Praha jako Ostrava či Londýn. Myšlenka zjednodušení láká

  9:45
Výhodou cestování ve slezské metropoli je, že cestující nemusí přemýšlet, jakou jízdenku si koupit.

Ve všech pražských tramvajích jde platit jízdenky kartou (26. dubna 2019) | foto: iDNES.tv

V souvislosti s nedávnou instalací platebních terminálů ve vozech tramvají a plánovanou instalací v autobusech vyvstala v hlavách Pražanů řada otázek. Deník Metro se ve spolupráci s organizátorem pražské dopravy Ropidem pokouší popsat čtenářům, jak si Praha s elektronickým odbavovacím systémem stojí v porovnání s jinými městy. Mnoho Pražanů dává zástupcům Ropidu často za příklad vhodného řešení koupě jízdného v hromadné dopravě systémy fungující třeba v Ostravě nebo v Londýně.

„Nové pražské terminály v tramvaji jsou vlastně malým automatem na jízdenky, který má zajistit možnost koupě základního sortimentu jízdenek na cestu Prahou, pokud cestující nenašel otevřenou trafiku, neměl drobné nebo se mu vybil telefon. Cestující neprodleně po nástupu v automatu zvolí jízdenku a zaplatí ji bezkontaktní platební kartou. Přístroj mu vytiskne jízdenku, na níž je uveden čas vytištění, takže ji už není třeba označovat,“ říká mluvčí Ropidu Filip Drápal a dodává, že je jízdenka platná stejně jako ta papírová získaná v automatu, trafice, autobusu nebo v pokladně Českých drah.

Jednodušší Ostrava
V Ostravě nebo v Londýně může odbavení jednotlivou jízdenkou proběhnout pouze za využití platební karty, bez vytištění jízdenky. Logicky se pak lidé ptají, zdali by v Praze nešlo zavést něco podobného. Odpověď na tuto otázku však není podle Drápala jednoduchá. „Ostravský systém pro jednotlivé jízdné funguje na principu check-in/check-out a pouze v prostředcích Dopravního podniku Ostrava,“ říká Drápal. 

Cestující musí při nástupu do vozidla provést check-in (přiložit, pípnout kartou). Volitelně může provést check-out při výstupu, v některých situacích mu to totiž zajistí levnější jízdenku (cesta dlouhá deset minut). Jízdenka se fyzicky nenahrává na kartu, to u bankovních karet není možné, ukládá se v odbavovacím systému ve vozidle společně se zakódovaným číslem karty, která byla pro pořízení jízdenky použita. Drápal připomíná, že je check-in nutné provést i v každém dalším vozidle, do kterého cestující nastupuje. Při přepravní kontrole revizor z odbavovacího zařízení vozidla zjistí seznam zaregistrovaných karet v konkrétním vozidle a porovnává jejich karty se seznamem.

Praha versus Londýn
V porovnání s Ostravou je hlavní odlišností Prahy zapojení metra, železnice a celkem dvaceti dalších autobusových dopravců. „V metru a vlacích není možné využít systém, kdy revizor kontroluje cestující podle údajů z odbavovacího zařízení ve vozidle, protože cestující provádějí check-in mimo vozidlo při vstupu do stanice. Jen zapojení metra a železnice tak poměrně zásadně zesložiťuje architekturu systému, protože je nutné řešit on-line přenos informací na dálku. Porovnání s Ostravou tedy není úplně férové,“ vysvětluje pro Metro Drápal.

Pražský systém veřejné dopravy je nejvíce podobný spíše londýnskému. Londýn, podobně jako Praha, disponuje sítí metra a povrchové železnice. V těchto systémech cestující neprovádí check-in ve vozidle, ale již při vstupu do přepravního prostoru. „Pro případnou přepravní kontrolu to znamená, že je potřeba řešit on-line přenos informace do kontrolní čtečky revizora, který si ji nemůže vyzvednout z vozidla. V rámci rozumně omezené infrastruktury dráhy je to řešitelné, vyžaduje to však určitou přípravu a důkladné otestování funkčnosti.

V Londýně je také drtivá většina stanic metra vybavena turnikety. Ty jednak umožňují redukovat počty černých pasažérů tím, že je do prostoru stanice vůbec nepustí, zároveň zajišťují, že cestující nemůže zapomenout provést check-in/check-out, vynucují ale přepravní kontrolu i u cestujících, kteří mají jízdné předplacené,“ dodává Drápal.

Check-in/out i v Praze
Myšlenka inspirovat se právě londýnským systémem check-in/check-out také v Praze, potažmo v systému PID, v Ropidu zaznívá již několik let. Prvním krokem k tomuto cíli bylo již zavedení systému PID Lítačka, který umožňuje nákup předplatného jízdného napříč všemi linkami PID, a to plně on-line s možností využití původní karty Lítačka, ale také InKarty a platební karty.

V rámci tohoto systému byla zprovozněna též mobilní aplikace. Pokud by se Ropid v budoucnu rozhodl systém check-in/check-out v pražské MHD zavést, podle Drápala je nejspíš bez výraznějších potíží realizovatelný v síti povrchové hromadné dopravy. V síti metra je nutné nejprve vyřešit několik předběžných kroků, zásadní problémy jsou na železnici. „Zatímco v metru by po eventuálním zavedení signálu a infrastrukturních úpravách měl být systém realizovatelný, v železniční síti aktuálně neexistuje spolehlivé a přínosné řešení, které by bylo možné aplikovat na celou síť. A vzdát se možnosti použití jízdenek PID na železnici by byl určitě krok zpět,“ uzavírá Drápal.

Nejčtenější

Babosed v MHD má „tajný“ fanklub. Patříte do něj také? A proč oblíbené sedadlo občas blokuje mop?

U některých typů autobusů sedíte výše než ostatní cestující, vždy máte dobrý...

Místo, kde se kříží zájem o výhled s potřebou klidu a osobního prostoru, to je babosed. Přední sedadlo v autobuse je pro některé cestující svatyní, pro jiné noční můrou. A pro řidiče často zkouškou...

Zeleň i voda. Praha 12 představila vítězný návrh na obnovu Sofijského náměstí na místo „pro všechny generace“

Studio Perspektiv zvítězilo v architektonické soutěži na revitalizaci...

Parková část Sofijského náměstí v Modřanech projde proměnou podle návrhu studia Perspektiv, které uspělo v architektonické soutěži pořádané městskou částí Praha 12. Cílem projektu je vytvořit...

Čtenáři rozhodli. V anketě zvítězila žlutá tramvaj s džusem, porazila pivo a hokej

Tramvaj Škoda 15T s reklamním polepem Happy Day

Pražané rozhodli o nejhezčí tramvaji Škoda 15T. V hlasování čtenářů Metro.cz vyhrál žluto-zelený vůz s reklamou Happy Day, který získal 212 hlasů. Druhá skončila černá tramvaj Sparty, třetí pak vůz...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

Dříve platil za symbol tůní a rybníků. Nyní však patří k ohroženým rybám. Karas obecný je bojovník o přežití

Karas obecný byl dřív považovaný za podřadnou plevelnou rybu.

Ještě před pár desítkami let byl karas obecný rybou, kterou znal každý. Stačilo přijít k jakékoli tůni nebo rybníčku. Mezi lekníny se líně převalovali tmavě zlatí karásci, symbol klidu a odolnosti....

GALERIE: Rekonstrukce lanovky na Petřín pokračuje. Vozy vznikají ve Švýcarsku

Pokračuje rekonstrukce tělesa lanové dráhy Petřín. V úseku od dolní stanice...

Práce na modernizaci lanové dráhy na Petřín pokračují podle plánu. Dopravní podnik hl. m. Prahy dokončil v úseku od dolní stanice lanovky zhruba po čtvrtinu její délky podkladní i finální betonové...

Čtyři zranění při nehodě na Třebíčsku, vrtulník nesl do nemocnice dítě

Vrtulník zasahuje u nehody nákladního auta a cisterny na D2 před Brnem

Při havárii dvou osobních aut u Martínkova na Třebíčsku se půl hodiny po sobotním poledni zranili čtyři lidé, mezi nimi tři děti. Příčinu kolize zjišťuje policie.

