metro.cz

Počasí v Praze

16 °C / 10 °C

Úterý 5. března 2024. Svátek má Kazimír
Porucha dveří? Ale kdepak. Strojvedoucí jen zapomněl při přecházení mezi vagony jednokřídlové dveře řádně přibouchnout. Proto při jízdě dělaly neplechu. | foto: JAN VACEKMetro.cz

Technická závada? Pravděpodobně jen lajdáctví. Plandající spojovačky hlaste strojvedoucímu

  14:16
„Dveře mezi vozy metra se samy od sebe otevíraly vždy při brzdění, při rozjezdu hlasitě třískaly. Nebylo je možné nijak zavřít. Nebezpečné!“ S tímhle postřehem přispěchal koncem dubna čtenář deníku Metro Jan Vacek. Protože neobvyklou anomálii, kterou zažil během jízdy pražskou podzemkou, nejen popsal, ale také vyfotografoval a výsledek zaslal do rubriky Metro Hlídač, získává odměnu tři sta korun.

To, že o dva měsíce staré události informujeme až nyní, může vypadat možná poněkud zvláštně. Šéf komunikace dopravního podniku Daniel Šabík nicméně deník Metro začátkem května požádal, zda bychom s článkem neposečkali. A to i přesto, že nás ani tolik nezajímalo, proč k otevření dveří došlo konkrétně za jízdy, kterou zažil čtenář. Žádali jsme pouze o informace, za jakých okolností může na otevření spojovacích dveří mezi vozy metra vůbec dojít.

„Je pro nás důležité, abychom událost vyšetřili a zjistili, co bylo příčinou. Dveře mezi vozy mají být vždy zavřené a zajištěné. Informaci jsme kolegům z provozu metra a správy vozidel metra přeposlali. Vydržte prosím,“ vysvětloval tehdy pro Metro Šabík.

Vyšetřování a sepsání vyjádření pro deník Metro dopravnímu podniku trvalo až do konce minulého týdne. Podle Šabíka nechal podnik událost podle zadaných časových údajů prověřit. Daný vůz ani dveře v soupravě však v té době neměly hlášenou žádnou technickou závadu. Šabík proto nechal dveře dané soupravy opětovně zkontrolovat včetně systému jejich blokování, žádná závada se ale nepotvrdila.

„Dveře mezi vagony jsou při výjezdu soupravy z depa na linku zavřené a zablokované. V tomto případě byla nejspíše příčina v tom, že tyto dveře nebyly řádně dovřeny. Po jejich zablokování strojvedoucím západka na dveřích nezapadla a otřesy během jízdy se dveře otevřely a naopak vysunutá západka blokování bránila jejich řádnému zavření,“ říká pro deník Metro Šabík.

Pokud by podobnou situaci v budoucnu jakýkoliv čtenář deníku Metro zažil, je podle Šabíka nejlepší danou událost hned nahlásil strojvedoucímu daného vlaku. „Nebo alespoň dozorčímu stanice, který by mohl ihned informovat příslušný dispečink, aby došlo k neprodlené nápravě,“ dodává pro Metro Šabík.

Co na to řidiči
Mezi fanoušky hromadné dopravy v hlavním městě, takzvanými šotouši, má deník Metro mnoho čtenářů. A protože jsou mezi nimi také řidiči vozů pražského metra, obrátili jsme se přímo na ně. Konverzace, které jsme s nimi vedli, potvrdili informace získané od tiskového odboru dopravního podniku. Dveře mezi vozy je možné zamykat a odemykat pouze centrálně z kabiny. V kabině se nachází takzvaný schodišťový vypínač. Když tedy při přejímce přechází řidič ze zadního stanoviště do předního, tedy z jednoho konce soupravy na ten druhý, zapne vždy přepínač elektronických zámků. Ty se aktivují a při přechodu je třeba už jen dobře zabouchávat a kontrolovat, že to drží. V kabině pak svítí kontrolka že jsou elektronické zámky zapnuté. Jinými slovy, pokud jsou dveře špatně dobouchnuté, mohou během jízdy dělat neplechu a otevírat se.

„Je taky otázkou, zda to nejde odblokovat magnetem. Teoreticky by to mohlo jít, ale nezkoušel jsem to,“ svěřil deníku Metro jeden šotouš, jenž si přál zůstat v anonymitě.

Adrenalin, který se nevyplácí
Se spojovacími dveřmi v metru souvisí i uličnictví, kterého se jednou za čas dopouštějí vandalové a milovnící adrenalinu. Tím je jízda na spřáhle mezi vagony. Dotyčný z nástupiště prostě vleze mezi vagony a zapře se mezi zamčenými spojovačkami. V minulosti takto došlo k celé řadě nehod i na nejedno trestní stíhání, při kterém dotyčnému hrozil až rok vězení. Raději to nezkoušejte.

DVEŘE JAKO DVEŘE?

  • Stojí mezi dveřmi tak odpovědně, že nástup nebo výstup se rovná mnohdy dobytí dopravního prostředku. Tak lze popsat dveřníka překážkového – kreslenou hvězdu loňské kampaně proti nešvarům v MHD.
  • Dveří ve vagonech metra i vozech tramvají a autobusů se kampaň týkala vícekrát. Nástupištníky, které ROPID rovněž pro účel kampaně vymyslel, se stává občas každý.
  • Tito lidé procházejí z jednoho konce na druhý a nastupují až po zaznění zvukové nahrávky. Tímto způsobem ale někdy znepříjemní život řidičům i cestujícím.

Komentáře

Hlavní zprávy

První sirkárna v Sušicích? Ne, vznikla v pražském Karlíně, tvrdí filumenisté

vydáno 5. března 2024  4:12

Filumenie je sběratelský obor věnovaný hlavně sbírání zápalkových nálepek, ale také související dokumentace, stojánků na zápalky a dalších s tím spojených...  celý článek

Vědmy mají konkurenci. Věštit už umí také umělá inteligence a nemýlí se

vydáno 4. března 2024  12:00

V současném digitálním světě se umělá inteligence (AI) zarývá čím dál více do kůže společnosti.  celý článek

Říkáte, že žijete zdravě? Opravdu? Vaše lednička prozradí celou pravdu

vydáno 4. března 2024  6:00

O nedostatek pacientů se nemusejí bát v Česku kardiologové, odborníci na alkoholismus, plicní specialisté a také obezitologové. Přitom jejich zaměření...  celý článek

Svědkové minulosti. Mizejí poštovní schránky, vypařily se taky tradiční trafiky

PRAHA? AHA!
vydáno 3. března 2024  11:03

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči od displeje mobilního telefonu a nestačíte se divit....  celý článek