ROPID ve své kampani využil biblickou slovní hříčku. Někteří cestující však kroutí hlavami.
„Z Rajské zahrady do Edenu za dvacet tři minut. Vlakem S9. Vítáme cestující v nové železniční zastávce Praha – Rajská zahrada, odkud jezdí vlaky ve špičce každých deset až patnáct minut, mimo špičku každých patnáct až třicet minut. Na Masarykovo nádraží se odtud dostanete za pouhých třináct minut, což je o tři minuty rychleji než metrem.“ Tímto textem doprovodil tým organizátora dopravy ROPID před několika dny video, které umístil na svůj Facebook. Doplnil také, že je do budoucna ve hře také pohodlnější přístup i ze sídliště Černý Most nebo přestup na metro. Nyní se totiž dokončuje zbývající část pěší lávky přes Chlumeckou ulici, která by měla být dokončena zhruba do dvou měsíců. Našlo se však mnoho Pražanů, kteří video buďto vůbec nepochopili, nebo je popudilo.
Podivná propagace?
„To opravdu děláte propagaci pro sedm spojů denně, a to pouze ve dny pracovní? To prohlášení o dvaceti třech minutách mezi Rajskou zahradou a Edenem totiž platí pro pět spojů jedním směrem a jen dva opačným. S přestupem na hlavním nádraží, což je mimo vlaky v extrémních polohách dne možné opět jen málokdy, to nejde rychleji než za třicet minut, a o víkendu to vlakem není rychlejší dokonce nikdy,“ komentuje uživatel vystupující pod jménem Martin Kachnolos Užovka.
S ním souhlasí i další uživatel s přezdívkou Zfušované projekty, který si myslí, že video asi autorům připadá vtipné, ale je otázkou, zda přiláká nové cestující. Podobnou písničku zpívá na Facebooku organizátora dopravy i Martin Čakrt.
„Slušelo by se podotknout, že z Rajské zahrady do Edenu jezdí vlaky jen ve všední dny ráno. Tuto reklamu mám za zavádějící,“ píše Čakrt.
Biblická kampaň
Nutno podotknout, že se zástupci ROPID v diskuzi pod svým propagačním videem snaží, jak mohou. Propagaci prý dělají hlavně proto, aby zviditelnili novou vlakovou zastávku. Také slibují, že po dokončení modernizace trati na Lysou bude průjezdných vlaků mnohem více. Podobně se vyjádřil i mluvčí ROPID Filip Drápal.
„V rámci propagace nové vlakové zastávky jsme kromě jiného použili i slovní hříčku Rajská zahrada – Eden s poukazem, že mezi těmito dvěma zastávkami s poetickým názvem nyní existuje přímé vlakové spojení. Je pravda, že v současné době má linka S9 ještě určitá omezení vlivem pokračující rekonstrukce trati na Lysou nad Labem, a není možné provozovat tolik přímých průjezdných vlaků – u části se musí na hlavním nádraží přestupovat,“ vysvětluje pro Metro Drápal s tím, že by více přímých spojení skrz hlavní nádraží i kratší interval ve špičkách měl nabídnout nový jízdní řád od prosince 2024.
„Tehdy by již měla být všechna omezení na trati Praha – Lysá nad Labem ukončena,“ doplňuje pro deník Metro mluvčí ROPID Drápal.
Čísla rostou
Pod videem také zaznívají názory, že jsou nové spoje z Rajské zahrady zatím spíše určené pro fanoušky MHD, takzvané šotouše, než pro reálné použití. Myslí si to třeba uživatel Roman Poláček. S tím ale zástupci ROPID nesouhlasí. „Počty cestujících jasně ukazují, že železnice je čím dál víc běžnou součástí pražské MHD. A třeba z Radotína, Klánovic nebo Uhříněvsi už dnes většina lidí dává přednost na cestě do centra vlaku,“ komentuje Drápal. Podle uživatele Ondřeje Matějky je také otázkou, zda se vyplatí dát před metrem přednost vlaku, který jede v některých případech o pár minut rychleji. „Přesně o tři minuty rychleji než metrem z Masaryčky, ale jenom v laboratorních podmínkách, ve kterých se sestavují jízdní řády. V praxi pojedu vždycky radši metrem. Ale je super, že když vlezu omylem do S2 na Masaryčce, místo S1, tak dojedu na Čerňák a tam jede bus. Vždycky mě zdrželo to přebíhání z Vysočan do Libně,“ píše Matějka.