8. listopadu 2025  15:42,  aktualizováno  15:42

Květinové dekorace vyzdobily po floristické soutěži vilu Stiassni v Brně

Květinové dekorace vyzdobily po floristické soutěži vilu Stiassni v Brně

Netradiční květy i květinové dekorace inspirované dálně východním uměním ikebana vyzdobily na víkend brněnskou vilu Stiassni. Své práce tam vystavilo 35...

8. listopadu 2025  13:59,  aktualizováno  13:59

Mezi Pardubicemi a Hradcem Králové srazil vlak člověka. Koridor stál

Ilustrační snímek

Srážka vlaku s člověkem u Stéblové na Pardubicku zastavila v sobotu po poledni provoz na železniční trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Po více než dvou hodinách se podařilo obnovit provoz po...

8. listopadu 2025  14:02,  aktualizováno  15:20

Zprovoznění pardubické školy po požáru bojleru potrvá ještě 30 dní

ilustrační snímek

Zprovoznění Základní školy Obrazenice v Pardubicích potrvá ještě zhruba 30 dní. V pondělí tam hořel bojler a saze se rozšířily do části budov a poškodily...

8. listopadu 2025  11:47,  aktualizováno  11:47

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

Ženu zavalily ve fabrice na Opavsku dva metráky palet, letěl pro ni vrtulník

Vrtulník letěl pro poraněnou ženu do obce Chuchelná na Opavsku.

Hromada dřevěných palet vážících více než dva metráky zavalila v pátek ráno ve firmě v obci Chuchelná u česko-polských hranic čtyřiapadesátiletou ženu. Kvůli četným poraněním pro ni letěl na Opavsko...

8. listopadu 2025  9:42,  aktualizováno  13:08

Velký průzkum pohody učitelů. Ničí je přetížení, čtvrtina zvažuje svůj odchod

Prvňáčci si před psaním procvičují prsty.

Většina učitelů se ve školách cítí dobře, přesto roste počet těch, kteří se potýkají se zvýšenou psychickou zátěží a únavou. Podle rozsáhlého průzkumu Ústeckého kraje 11 procent kantorů vykazuje...

8. listopadu 2025  13:02,  aktualizováno  13:02

Pomoc potravinových bank využívají každoročně desítky tisíc lidí, řekl Jurečka

ilustrační snímek

Pomoc potravinových bank využívají v České republice každoročně desítky tisíc lidí. Jejich počet se postupně zvyšuje, což souvisí i s nárůstem objemu nabízené...

8. listopadu 2025  11:30,  aktualizováno  11:30

Historický vlak na trase Č. Budějovice - Praha připomínal návrat legionářů

Historický vlak na trase Č. Budějovice - Praha připomínal návrat legionářů

Po trase, po níž se před 105 lety vraceli českoslovenští legionáři, se dnes z Českých Budějovic vydal do Prahy historický vlak. Souprava tažena parní...

8. listopadu 2025,  aktualizováno 

Titulky v médiích o nedostupnosti bytů především pro mladé lidi už nikoho nepřekvapí

ilustrační snímek

Podle jednoho údaje z roku 2019 žila už polovina dospělých dětí ve věku dvaceti let bez rodičů a čtyřiadvacetiletých, kteří žili společně s rodiči, byla jen pětina. Tato čísla se moc nemění.

8. listopadu 2025

Vyrábí a opravuje harmoniky. Nejkritičtější je ladění, nesmí to tahat za uši, říká

Českobudějovický výrobce a opravář harmonik František Mikeš (6. listopadu 2025)

Řemeslník František Mikeš z Českých Budějovic je harmonikář. Opravář i výrobce. Pro seriál iDNES.cz vypráví o tom, jaká dřeva jsou nejvhodnější na výrobu tohoto hudebního nástroje, kolik taková...

8. listopadu 2025  11:32,  aktualizováno  11:32

Platy pro kuchařky a školníky nás zatíží a omezí rozvoj, obávají se obce

Soutěž v Makro Akademii o nejlepší školní oběd (24.8.2017).

Platy kuchařek, školníků, uklízeček i zajišťování učebnic a dalších školních pomůcek se přesouvají z centrální kasy na samosprávu. Jihomoravská města a obce poukazují na to, že kompenzace není...

8. listopadu 2025  11:12,  aktualizováno  11:12
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.