Protože si ale dvojku (a další případná filmová pokračování) objednala zmiňovaná streamovací služba s červeným N ve znaku, točilo se za mnohem astronomičtější peníz, než podstatně komornější jednička. Výstřední vyšetřovatel Benoit Blanc s tváří a šarmem Daniela Craiga se ocitá kvůli novému případu na řeckém ostrově, kde si někteří zbohatlíci parkují oblíbená auta na střechy svých domů a v halách vystavují drahé umění včetně pravé Mony Lisy.
Režisér ve snímku Na nože: Glass Onion na svůj předchozí úspěch velmi slušně navázal. Byť, jak už to bývá, ne tak úplně bezchybně. Přesto nesměla jeho dvojka Na nože chybět v naší internetové rubrice Strážce streamu.
O, O, Onion
Proslulý detektiv Benoit Blanc ve svém novém dobrodrůžu vyráží do Řecka v době pandemie koronaviru rozmotat spletitou záhadu, ve které figuruje miliardář a zdánlivě nesourodá parta jeho kamarádíčků. Skutečná herecká partička, která se na obrazovce tentokrát sešla, je pak solidní, byť o kapku slabší, než ta v jedničce. Edward Norton se v rolích blbců, jakým jeho miliardář Miles bezpochyby je, jako obvykle vyžívá. Dave Bautista a Kate Hudson jsou poměrně zábavní, ostatní herci spíš těží ze skvělého Johnsonova scénáře, včetně ke konci poněkud otravné ústřední postavy v podání herečky Janelle Monáe. Craigův Benoit Blanc a jeho přízvuk jsou pak tím, co stejně jako v jedničce funguje opět, ehm, na jedničku? Navíc režisér Johnson již nezkouší zastírat, jak velký fanda žánru a hračička vlastně je. O příjemně strávený večer se tedy postaral nejen mně, ale i početným zástupům diváků.
Pocta, vykrádačka a přepálenka
Detektivní hříčka Riana Johnsona udělala před pár lety radost ledajakému fandovy žánru. Skládala se tu pocta ledasčemu a asi nikdo nepochybuje, že je Benoit Blanc v podání Craiga, vlastně jakýsi Johnsonův americký Poirot. Tento fakt podtrhuje výstředním chováním i již zmiňovaným humpoláckým akcentem. Když se ale Craig v jedničce columbovsky (či poirotovsky) motal mezi kulisami opulentní usedlosti v Nové Anglii, vše mělo komorní ráz.
Toho se dvojka částečně i záměrně zbavuje. Je to z několika důvodů. Tím nejhlavnějším je netflixovský zlatý cecek (mrk, mrk), díky kterému si tvůrci neodepřeli pořádně opulentní velkorysou výpravu i stopáž přesahující dvě a čtvrt hodiny. Celkově to pak kvůli lehce přestřelené délce a ne až tak zajímavé zápletce šlape malinko méně svižně, než bychom asi chtěli. Nemějte ale obavy, je to i tak pořád dostatečně dobrý.
Katarze českých sklářů
S bezednou kapsou streamovacího giganta si Johnsonova parta napodruhé zablbla ve velkorysých kulisách. Doufám, že se stejný feeling, který si filmaři přiznaně vypůjčili třeba i z filmů Stopa (1985), Vražda na večeři (1976) či Gosford Park (2001), vydrží i do pokud možno hodně brzy uvedeného třetího pokračování. Byl bych za to moc rád. Rian Johnson, kterému někteří fandové nemohou odpustit jeho osmou epizodu Hvězdných válek, v Na nože: Glass Onion potvrdil, že umí psát. Teď je ale ještě potřeba se doučit krotit stopáž a vlastní ego. A teď si jdu dát sklenku kombuchy od Jareda Leta. Nebo chilli omáčku od Jeremyho Rennera?
P.S. Tušili jste, že byly křišťálové plastiky, které sehrávají roli hlavně na konci filmu, vyrobeny v české sklárně? Tu prý osobně navštívil jeden z nejvýznamnějších filmových uměleckých designérů John Dexter. Už vím, co chci příští rok pod stromeček.
Na nože: Glass Onion
|