"Nemělo dále smysl, aby se v chodu udržovaly dva systémy a platilo se za ně. Jeden druh kuponů byl tištěn pouze pro vysokoškolské studenty a náklady na ně byly vysoké," vysvětluje důvod plánované změny mluvčí Ropidu Filip Drápal.
Výhoda jen pro jednu stranu
Smlouva mezi Dopravním podnikem a univerzitami byla jednostranně výhodná. "Jedná se o výhodu pro vysoké školy, kdy si studenti nemusí kupovat průkazku. Ke zrušení by nedošlo, kdyby školy přistoupily na dodatek smlouvy, že nám poskytnou potřebná čísla zdarma," říká mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková. Dopravní podnik tak vypověděl smlouvu s AMU, ČVUT, ČZU, UK a VŠE. Jediná VŠCHT přistoupila na nové podmínky a jejich studenti budou moci městskou hromadnou dopravou jezdit i nadále s kartou ISIC.
Opencard i klasická průkazka
"Zdá se nám nelogické, aby dopravní podnik odváděl vysokým školám paušální platby za jimi poskytovaná data, neboť to ve svém důsledku znamená, že platí za provozovaní nadstandardních služeb," uvádí Řehková. "Vzhledem k tomu, že nebyly podepsány nové smlouvy, bude pro tyto školy platit stejný režim jako pro ostatní univerzity," dodává Řehková. Od prvního června si studenti musí pořídit Opencard, kde jsou kupony elektronicky nahrány, nebo si opatřit klasickou průkazku, na kterou jezdili před pár lety všichni.
Provozovatelé městské hromadné dopravy ještě chtějí s univerzitami vyjednávat. "Je tady iniciativa, kdy se budeme pokoušet s vysokými školami jednat. Situace ještě není ztracená, těžko však říct, jak to dopadne," uzavírá Drápal.