metro.cz

Počasí v Praze

15 °C / 23 °C

Středa, 23. září 2020. Svátek má Berta.
Boris Bošiak (vlevo) a František Mazuch Restart
Větší foto
Boris Bošiak (vlevo) a František Mazuch | foto: Oldřich Hrb

RESTART: Porovnávat puntičkářské Japonce s horkokrevnými Brazilci není možné

2. září 2020  12:24 Pavel Urban Metro.cz
Nemůžete se dovolat kadeřníkovi, nebo najít vhodný termín na masáž? Proto je na trhu už sedm let portál Reservio, kde si na pár kliknutí v přes rezervační systém můžete vše sjednat on-line. Spoluzakladatel tohoto startupu Boris Bošiak v rozhovoru pro Metro.cz vzpomínal, jak se firmě podařilo expandovat, nebo že u nás systém využívají lidé pro barber shopy.

Proč vás vůbec napadlo v roce 2013 Reservio založit?
Společně s mým kolegou Františkem Mazuchem jsme již při studiu tvořili weby na zakázku a velmi často jsme řešili kontaktní formuláře. Když si člověk chtěl rezervovat nějakou službu, musel napsat několik e-mailů, což nám přišlo zbytečné a zdlouhavé. Navíc ani jeden z nás nerad telefonuje, proto jsme přišli s myšlenkou, jak to dělat efektivněji. Na anglickém trhu už tehdy existovaly nějaké aplikace, ale u nás jsme nic podobného nenašli. A tak se v roce 2013 zrodil nápad na Reservio.

Jak rychle se vám povedlo uchytit a expandovat do zahraničí?
Musím uznat, že začátky byly těžké. Nejprve jsme spustili platformu v českém, slovenském a anglickém jazyce. Zatímco u nás byl hlavním konkurentem papírový diář, na anglickém trhu jsme bojovali s konkurenty, kteří začali provozovat on-line rezervační systémy už několik let před námi. Velký zlom nastal zhruba po roce fungování, kdy jsme se začali rozšiřovat na další zahraniční trhy. Právě díky expanzi jsme se už na konci druhého roku dostali do černých čísel.

Jakým způsobem probíhá spolupráce s podniky a podnikateli?
Nejsme příznivci složitých aplikací, které by musel nastavovat a ovládat technický odborník. Proto systém tvoříme tak, aby vše podnikatel zvládl sám. V případě, že něco vyřešit nezvládne, je mu samozřejmě k dispozici zákaznická podpora.

Projeví se v ceně zákazníka za danou službu, že si jí rezervoval přes vás? Kolik to průměrně stojí?
Rozhodně ne, rezervace služby přes Reservio se v konečné ceně zákazníka nijak neprojeví. Platba služby on-line je zpoplatněna pouze pro podnikatele, a to v podobné hladině jako třeba užívání platebních terminálů na provozovnách.

Působíte ve 130 zemích světa, jaká je asi nejzvláštnější, nebo nejméně známá?
Vzhledem k počtu zemí, ve kterých působíme, je těžké vybrat jednu konkrétní. Jsme na všech kontinentech, tedy samozřejmě kromě Antarktidy. Zajímavé je na tom nejvíce to, jak každý stát funguje jinak a úspěch se objeví, až když zjistíte, jak tamní obyvatelé fungují. Porovnávat puntičkářské Japonce s horkokrevnými Brazilci nebo obyvateli Zimbabwe snad ani není možné.

V jakých oblastech především se rezervace přes váš web nebo aplikaci dělají? Liší se to v různých zemích?
Globálně je u nás určitě nejvíc podniků ze segmentu krásy - kadeřníci, kosmetičky nebo třeba masáže. Co se týká České republiky, tak té dominují barber shopy. Jsme hrdí na to, že například v Praze máme takřka všechny významné v naší nabídce. V Brazílii jsou služby podobné, ale lidé tam jsou zvyklí je využívat mnohem častěji. Starostlivost o svůj zevnějšek je tam mnohem důležitější, než u nás. Oproti tomu Španělsko Reservio oblíbilo pro oficiální schůzky - domlouvají si přes nás setkání některé jejich státní instituce a úřady.

