Asi každý zná některý z příběhů, které obklopují slavný „most sebevrahů“, strašidelné příběhy o partě zlaté mládeže, která z mostu shazovala lidi, o lidech kteří skokem z něj skončili z nešťastné lásky svůj život, každý slyšel, že mostem nemělo jezdit metro ale tramvaj a nebo viděl neuvěřitelné fotky rakovnického tankového pluku, který svými tanky ověřoval nosnost čerstvě dokončeného mostu. Most je ale především jedinečná stavba.
Je Nuselský most nejlepší stavbou století?
Kdy, kam, za kolik
|
„Nuselský most je nejen vynikající architektonické dílo druhé poloviny minulého století, ale zároveň také významná technická památka, která v roce 2000 získala v kategorii dopravních staveb ocenění Stavba století,“ vysvětluje Adam Dušek z Národního technického muzea. Most, který spojuje pankráckou pláň a jihovýchod Prahy se středem města a razantní přímkou přitom překonává Nuselské údolí, je dnes plně vytížený automobilovou dopravou a jednou z linek metra.
Byl postaven v letech 1967 - 1973 podle projektu architekta Stanislava Hubičky a jeho týmu, v roce 1974 projela tubusem mostu první souprava metra. Stavba z předpjatého železobetonu je dodnes oceňována pro nadčasové a zároveň elegantní formy a originalitu konstrukčního řešení. Poměrně neznámá dodnes zůstává účast řady známých umělců na ztvárnění výtvarné podoby okolí mostu.
Přes most přejelo 66 tanků. Nespadl
Výstava, vycházející z pečlivě připravené knihy – katalogu, kterou souběžně vydává Informační centrum České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, dokumentuje textem i obrazem historii myšlenky přemostění Nuselského údolí, spojené s řešením dopravy v rostoucí metropoli, podává přehled několika architektonických soutěží a představuje výsledný návrh architekta Stanislava Hubičky.
Na výstavě se návštěvník dozví i vše o navrhování a provádění této výjimečně náročné stavby, včetně známé zátěžové zkoušky s pomocí 66 tanků. Další část výstavy pak představují na dosud nepublikovaných materiálech zrod konceptu a autentické rozhovory s autory architektonického a technického řešení mostu. Výstava je doplněna originály – vybranými panely se soutěžními návrhy a dobovým modelem neuskutečněné varianty mostu ze 40. let minulého století – a dosud nepublikovanými fotografiemi ze stavby mostu.