výsledky nemáme a s vedením podniku jsme se dohodli, že všude, kde to půjde, zkusíme vyjednat lepší smluvní podmínky, nebo smlouvy rovnou vypovědět.
Jsou tu třeba některé smlouvy, které nelze vypovědět?
Kupříkladu smlouva se společností Crowsnest na SMS jízdenky bude problematická. Na poradě mi bylo řečeno, že pokud jedna strana bude mít zájem v kontraktu pokračovat, tak se vždy automaticky prodlužuje na dalších deset let. Něco takového jsem fakt ještě neviděl.
Projekt SMS jízdenek vzkvétá? Jak ale chcete řešit problematickou smlouvu?
Ano, je pravda, že prodeje SMS jízdenek rostou každý rok, cestující o ně mají zájem, takže v tom určitě budeme pokračovat. Pokud jsou ale ve smlouvě špatně nastavené podmínky neodpovídající konkurenci na trhu, musíme se pokusit vyjednat lepší stav. Na jednání se intenzivně připravujeme.
V poslední době se psalo, že máte styky s bývalým ředitelem Martinem Dvořákem. Nebojíte se, že vám to uškodí? Jak to je?
Naposledy jsme se setkali pracovně před dvanácti lety v Českém Telecomu. Nevím, kdo tuhle fámu rozšířil, ale je to absolutní nesmysl. S panem Dvořákem se nestýkáme, nemáme společné známé a ani nemáme žádné společné koníčky – golf nehraji.