Podle místostarostky čtrnáctky Soni Tománkové není výsledným efektem tohoto opatření překvapivě pouze zvýšení bezpečnosti chodců za snížené viditelnosti. „Fosforeskující přechody budou mnohem bezpečnější. Jejich reflexní složka samozřejmě zvyšuje viditelnost při zhoršených podmínkách, nicméně jsou bezpečnější i při dešti nebo náledí, protože lépe odvádí vodu, a tudíž mnohem méně kloužou. Strukturalizovaný povrch této speciální vícesložkové barvy je totiž vroubkový, nikoli hladký, jako je tomu u běžných nátěrů,“ vysvětluje Tománková, která má oblast dopravy v Praze 14 ve své gesci.
Vzhledem ke stavu většiny přechodů pro chodce na čtrnáctce, které podle Tománkové bývají zhruba rok po instalaci klasickou barvou v neideální kondici z pohledu viditelnosti, radnice hledala řešení, které by bylo bezpečnější, účinnější, avšak zároveň ekonomicky přijatelné. Očekávání radních naplnil výběr této speciální barvy.
„Dle zkušeností a praxe z dálničních těles, kde se tato barva běžně používá, víme, že její životnost je čtyř až šestinásobně delší, čímž pomáhá uspořit nemalé finanční prostředky v už tak napjatém rozpočtu,“ doplňuje vedoucí odboru dopravy Prahy 14 Petr Vomáčka.
Vzhledem k pořizovací ceně, která je více než dvojnásobně vyšší oproti klasické jednosložkové barvě, nelze říct, že by byla instalace této speciální barvy levnější. S ohledem na životnost je však podle Vomáčky v delším časovém horizontu ekonomicky výhodnější. Kvalifikovaným odhadem během čtyř let tak městská část ušetří částku okolo tří tisíc korun na jednom přechodu pro chodce.
V tuto chvíli se podařilo novou barvou vyznačit první přechody pro chodce ve zmiňovaných Hostavicích, další jsou plánované na Jahodnici, v Kyjích a Hutích, kde je Praha 14 jako městská část vlastníkem komunikací. „Mým cílem je po dohodě s Technickou správou komunikací (TSK) jako správcem komunikací hlavního města Prahy nechat tímto způsobem v Praze 14 vyznačit všechny přechody pro chodce,“ plánuje místostarostka Tománková.
Deník Metro se obrátil také na mluvčí TSK Barboru Liškovou. Ta nám potvrdila, že pracovníci správy komunikací fosforeskující barvu nikde v hlavním městě nepoužívají. „Využíváme klasické barvy a plastické hmoty na vodorovné dopravní značení,“ uzavírá Lišková.