metro.cz

Počasí v Praze

11 °C / 24 °C

Pondělí 29. dubna 2024. Svátek má Robert
Tenhle z letiště nejede. | foto: ROPID

Vlaky z letiště přes Semmering nepojedou, trať to nezvládne

  17:36
Vlaky z ruzyňského letiště nakonec přes tzv. Pražský Semmering zřejmě nepojedou. Pro půlhodinový interval, ve kterém by spoje mezi letištěm a hlavním nádražím měly jezdit, nemá uvedené spojení dostatečnou kapacitu.

Vyplývá to ze studie proveditelnosti, kterou dokončuje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Ta proto preferuje spojení přes Dejvice. Problém ale není v samotné trati z Rudné u Prahy na Smíchov, ale až v úseku mezi Smíchovem a hlavním nádražím, kde by se vlaky z letiště nevešly mezi příměstské spoje z Berouna a rychlíky z Plzně.

"V současné situaci se spíše přikláníme k provozu po dejvické trati na Masarykovo nádraží, kdy tato trať by měla být dvojkolejná v celé délce a měla by být elektrizovaná," řekl ČTK mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Podle projektu by měla dále vzniknout odbočka Zličín - sever přes takzvanou Zelenou louku, kde by trať Letiště Václava Havla obkroužila. Od zastávky před letištními terminály by pak dále směřovala na Jeneček, kde by se napojila zpátky na stávající železniční trať. Řešení vlakového spojení z letiště přes Smíchov na Hlavní nádraží navrhl bývalý ministr dopravy Zbyňěk Stanjura, podle kterého bylo výhodnější spojení z letiště zaústit do významnějšího železničního uzlu s mezinárodním provozem.

Jakou variantu dopravní resort nakonec vybere, ale zatím není rozhodnuto. Studie proveditelnosti počítá celkem s pěti možnostmi. Jsou mezi nimi jednokolejná a dvoukolejná spojení vycházející z dejvické i smíchovské trasy a případná elektrifikace Semmeringu. Kratšího dojezdového času by se podle výpočtů SŽDC dalo dosáhnout u spojení přes Ruzyň, Veleslavín, Bubny a Negrelliho viadukt. Tuto trasu by nová moderní vozidla, se kterýma se pro přepravu počítá, měla trasu urazit za 30 minut, což je o čtyři minuty kratší čas než varianta přes
Semmering a Smíchov.

Nejdříve by se cestující z pražského letiště do centra města mohli svézt vlakem v roce 2020, uvedl Illiaš. Jde ale o optimistický scénář, který nepočítá s komplikacemi například při výkupu pozemků nebo při výběrovém řízení stavební společnosti, která chybějící úsek kolejí postaví. Ty se přitom dají očekávat. Pokud padne rozhodnutí na zdvojkolejnění úseku z Ruzyně, Veleslavín, Bubny a Negrelliho viadukt na Masarykovo nádraží, chybí pro stavbu pozemky zejména kolem pražské Stromovky, dodal mluvčí.

Komentáře

Hlavní zprávy

Co krok, to dopravní značka či tabulka se zákazem. Česko se „výhrůžkami“ jenom hemží

vydáno 29. dubna 2024  11:59

Možná si ještě vybavíte pražskou „aféru“, kdy strážníci vykazovali ze svahů Petřína sáňkující děti. Aby pak udělalo město výjimku, když nechalo drobotinu...  celý článek

Umělá inteligence by se ráda stala psychoterapeutem. Opravdu dokáže pomoci?

vydáno 29. dubna 2024  5:53

Textů o AI jste už určitě četli mnoho. Umělá inteligence se snaží rozvíjet doslova v každém oboru. Jistě už jste slyšeli o AI v soudnictví, v IT...  celý článek

Písni Nothing Else Matter trumpeta velmi sluší, říkají kluci z kapely Melanchollica

vydáno 28. dubna 2024  5:33

Tribute kapely oslavující svoje vzory jsou běžnou součástí hudební scény. V Česku se ale před rokem zrodil projekt, který se běžnému napodobování cizích...  celý článek

Lihový boss Březina se ve vězení napravil a změnil hodnoty, tvrdí znalkyně

vydáno 29. dubna 2024  17:02

Lihový boss Radek Březina, který si odpykává třináctiletý trest vězení za obří daňové podvody, se pokusil v minulosti dosáhnout podmínečného propuštění....  celý článek