Vydávat komiksy je určitě stejně nákladné jako klasické knihy. Jak se daří sehnat licenci takových slavných děl jako je například Sin City nebo Hellboy?
Jen málokdo si uvědomuje, co všechno je zapotřebí pro to, aby u nás nějaký komiks vyšel. K vydání kromě peněz potřebujete taky hodně nezdolnou povahu. Je třeba udělat hodně kroků, než se titul dostane na pulty. U mnoha komiksů je velmi obtížné už jen zjistit, kdo je majitelem licence a sehnat na něj kontakt. Ve chvíli, kdy máte toho pravého agenta, může se ukázat, že náš trh je příliš malý a že se s nikým z České republiky ani nebude bavit. Tahle fáze může trvat i několik let. V tomhle ohledu je u nás zatím rekordmanem Vrána, na kterou jsme sháněli práva přes pět let. A to nemluvím o tiskárnách nebo překladech. Další věc, která by mohla někoho překvapit, je, že platí stejná cena licence pro všechny, bez ohledu na velikost trhu. Což je v případě českého trhu pěkná vražda.
Mluvíme o zahraničních titulech, co nějaký od českého autora, vzniká?
Možná někde nějaký český talent dříme, ale zatím se neprojevil. Viděl jsem spoustu prací, ale čeští autoři jakoby pořád nepochopili, o čem komiks je. Proto pořád čekám na někoho, jehož práce se vyrovná pracem světových autorů. Vždyť i oni své práce, kterými se proslavili, původně malovali jen „do šuplíku“. Nepotřebovali týmy spolupracovníků, drahé počítače. Jen tužku, papír, svůj talent, fantazii, píli, otevřenou hlavu a pokoru.
Jak poznáte dobrý komiks?
Je jasné, že komiks musí mít dobrý scénář a dobrou kresbu bez prohřešků proti perspektivě a anatomii. Ale to není všechno. Komiks je svébytné médium. Přidáním bubliny s textem k ilustraci dobrý komiks nevznikne. Kreslíř musí umět jednotlivými obrázky vyprávět, určovat tempo čtení, musí umět dělat záběry jako kameraman ve filmu. Zkrátka vést čtenáře příběhem, aniž by si to sám čtenář uvědomoval. Udělat dobrý komiks je hodně náročné.
Řeč komiksu se podobá spíš dabingu než literárnímu útvaru....
Ano. Na malé ploše se musíte umět přesně vyjádřit, navíc tak, aby to postavě „šlo do huby“. Překladatelů, kteří ovládají dobře americký slang, kterého jsou komiksy plné, je jak šafránu. A pak jsou tu různé zapeklité kulturní a popkulturní odkazy.
Který titul byl dosud nejúspěšnějším, jenž jste vydali?
Už jste o nich mluvil - nejúspěšnější série jsou Sin City a Hellboy. Sin City jsou momentálně na trhu již čtvrté vydání. Hellboye letos vyjde desátý díl. Ze samostatných knih jsou to Vrána, 300: Bitva u Thermopyl. U obou knih doprodáváme čtvrtá vydání a je jasné, že nejsou poslední.
Na komiksové scéně se pohybujete docela dlouho, pamatujete si na váš první komiks?
Dostal jsem ho od rodičů. Malého Vinnetoua Karla Franty. A pak asi jako každý u nás: Čtyřlístek, Ohníček a ABC. Profesně jsem se ke komiksu dostal nejdříve přes svou původní profesi grafika. Jelikož jsem se zabýval obtížnými postupy reprodukce různých předloh, skončila u mě zakázka na reprodukci prvního časopisu specializujícího se na zahraniční komiksy u nás a tím byla v roce 1993 Comics Arena. Bohužel vyšlo jen jedno číslo. Dál jsem komiksy neopustil a postupně se staly mojí prací i koníčkem.
Nové komiksyKomiksy lze sehnat v rámci edice předobjednávek s návem Na přání. A na co se fanoušci mohou těšit? Třeba na komiks syna Stephena Kinga. Vyjde ale i oblíbený kousek režiséra Davida Finchera.
|