Přes koronakrizi jste nabídli zdarma služby třeba pro rezervaci na testování na covid-19, nebo server zachranmesluzby.cz. Jak byly tyto projekty úspěšné a pokračujete v nich stále?
Rezervace na testování jsou dnes vítané ve všech předních českých nemocnicích. Náš systém odebírá VÚN Praha, Bulovka, FN Olomouc, FN Brno nebo celorepubliková síť nemocnicničních zařízení Agel. Hned na začátku koronakrize jsme vytvořili také server zachranmesluzby.cz, který díky objednávkám budoucích služeb zprostředkoval více než 1,2 milionu korun pro české podnikatele. Navíc poukázal na sílu pandemie, která zasáhla živnostníky velmi tvrdě, což potvrdil i náš výzkum z května 2020. Oba zmíněné projekty považuji za velmi úspěšné, i když doufám, že opětovný provoz projektu Zachraňme služby nebude potřeba.

V srpnu vás server Crozdesk v hodnocení softwarů ke sjednávání schůzek zařadil na druhé místo, jak velký to je úspěch?
Reservio se pravidelně objevuje na vrcholku mezinárodních žebříčků rezervačních systémů. Taková ocenění nás samozřejmě velmi těší a jsou důkazem, že děláme práci správně, ovšem za mnohem větší úspěch považujeme spokojené zákazníky, kterým naše služby pomůžou při podnikání.

Jak tedy stručně probíhá proces, když jsem nový zákazník a chci si něco zamluvit?
Stačí do vyhledávače napsat libovolnou službu, například střih, a na základě vaší polohy a konkrétního dne vám Reservio najde všechna dostupná kadeřnictví. Následně se pomocí pár kliků zarezervujete například podle reálného hodnocení a zaplatíte tomu, kdo vám vyhovuje nejvíce. Samozřejmostí je SMS potvrzení objednávky a připomenutí blížící se služby.

Jaké máte plány do budoucna? Rozšíření oblastí služeb či expanzi do dalších zemí?
Před několika lety bylo ještě úplně běžné používat papírové diáře. Dnes už to však nejde, protože bez on-line rezervačního systému podnikatel přichází o zákazníky. Věříme, že v nejbližší době projde podobnou změnou i způsob, jakým vyhledáváme, kupujeme a komunikujeme s poskytovateli služeb. Naším přáním je, aby se do budoucna Reservio stalo místem, které propojuje zákazníka se službami.

Komentáře

Hlavní zprávy

Bez kontaktů a bez zdržování. Aplikace vám i chytře seřadí nákupní seznam

Stačí vám aplikace.
vydáno 23. září 2020  5:01

Způsoby placení změnila i pandemie. „Využívání QR kódů doporučuje, zákazník nepřichází do kontaktu s obsluhou a zaplatí pomocí mobilního telefonu,“ říká...  celý článek

RECENZE: Bábovky jsou lapáním po pozitivní chvíli

Marek Taclík a Jana Plodková
vydáno 22. září 2020  14:47

Film podle knižního bestselleru míří přímo na komoru. V životě ale snad není tak zle.  celý článek

Strašnice se změní v New York

Centrum architektury a městského plánování
vydáno 22. září 2020  7:43

Výstava v Centru architektury láká na nejvýraznější stavební projekty. Zcela zdarma.  celý článek

Za první byznys jsem dostal vynadáno od babičky, říká úspěšný podnikatel

Petr Tůma
vydáno 22. září 2020  5:40

Vždy ho zajímalo podnikání a začal si je zkoušet už v době, kdy bylo v naší zemi teprve v plenkách, tedy v devadesátých letech. Od té doby 42letý Petr...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám