9 °C / 23 °C

Neděle 28. dubna 2024. Svátek má Vlastislav

RECENZE: Amundsen vodku nepopíjel

17:52
Sledovat životní příběh slavného norského průzkumníka, který vedl první expedici na jižní pól či jako první přelétl severní, je občas překvapivě nuda. Daleko více než dobrodružné expedice totiž snímek rozebírá Amundsenovu osobnost a duši, a to se na plátně často odehrává na úkor potřebné svižnosti vyprávění a akce.
Pal Sverre Hagen | foto: BONTONFILM

Tvůrci v čele s režisérem Espenem Sandbergem se nebojí zobrazení Amundsenových temnějších stránek. Na rozdíl od jeho výprav, které známe z dějepisu, se tak nově můžeme seznámit s některými jeho milostnými aférami, komplikovaným vztahem s bratrem i spoluúčastníky výprav, se kterými podnikal ledacos. Vodku ale rozhodně nepopíjeli. Film ukazuje i soupeření s britským námořním důstojníkem a objevitelem Robertem Scottem, jehož následky a křivdu ze strany Britů poté Amundsen těžce nesl po celý zbytek života.

Amundsen

60 %

Drama / Dobrodružný / Životopisný

Norsko / Švédsko / Česko

2019, 125 min

Režisér filmu získal před časem nominaci za film Kon-Tiki, ve kterém si hlavní roli, stejně jako teď Amundsena, zahrál norský herec Pal Sverre Hagen. Tohohle skoro dvoumetrového hezouna mohou čeští diváci znát například z oblíbené norské detektivky Vzkaz v láhvi či jako záporáka z dva roky starého amerického sci-fi snímku Sedm životů s herečkou Noomi Rapace. Na první pohled nezvyklá castingová volba se však v Amundsenovi i díky kvalitní práci maskérů a kostymérů ukazuje jako velmi šťastná. Snad až příliš urostlému mladistvému herci totiž roli chladného, naštvaného i nekompromisního Amundsena věříte i ve chvílích, kdy ztvárňuje polárníka v jeho posledních letech.

Ve filmu mohou pozorní diváci v norském královském paláci poznat pražský Žofín, filmová Královská geografická společnost sídlící v Londýně je ve filmu v Průhonicích a výpravu nevítaly po návratu z cest davy norských občanů v Oslu, ale dvě stovky českých komparzistů na pražské Náplavce. Většina ateliérových scén pak vznikla v pražských Třeboradicích. Lhal bych, kdybych tvrdil, že jsem zkušeným okem recenzenta rozeznal všechny lokace. Právě naopak. Natolik filmaři stylizaci jednotlivých scén perfektně zvládli.

Český Amundsen

• Ve snímku se v roli jednoho ze členů Amundsenovy výpravy objeví také český herec Vojtěch Kotek. Ten zde představuje německého leteckého mechanika a polárního letce Karla Feuchta.
  • Výraznou českou stopu zanechala na snímku i kostýmní výtvarnice Michaela Horáčková Hořejší.

Kde však snímek naopak bolestně zaostává, je již zmiňovaná akce. Dramatických momentů z dobrodružných výprav se tu sice dočkáme, není jich však mnoho a většinou od nich hned tvůrci utíkají do jiné scény. Vizuálně nejatraktivnější neprobádané bílé světy, stroje a nástrahy, které je třeba překonávat, tu dokonce někdy působí jen jako jakási munice, kterou pak producenti plánovali umně sestříhat do filmových upoutávek a vyobrazit na plakátech. V kombinaci se severskou syrovostí, jakou je snímek protkán, jde přitom o velmi nezvyklý a nepříliš chutný koktejl.

Víc než cokoliv asi nejslavnějšího polárníka Amundsena definoval fakt, že neuměl svých cílů dosáhnout až jako druhý. Doufejme tedy, že budou v boji o diváky stejně úspěšní i tvůrci jeho filmového životopisu. O ty se utkají těsně po Vánocích a je velkou otázkou, zda uspějí. Utkají se zde totiž s hrdiny Hvězdných válek i českých romantických komedií.

Pražské mrakodrapy. Víte, že ten úplně první na světě měl pouhopouhých deset pater?

vydáno 28. dubna 2024  11:48

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči od displeje mobilního telefonu a nestačíte se divit....  celý článek