Naším spouštěčem přinést vám text o slovníku zetkové generace byla konzultantská společnost Než zazvoní, která se zabývá komunikací a marketingem škol. Poslala nám slovník této generace. Malá kniha obsahuje přes 120 pojmů a 50 zkratek, které překládá do srozumitelného jazyka a zasazuje do kontextu. Má pomáhat rodičům a učitelům pochopit slang a myšlení mladých lidí.
Vše vzniklo v reakci na rostoucí propast v komunikaci mezi mladými lidmi z generace Z a středními školami, které s mladými komunikují každý den v hodinách či při náboru studentů. Dynamicky se vyvíjející novomluva zoomerů je často nesrozumitelná i pro lidi kolem 35 let, průměrnému českému středoškolskému učiteli je přitom přes 50 let.
Generace Z
|
„Díky našemu dlouhodobému monitoringu sociálních sítí vidíme, jak spolu současní žáci a studenti běžně komunikují. Zároveň máme za sebou stovky focus groups na českých školách se studenty a strukturované rozhovory i dotazníky s tisíci zaměstnanci škol. Víme tak, že stále častěji dochází k nepochopení jazyka a střetu odlišných vidění světa a hodnot mezi generacemi,“ říká autorka Aneta Košíková s tím, že nejdříve vznikly dva články o novomluvě. O vydání knihy ještě prý ani nezačali uvažovat a už jim psali první učitelé.
„Že by chtěli slovník v tištěné podobě,“ pokračuje Košíková. „Někteří učitelé až díky slovníku zjistili, co jim jejich vlastní děti píší přes aplikaci WhatsApp a že ten na první pohled náhodný shluk písmen má reálný význam,“ dodává Košíková.
Jak se zoomeři vyjadřují
Pojďme to ale usadit do nějakého sociálního rámu. Generace Z používá komunikaci, která se odráží v užívání technologií a sociálních médií. Je známá používáním zkrácených forem slov a slangových výrazů, které jsou často odvozeny z anglického jazyka. Tyto zkratky jsou běžné v textové komunikaci a na sociálních sítích – sockách. Preferují komunikaci formou obrázků, videí a vizuálních médií před tradičním textem. Aplikace jako Instagram, Snapchat nebo TikTok jsou pro ně běžnými prostředky sdílení obsahu. Generace Z je zvyklá na rychlou výměnu informací a očekává, že komunikace bude okamžitá. Krátké zprávy, snappy komentáře a rychlá reakce jsou tedy klíčové.
Vyhledávají platformy k vyjádření svých názorů na sociální a politická témata. Aktivně se zapojují do diskuzí o společenských problémech a prosazují změny prostřednictvím on-line kampaní. Používají výrazy, memy a reference spojené s jejich oblíbenými hudebními interprety, filmy, seriály a dalšími prvky popkultury. Je ale důležité uvědomit si, že tyto charakteristiky nejsou univerzální a že existuje individuální variabilita. Ostatně o celé náladě a vidění světa generace Z si přečtěte v boxu vpravo.
A na závěr o memech
Znáte z internetu fotografii s mužem, který se otáčí za jinou ženou, zatímco jeho přítelkyně se na něj dívá s nelibostí? Komentář k ní může být jakýkoli. Je to typický příkladu memu, tedy obrázku, videa nebo textu, které byly vytvořeny tak, aby byly vtipné nebo satirické a sdílené on-line. Memy jsou často spojeny s aktuálními událostmi. A proč se generaci Z říká zoomeři? Může odkazovat na fakt, že byla výrazně ovlivněna technologií a internetem, včetně rozšířeného používání videohovorů a on-line komunikace prostřednictvím nástrojů jako Zoom. A osvojila si ho zejména během nedávné pandemie covidu.
Rozumíte tomu?Slovník generace Z obsahuje plno výrazů, které odrážejí její specifika.
|