18 °C / 26 °C

Úterý, 18. června 2019. Svátek má Milan.
Sophie Turnerová ve filmu X-Men: Dark Phoenix
Sophie Turnerová ve filmu X-Men: Dark Phoenix | foto: CinemArt

RECENZE: Završení série neuškodily přetáčky, ale zmutovaná hvězda z Hry o trůny

6. června 2019  17:35 Filip Jaroševský Metro.cz
Velké finále filmových dobrodružství ze světa X-Menů, které dnes startuje v tuzemských kinech s anglickým přídomkem Dark Phoenix, není průšvih. Tuhle větu si jistě rádi poslechnou z úst svých přátel či si ji přečtou v deníku Metro nejen fanoušci mutantních studentů z Xavierovy školy pro nadanou mládež, ale i příležitostní návštěvníci komiksových trháků. Paradoxně těm druhým jmenovaným však nelze závěr x-menovské ságy příliš doporučit. V rámci série jde totiž o jeden z nejslabších kousků.

Když skupina X-Menů – parta mladých lidí s nadpřirozenými superhrdinskými schopnostmi – vyrazí na záchrannou misi na oběžné dráze, zdá se, že mají vše pod kontrolou. Pak ale dojde k tragédii, telekinetička Jean Greyová (Sophie Turnerová) je zasažena neznámou a smrtící kosmickou silou, která ji promění v jednoho z nejsilnějších mutantů, jaký kdy existoval. Záhy tak musí zápasit nejen s nově nabitou nestabilní silou, ale i osobními démony. X-Meni tak musí čelit nejbližšímu i nejničivějšímu nepříteli – jedné z nich.

Film X-Men: Dark Phoenix neprovázela v posledních měsících příliš dobrá pověst. Nejprve se o celý rok posouvala premiéra, pak se mluvilo o tom, že bylo třeba přetočit kvůli jeho nekvalitám značnou část filmu. Herci prý byli nuceni vrátit se na plac na tři měsíce. Ve skutečnosti šlo zhruba o dva a půl týdne a přetáčelo se nikoli kvůli vadám, ale faktu, že se finále snímku příliš podobalo konkurenčním Avengers. Z vesmíru se vše přesunulo do vlaku.

Dark Phoenix není zdaleka taková katastrofa, jak se dalo podle zvěstí očekávat. Máme tu příjemně navozenou atmosféru prvních dílů, skvělého Charlese Xaviera (James McAvoy), jehož linka se povedla na výbornou, i vynikajícího Magneta (Michael Fassbender), který tentokrát kope spíše za ty hodné. Ústřední postavou, a tedy i hnacím motorem snímku je bohužel Jean Greyová, které našeptává podivně odbarvená mimozemšťanka Jessica Chastainová. Obě jsou totiž buďto nudné, nebo místy vyloženě otravné. Jeden z novinářských kolegů kdysi napsal, že Sophie Turnerová hraje ve Hrách o trůny jako křovinořez. Něco podobného předvádí i zde. O ostatních slabých hercích z předchozího pokračování nemluvě.

Dark Phoenix se jako druhý v historii pokusil oživit na plátnech jeden z nejslavnějších komiksů všech dob. Práva na další filmová pokračování nyní patří studiím Marvel, a tak nás v příštích letech čeká nevyhnutelný restart ságy. Ačkoli má závěrečný biják daleko k dokonalosti, je nepravděpodobné, že nám „temného fénixe“ noví tvůrci výhledově naservírují potřetí. Zda jde o špatnou zprávu, ponechám na vás.