"Není to (omluvenka) oficiální dokument, takže na to nadřízení možná nepřistoupí, ale možná aspoň pochopí, že lidi za zpoždění nemohou," řekl dnes novinářům Jan Krčmář z Auto*Matu. Dobrovolníci budou omluvenky rozdávat mezi cestujícími v přeplněných ranních tramvajích a autobusech, lidé si je ale budou moci stáhnout i na webové stránce iniciativy. Zpožděný pasažér si pak sám vyplní, kterou linkou jel, jak velké měl zpoždění a jaký byl důvod zpoždění spoje.
Lidé využívají MHD stále méně
Auto*Mat i další neziskové organizace dlouhodobě kritizují dopravní politiku pražského magistrátu. Od zavedení změn v září letošního roku se podle nich ukazuje, že Praha bude muset vynaložit velké částky na pokrytí nápravných opatření. "V tuto chvíli už nelze dělat nic jiného než změny buďto z větší části zrušit, nebo se plácnout přes kapsu a uskutečnit některá nápravná opatření, například navýšit počet vyhrazených pruhů pro autobusy," míní Krčmář. Zvýšit by se měl i počet světelných křižovatek, které preferují tramvaje a městské autobusy.
Iniciativa láká lidi do MHD
Podle Jarmily Johnové ze sdružení Oživení klesl za posledních deset let počet lidí, kteří cestují do práce či školy hromadnou dopravou asi o 14 procent. Naopak přibylo lidí, kteří používají automobily. Podle statistik z loňského sčítání obyvatel jezdilo v roce 2010 do práce autem 31 procent Pražanů, v roce 2001 to bylo je 16 procent.
Praha by měla podle aktivistů více motivovat lidi, aby MHD jezdili. "I z jedné třetiny naplněná tramvaj je efektivnější než jedno auto s jedním řidičem. Takto nevytížená tramvaj je z hlediska atraktivity pro cestující dobrá tramvaj," uvedl Krčmář.