To, že o dva měsíce staré události informujeme až nyní, může vypadat možná poněkud zvláštně. Šéf komunikace dopravního podniku Daniel Šabík nicméně deník Metro začátkem května požádal, zda bychom s článkem neposečkali. A to i přesto, že nás ani tolik nezajímalo, proč k otevření dveří došlo konkrétně za jízdy, kterou zažil čtenář. Žádali jsme pouze o informace, za jakých okolností může na otevření spojovacích dveří mezi vozy metra vůbec dojít.
„Je pro nás důležité, abychom událost vyšetřili a zjistili, co bylo příčinou. Dveře mezi vozy mají být vždy zavřené a zajištěné. Informaci jsme kolegům z provozu metra a správy vozidel metra přeposlali. Vydržte prosím,“ vysvětloval tehdy pro Metro Šabík.
Vyšetřování a sepsání vyjádření pro deník Metro dopravnímu podniku trvalo až do konce minulého týdne. Podle Šabíka nechal podnik událost podle zadaných časových údajů prověřit. Daný vůz ani dveře v soupravě však v té době neměly hlášenou žádnou technickou závadu. Šabík proto nechal dveře dané soupravy opětovně zkontrolovat včetně systému jejich blokování, žádná závada se ale nepotvrdila.
„Dveře mezi vagony jsou při výjezdu soupravy z depa na linku zavřené a zablokované. V tomto případě byla nejspíše příčina v tom, že tyto dveře nebyly řádně dovřeny. Po jejich zablokování strojvedoucím západka na dveřích nezapadla a otřesy během jízdy se dveře otevřely a naopak vysunutá západka blokování bránila jejich řádnému zavření,“ říká pro deník Metro Šabík.
Pokud by podobnou situaci v budoucnu jakýkoliv čtenář deníku Metro zažil, je podle Šabíka nejlepší danou událost hned nahlásil strojvedoucímu daného vlaku. „Nebo alespoň dozorčímu stanice, který by mohl ihned informovat příslušný dispečink, aby došlo k neprodlené nápravě,“ dodává pro Metro Šabík.
Co na to řidiči
Mezi fanoušky hromadné dopravy v hlavním městě, takzvanými šotouši, má deník Metro mnoho čtenářů. A protože jsou mezi nimi také řidiči vozů pražského metra, obrátili jsme se přímo na ně. Konverzace, které jsme s nimi vedli, potvrdili informace získané od tiskového odboru dopravního podniku. Dveře mezi vozy je možné zamykat a odemykat pouze centrálně z kabiny. V kabině se nachází takzvaný schodišťový vypínač. Když tedy při přejímce přechází řidič ze zadního stanoviště do předního, tedy z jednoho konce soupravy na ten druhý, zapne vždy přepínač elektronických zámků. Ty se aktivují a při přechodu je třeba už jen dobře zabouchávat a kontrolovat, že to drží. V kabině pak svítí kontrolka že jsou elektronické zámky zapnuté. Jinými slovy, pokud jsou dveře špatně dobouchnuté, mohou během jízdy dělat neplechu a otevírat se.
„Je taky otázkou, zda to nejde odblokovat magnetem. Teoreticky by to mohlo jít, ale nezkoušel jsem to,“ svěřil deníku Metro jeden šotouš, jenž si přál zůstat v anonymitě.
Adrenalin, který se nevyplácí
Se spojovacími dveřmi v metru souvisí i uličnictví, kterého se jednou za čas dopouštějí vandalové a milovnící adrenalinu. Tím je jízda na spřáhle mezi vagony. Dotyčný z nástupiště prostě vleze mezi vagony a zapře se mezi zamčenými spojovačkami. V minulosti takto došlo k celé řadě nehod i na nejedno trestní stíhání, při kterém dotyčnému hrozil až rok vězení. Raději to nezkoušejte.
DVEŘE JAKO DVEŘE?
|