Nové vedení se brzy stalo terčem kritiky a škola letos čelila studentské stávce, odvolání rektora školy Petra Kaňky a následnému bezvládí. O několik dní později se následně dostala do insolvence a její činnost byla ukončena. S bývalým rektorem školy jsme se podívali na celou věc s odstupem.
Co bylo pomyslným bodem zlomu konce Literární akademie?
Její konec nastane, až bude držitelům státního souhlasu k provozování soukromé vysoké školy tento souhlas odebrán. To se ještě nestalo, i když Literární akademie nemá pedagogy ani studenty. Koncem roku 2014 byly na škole založeny odbory, aby bránily akademické svobody a studenty proti bezohledným praktikám jednatele. Konflikt se rozhořel jeho pokusy přivlastnit si pravomoci s funkcí jednatele neslučitelné, šikanou akademických pracovníků i studentů, ale v neposlední řadě také mařením práce rektora, garantů oborů a prorektorů na reakreditacích akreditovaných oborů literární a mediální tvorba. Navíc byly v ohnisku zájmu jednatele obory, které s dosavadním profilem školy neměly nic společného, jako ekonomika, management, řízení zdravotních a sociálních služeb, které se pokoušel bez úspěchu akreditovat. Když přestali majitelé školy vyplácet pedagogům odpracované hodiny a mzdy, krize vyvrcholila zjištěním, že majitelé nepokryjí nutné náklady na provoz školy.
Věděl jste o problémech studentů i o stavu financí?
Mým cílem bylo vytvořit podmínky k existenci jak akreditovaných oborů, tak oborů nových, byť trpěných pro vylepšení ekonomické kondice školy. Tento cíl pan jednatel neustále mařil konfliktními metodami řízení, které vedly k odchodům kvalitních akademických sil a k nespokojenosti studentů. Jako rektor jsem od jednatele nikdy neviděl žádné doklady o hospodaření, přestože členové akademické rady je často žádali. Jenom jsme stále slyšeli mantru, že jsme v krizi.
Jak se studentům daří přestup na jiné školy, když jejich obor mnohdy nemá na jiných školách zastoupení?
Proces přestupu je náročný a školy musí mít kompatibilní studijní plány a předpoklady pro uznání studijních povinností. Vím o pokusu několika studentů oboru mediální tvorba složit přijímací zkoušky na FAMO v Písku nebo přejít na UJAK. Studenti literární tvorby, pokud vím, čekají s nadějí, že vznikne nová škola, se jejíž přípravě také řada našich bývalých akademických pracovníků spolupracovala. To bude ale možné pouze díky akreditaci nového vysokoškolského subjektu s podobným studijním programem. Je to ale běh na delší trať.