metro.cz

Počasí v Praze

0 °C / 4 °C

Pátek 7. února 2025. Svátek má Veronika

Technická závada? Pravděpodobně jen lajdáctví. Plandající spojovačky hlaste strojvedoucímu

  14:16
„Dveře mezi vozy metra se samy od sebe otevíraly vždy při brzdění, při rozjezdu hlasitě třískaly. Nebylo je možné nijak zavřít. Nebezpečné!“ S tímhle postřehem přispěchal koncem dubna čtenář deníku Metro Jan Vacek. Protože neobvyklou anomálii, kterou zažil během jízdy pražskou podzemkou, nejen popsal, ale také vyfotografoval a výsledek zaslal do rubriky Metro Hlídač, získává odměnu tři sta korun.

Porucha dveří? Ale kdepak. Strojvedoucí jen zapomněl při přecházení mezi vagony jednokřídlové dveře řádně přibouchnout. Proto při jízdě dělaly neplechu. | foto: JAN VACEKMetro.cz

To, že o dva měsíce staré události informujeme až nyní, může vypadat možná poněkud zvláštně. Šéf komunikace dopravního podniku Daniel Šabík nicméně deník Metro začátkem května požádal, zda bychom s článkem neposečkali. A to i přesto, že nás ani tolik nezajímalo, proč k otevření dveří došlo konkrétně za jízdy, kterou zažil čtenář. Žádali jsme pouze o informace, za jakých okolností může na otevření spojovacích dveří mezi vozy metra vůbec dojít.

„Je pro nás důležité, abychom událost vyšetřili a zjistili, co bylo příčinou. Dveře mezi vozy mají být vždy zavřené a zajištěné. Informaci jsme kolegům z provozu metra a správy vozidel metra přeposlali. Vydržte prosím,“ vysvětloval tehdy pro Metro Šabík.

Vyšetřování a sepsání vyjádření pro deník Metro dopravnímu podniku trvalo až do konce minulého týdne. Podle Šabíka nechal podnik událost podle zadaných časových údajů prověřit. Daný vůz ani dveře v soupravě však v té době neměly hlášenou žádnou technickou závadu. Šabík proto nechal dveře dané soupravy opětovně zkontrolovat včetně systému jejich blokování, žádná závada se ale nepotvrdila.

„Dveře mezi vagony jsou při výjezdu soupravy z depa na linku zavřené a zablokované. V tomto případě byla nejspíše příčina v tom, že tyto dveře nebyly řádně dovřeny. Po jejich zablokování strojvedoucím západka na dveřích nezapadla a otřesy během jízdy se dveře otevřely a naopak vysunutá západka blokování bránila jejich řádnému zavření,“ říká pro deník Metro Šabík.

Pokud by podobnou situaci v budoucnu jakýkoliv čtenář deníku Metro zažil, je podle Šabíka nejlepší danou událost hned nahlásil strojvedoucímu daného vlaku. „Nebo alespoň dozorčímu stanice, který by mohl ihned informovat příslušný dispečink, aby došlo k neprodlené nápravě,“ dodává pro Metro Šabík.

Co na to řidiči
Mezi fanoušky hromadné dopravy v hlavním městě, takzvanými šotouši, má deník Metro mnoho čtenářů. A protože jsou mezi nimi také řidiči vozů pražského metra, obrátili jsme se přímo na ně. Konverzace, které jsme s nimi vedli, potvrdili informace získané od tiskového odboru dopravního podniku. Dveře mezi vozy je možné zamykat a odemykat pouze centrálně z kabiny. V kabině se nachází takzvaný schodišťový vypínač. Když tedy při přejímce přechází řidič ze zadního stanoviště do předního, tedy z jednoho konce soupravy na ten druhý, zapne vždy přepínač elektronických zámků. Ty se aktivují a při přechodu je třeba už jen dobře zabouchávat a kontrolovat, že to drží. V kabině pak svítí kontrolka že jsou elektronické zámky zapnuté. Jinými slovy, pokud jsou dveře špatně dobouchnuté, mohou během jízdy dělat neplechu a otevírat se.

„Je taky otázkou, zda to nejde odblokovat magnetem. Teoreticky by to mohlo jít, ale nezkoušel jsem to,“ svěřil deníku Metro jeden šotouš, jenž si přál zůstat v anonymitě.

Adrenalin, který se nevyplácí
Se spojovacími dveřmi v metru souvisí i uličnictví, kterého se jednou za čas dopouštějí vandalové a milovnící adrenalinu. Tím je jízda na spřáhle mezi vagony. Dotyčný z nástupiště prostě vleze mezi vagony a zapře se mezi zamčenými spojovačkami. V minulosti takto došlo k celé řadě nehod i na nejedno trestní stíhání, při kterém dotyčnému hrozil až rok vězení. Raději to nezkoušejte.

DVEŘE JAKO DVEŘE?

  • Stojí mezi dveřmi tak odpovědně, že nástup nebo výstup se rovná mnohdy dobytí dopravního prostředku. Tak lze popsat dveřníka překážkového – kreslenou hvězdu loňské kampaně proti nešvarům v MHD.
  • Dveří ve vagonech metra i vozech tramvají a autobusů se kampaň týkala vícekrát. Nástupištníky, které ROPID rovněž pro účel kampaně vymyslel, se stává občas každý.
  • Tito lidé procházejí z jednoho konce na druhý a nastupují až po zaznění zvukové nahrávky. Tímto způsobem ale někdy znepříjemní život řidičům i cestujícím.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Linka M vyjela! O největších pražských tajemstvích vypráví spisovatel David Černý

PODCAST
vydáno 5. února 2025  18:30

Deník Metro spouští nový podcast. Linka M vás vezme do podzemí i do historických uliček Prahy. Jaká tajemství ukrývá hlavní město? Historik a novinář...  celý článek

Německý „vojín Ryan“ byl válečný zločinec. Místo líbánek pozval manželku na popravy Židů

vydáno 7. února 2025  5:20

Musel z bojiště pryč, protože zbyl jako poslední syn z rodiny. To není voják, jak ho známe z filmu Steven Spielberga Zachraňte vojína Ryana. Podobný...  celý článek

Na obzoru je další pandemie. Řím zničili barbaři, Česko i Evropu může zahubit obezita

vydáno 6. února 2025  6:48,  aktualizováno  18:48

Bez auta či elektrokoloběžky a elektrokola nedáme ani ránu. Vyspělá technika nám současně pomáhá i nás ničí. Přestali jsme se hýbat a z obezity se stal...  celý článek

Jóga ho změnila. Z vyhořelého ajťáka Lukáše se stal jogín, který založil značku zdravého obouvání

vydáno 5. února 2025  17:52

Změnil profesi a je spokojený. Tak by se jednou větou dost možná popsal Lukáš Klimpera, fyzioterapeut a zakladatel značky zdravé obuvi Ahinsa shoes. Cesta...  celý článek