„Praha chce zavést takzvanou vodní tramvaj.“ Tuto větu si mohli obyvatelé hlavního města přečíst v médiích již před více než sedmi lety. Záměr předchozích vedení metropole vyčlenit speciální plavidlo, které by na rozdíl od přívozů MHD neplulo příčně přes Vltavu, ale v jejím podélném směru, byl od té doby na stole radních hned několikrát. Nikdy se ale nedočkal dostatečné podpory.
Staré nápady
|
Vedení města však včera podpořilo vznik studie, která zhodnotí možné zavedení této dopravy. Důvodem, proč město začalo o zavedení nových spojů uvažovat, je přitom podle radních rostoucí množství aktivit konajících se na vltavských březích. „Možnou formou rozšíření dopravní obsluhy by mohlo být zajištění pravidelné lodní dopravy, která by mohla zajistit alternativní obsluhu vltavských břehů a v některých lokalitách zajistit i nová spojení vltavských břehů,“ uvádí se v dokumentu, který radní schválili.
Studie, která má být hotová do konce roku, má například ukázat, v jakém stavu jsou jednotlivá přístaviště, kudy by bylo nejvhodnější jednotlivé linky vést, kolik by zavedení linek stálo nebo jak dlouho by cesta trvala. „Rozhodně by nemělo jít o novou atrakci pro turisty, ale o linky, kterými budou jezdit běžní Pražané,“ uvedl radní pro dopravu Adam Scheinherr. Náklady na vypracování studie jsou vyčísleny na 750 tisíc korun.
„V plánu jsou celkem tři linky. Linka 1 spojí oblast Dvorců a Janáčkovo nábřeží přes Smíchov a výtoňskou náplavku. Centrální linka propojí Smetanovo nábřeží se třemi ostrovy. A v severní části Vltavy se uvažuje o lince z Karlína přes Holešovice až do Podbaby,“ upřesnil Scheinherr.
Vodní tramvaj už v Praze jednou jezdila. Cestující ji zažili pod vyšehradskou skálou, kde se před lety opravoval tunel. Parníky a motorové lodě tu tehdy převážely cestující namísto tramvaje, která jezdí po zdejším nábřeží.